علت درد و ورم مفاصل دست و پا

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مفصل‌ها محل اتصال استخوان ها به یکدیگر هستند و موجب حرکت آنها می‌گردند. درد و التهاب در هر کدام از مفصل‌های بدن به عنوان درد مفصل شناخته شده که دلایل متعددی دارد. معمولاً افراد درد مفاصل را جزو بیماری‌های سال‌های پیری می‌دانند؛ اما طبق تحقیقات پژوهشگران متاسفانه امروزه بسیاری از افراد در سنین جوانی نیز به دلایل مختلف مبتلا به این بیماری‌ها می‌شوند که در اکثر آن ها با استفاده از دستگاه ایرکامپرشن ، بیماری به سمت بهبودی پیش می رود. در این مقاله ما قصد داریم در رابطه با علت درد و ورم مفاصل دست و پا صحبت کنیم. پس لطفا ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

علت درد و ورم مفاصل دست و پا

درد و ورم مفصل یک بیماری فوق العاده آزاردهنده است که فعالیت‌های روزانه شخص مبتلا را دچار اختلال کرده و با گذشت زمان، توانایی‌های حرکتی او را کم می‌کند با افزایش سن و ضعف استخوان‌ها، دردهای مفصلی و عضلانی افزایش پیدا می‌کند. اما منشأ این دردها فقط در این موارد خلاصه نمی‌شوند؛ بلکه دلایل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد دردهای مفصلی در دست و پا می‌شود که به صورت خلاصه آنها را معرفی می‌کنیم:

۱_آرتروز یا ساییدگی مفصل یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد درد مفصل بوده که باعث آمدن التهاب و دردهای شدید نواحی مختلف بدن می‌گردد.

۲_روماتیسم مفصلی که جزو بیماری‌های مرتبط با آرتروز است نیز از جمله مواردی است که باعث دردهای شدید مفصلی خواهد شد.

۳_بیماری بی‌حرکتی بزرگسالان که معمولاً با تب و درد همراه است.

۴_بیماری فیبرو میالژیا که ابتدا با درد مفاصل و استخوان‌ها آغاز شده و نهایتاً بیمار دچار اختلال در حافظه و بی‌خوابی خواهد شد؛ همچنین خلق و خوی او تغییر کرده و همیشه احساس خستگی دارد.

۵_بیماری ریکتز که بیشتر در میان کودکان رایج‌تر است و به دلیل کمبود شدید ویتامین D فرد دچار ضعف و نرمی استخوان‌ها می‌گردد.

۶_تب روماتیسمی جزو بیماری‌های التهابی بوده و باعث درد شدید مفاصل تخریب آنها می‌شود.

۷_بیماری نقرس که بیشتر به دلیل خوردن گوشت قرمز ایجاد می‌شود، باعث تجمع مقدار زیادی از اسید اوریک در بدن شده که این مسئله منجر به درد و ورم مفاصل خواهد شد.

عوامل دیگری مانند شکستگی در استخوان‌های اطراف مفاصل دست و پا و یا دررفتگی مفصل و بیماری‌هایی مانند نکروز، آواسکولار، آرتریت، گنوکوکی، کم کاری تیروئید و… از جمله رایج‌ترین دلایل درد و ورم مفاصل دست و پا هستند.

علت درد مفاصل در زنان

عوامل مختلفی در بروز درد مفاصل زنان تاثیرگذار است. اصلی‌ترین علت‌های این نوع دردها شامل موارد زیر است:

_فیزیولوژی منحصر به فرد بدن: همانطور که می‌دانید ساختار عضلانی و اسکلتی زنان و مردان با یکدیگر تفاوت دارد و تاندون‌های تشکیل دهنده مفصل بانوان نسبت به آقایان خاصیت کشسانی بیشتری را دارد. به همین دلیل بیشتر در معرض درد مفصل و سایر آسیب دیدگی‌ها قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل اینکه استخوان لگن زنان نسبت به زانوهایشان پهن‌تر است، این عامل باعث ایجاد دردهای زانو و سایر مفصل‌ها شده است.

_کمبود هورمون‌های زنانه و فرا رسیدن دوران یائسگی: بانوان حدوداً در بازه زمانی ۴۵ تا ۵۵ سالگی دچار یائسگی شده و این مسئله منجر به تولید میزان کمتری از هورمون‌های زنانه می‌گردد.کم شدن میزان هورمون‌ها ضمن به وجود آوردن مشکلات جسمی و روحی، دردهای مفصلی را تشدید می‌کند.

_چاقی و کم تحرکی: همه ما می‌دانیم که اضافه وزن می‌تواند مشکلات جسمی زیادی را به همراه آورد. اما برای زنان با افزایش سن اضافه وزن بیشتر شده و این مسئله سایش مفاصل را به همراه می‌آورد. پس سعی کنید با داشتن رژیم غذایی متعادل از بروز درد مفصلی در سنین بالا پیشگیری کنید.

_ژنتیک: جالب است بدانید که قسمت زیادی از دردهای مفصلی زنان کاملاً ژنتیکی بوده و از مادران به دختران منتقل خواهد شد؛ به بیان دیگر اگر جزو افرادی هستید که مادرتان با دردهای مفصلی مواجه بوده است، به احتمال قوی شما نیز در همان سن دچار درد های مفصلی در همان نواحی خواهید شد.

عوامل دیگری مانند آرتروز، شکستگی استخوان، رماتیسم مفصلی، التهاب تاندون‌ها، پوکی استخوان و… نیز همگی از جمله مواردی هستند که در زمره علت‌های درد مفاصل زنان قرار می‌گیرند.

در مواردی که این بیماری های هنوز پیشرفت قابل توجهی نکرده اند، مثلا در درد انگشتان دست، پزشکان استفاده از خمیر پاتی را پیشنهاد می کنند ولی در موارد پیشرفته این بیماری ها، تجویزها و درمان ها متفاوت است.

اعصاب و درد مفاصل

اعصاب و درد مفاصل رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و این بدان معناست که وجود استرس و درگیری‌های روحی ، می‌تواند باعث ایجاد دردهای استخوانی و مفصلی مختلفی برای افراد شود. معمولا افرادی که دچار استرس افسردگی و اضطراب هستند، بیشتر دردهای مفصلی و استخوانی را تجربه می‌کنند. متاسفانه در دنیای امروزی شرایط زندگی باعث شده است که افراد در محیط پرتنش‌تری زندگی کنند. این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان‌ها شده است و دردهای مفصلی و استخوانی را به همراه دارند. به موارد زیر که ارتباط بین اعصاب و درد مفاصل را بیشتر روشن می‌کند، توجه کنید:

  • التهاب استرس: اکثر موارد التهابات بدنی با دردهای مفصلی همراه است؛ در نتیجه یکی از بارزترین عوارض استرس این مسئله بوده که باعث سختی حرکت در افراد خواهد شد.
  • تغییر ناگهانی حرکات بدن: زمانی که بدن شما در شرایط استرس‌زا و سخت قرار گرفته و یا دچار حمله‌های عصبی می‌شود، ممکن است حرکات بدنی دچار تغییراتی از جمله لرزش بدنی، تکان سر و.. گردد که کاملاً غیر ارادی است. در چنین شرایطی امکان بروز درد مفاصل به شدت افزایش پیدا کرده و حتی ممکن است قسمتی از بدن دچار ناتوانی حرکتی گردد.
  • تنش عضلانی: معمولا افرادی که شرایط شغلی پرتنش و سختی دارند، بیشتر به سفتی عضلات دچار می‌شوند؛ در نتیجه سفتی عضلات باعث می‌شود فشار بیشتری به مفصل‌ها وارد شده و التهاب و درد بالاتری را به وجود می‌آورد.
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن: امروزه پژوهشگران یقیناً به این نتیجه رسیده‌اند که پریشانی و اضطراب، باعث کندی عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و این مسئله دردهای مفصلی را بیشتر می‌کند. لذا درد مفاصل و استرس ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و نتیجه آن ضعف سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

اگرچه همه دردهای مفصلی و استخوانی به علت استرس و اضطراب و افسردگی نیست؛ اما باید بدانید که اعصاب و درد مفاصل به یکدیگر ارتباط دارد. پس برای کنترل دردهای مفصلی و عضلانی بهتر است در گام اول برنامه کنترل و مدیریت استرس را پیاده سازی کنید.

روش‌های جلوگیری از درد و ورم مفاصل

بجز عمل‌های جراحی، برای درمان درد و ورم مفاصل می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید؛ به عنوان مثال می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفون و ناپروکسن البته نظر پزشک، استفاده نمایید. همچنین تحقیقات نشان داده است مصرف بعضی از خوراکی‌ها مانند سرکه سیب و عسل برای کاهش دردها و ورم‌های مفصلی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از خوراکی‌هایی مانند روغن زیتون، پرتقال، زنجبیل، گیلاس و… نیز استفاده کنید. راه حل دیگری برای کاهش ورم و درد مفاصل حرکات ورزشی و اصلاحی و انجام ماساژ با کمک دستگاه ایرکامپرشن است. این دستگاه جزو یکی از کالاهای پزشکی بوده که درد و تورم ناشی از التهابات مفصلی را کاهش می‌دهد.

خرید ایرکامپرشن

برای خرید ایرکامپرشن با مراجعه به فروشگاه‌ های معتبر تجهیزات پزشکی نظیر برانکارد به آدرس berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، این محصولات را تهیه نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/ieimNT
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *