بررسی مشکلات تولید محتوا با ChatGPT

زمان مطالعه: 6 دقیقه

📣 گوگل، غول فناوری آمریکایی، در رویداد Google IO 2023 از قابلیت جدیدی به نام «Search Generative Experience» رونمایی کرد. گوگل در حال گسترش جستجو مبتنی بر  (SEG) است و می‌خواهد AI را در دل نتايج جست‌وجو جای دهد. از آنجایی که گوگل به تدریج این ویژگی را برای تمام کاربران عرضه می‌کند، برای دسترسی به SGE و سایر ویژگی‌ها، باید در Search Labs ثبت‌نام کنید. در حال حاضر، ویژگی SEG در کروم دسکتاپ و موبایل فعال است.

نتایج SGE شامل دو بخش است؛ بخش اول نتایج ارگانیک و SGE را نشان می‌دهد و بخش دوم نتایج Conversational را شامل می‌شود.
در بخش اول، کاربر صفحات رتبه‌بندی‌شده در نتایج طبیعی SERP و پاسخ‌ SGE را می‌بیند. در بخش دوم، اگر کاربر روی دکمه Converse در زیر نوار جستجو کلیک کند، وارد صفحه‌ای می‌شود که با هربار جستجوی صوتی، پاسخ SGE به همراه نتایج ارگانیک را مشاهده می‎کند.
SEG برای پاسخ به سوالی مانند «Google Bard چیست؟»، شش منبع را معرفی می‌کند. پنج پاسخ آن از نتایج ارگانیک و یک پاسخ هم از صفحه رسمی راهنمای Google Bard است.
در زیر پاسخ SEG، نتایج جستجوی ارگانیک، بخش people also ask و پنل دانش (knowledge panel) دیده می‌شوند.
اگر می‌خواهید نحوه نمایش جستجوی محلی، Sitelinks، اخبار، Top Stories و فیچرهای مختلف گوگل را در نتایج SEG ببینید، پیشنهاد می‌کنیم خبر کامل را در سایت Search Engine Journal بخوانید.
📣 در حال حاضر،  به یکی از پرهیاهو‌ترین محصولات تکنولوژی تبدیل شده است. چت جی‌پی‌تی با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها به کمک کاربران بیاید. در کنار مزایای بی‌شماری که هوش مصنوعی برای ما ایجاد کرده است، بسیاری از متخصصان و محققان از کیفیت پایین محتواهای تولیدشده توسط چت جی‌پی‌تی انتقاد کرده‌اند و پژوهش‌هایی را روی پاسخ‌های آن انجام داده‌اند.
در ادامه، به ۸ مورد از مشکلات تولید محتوا با ChatGPT بر اساس مقاله‌ای در Search Engine Journal اشاره خواهیم کرد.
📌 محتوای ChatGPT غیرطبیعی به نظر می‌آید
از نظر افرادی که درباره کیفیت تولید محتوا با چت جی‌پی‎تی مطالعه می‌کنند، لحن محتوا و مکالمه آن حالت مصنوعی و تحت‌اللفظی دارد؛ چون هوش مصنوعی نمی‌تواند اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های یک زبان را درک کند.
📌 محتوای ChatGPT بیان و عاطفه ندارد
از نظر برخی از افراد، خروجی ChatGPT هر چقدر هم هنرمندانه باشد، اما کیفیت یک اثر هنری واقعی را ندارد. چت جی‌پی‌تی نمی‌تواند محتوایی تولید کند که افراد را از نظر احساسی تحت تاثیر قرار دهد، چون هیچ عاطفه و تفکری در خلق تصاویر و محتواهای آن وجود ندارد.
📌 محتوای ChatGPT بینش ندارد
ارائه بینش جدید از ویژگی‌های بارز یک مقاله خوب است. از نظر اساتید دانشگاهی، مقالاتی که با ChatGPT تولید می‌شوند، در انتقال بینش به خواننده بسیار ضعیف هستند. در حالی که انسان‌ها برای پاسخ‌دادن از ادراک ذهنی و تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنند.
📌 ChatGPT بیش‌ازحد پرحرف است
بر اساس یک مقاله تحقیقاتی در ژانویه ۲۰۲۳، ChatGPT برای پاسخ به سوالات عمومی مانند امور مالی و روانشناسی بهتر از سوالات پزشکی عمل می‌کند. در برخی از مواقع، کاربر به دنبال پاسخی فوری و مستقیم می‎گردد، ولی با حجم زیادی از اطلاعات غیرضروری روبه‌رو می‌شود.
📌 محتوای ChatGPT ساختارمند است
پاسخ‌ هوش مصنوعی از یک ساختار محتوایی خاص پیروی می‌کند. برای مثال وقتی از فردی سوال می‌شود: «به زنبوری که روی بازو‌ شما نشسته است، چه واکنشی نشان می‌دهید؟» قطعاً می‌شنوید: «فوراً فریاد می‌زنم و سعی می‌کنم زنبور را از خودم دور کنم» برعکس، وقتی این سوال از چت جی‌پی‌تی پرسیده می‌شود، یک پاسخ سازماندهی‌شده‌ ارائه می‌دهد که هیچ شباهتی به پاسخ‌ انسانی ندارد.
📌 محتوای ChatGPT خیالی و توهم‌آمیز است
نتایج یک تحقیقات نشان می‌دهد که پاسخ‌های ChatGPT به برخی از سوالات جعلی و غیرواقعی هستند. برای مثال، ممکن است در پاسخ به سوالات حقوقی، قوانینی را از خودش بسازد و به شما تحویل دهد.
📌 محتوای ChatGPT خلاقیت ندارد
پاسخ‌های ChatGPT فقط روی خود سوال متمرکز هستند، در حالی که پاسخ‌های انسانی جنبه‌های مختلف و مفاهیم درونی یک سوال را هم در نظر می‌گیرند. به‌عبارتی، مکالمات چت جی‌پی‌تی در یک موضوع خاص مشابه هستند و نکات متفاوتی در آن‌ها پیدا نمی‌شود.
📌 محتوای ChatGPT تا حد زیادی خنثی است
پاسخ‌های ChatGPT معمولاً خنثی و آموزنده هستند. این ویژگی اگرچه برای برخی از موضوعات مانند سوالات حقوقی یا پزشکی، نکته مثبتی ترقی می‌شود، اما همیشه هم مفید نیست.
📣 گوگل تا سال ۲۰۳۳، با آنچه که امروز می‌شناسیم، بسیار متفاوت‌ خواهد بود؛ تا جایی که جستجوی صوتی جای جستجوی متنی را خواهد گرفت. بر اساس گفته‌های هم‌بنیان‌گذار DeepMind، چت جی‌پی‌تی، تغییرات بینگ و Search Generative Experience در گوگل، سیگنال‌هایی برای شروع تحولی بزرگ در جستجو هستند. بدون شک، این تغییرات در نحوه جستجوی وب، SEO و PPC تاثیرگذار خواهد بود.
گوگل تا ۱۰ سال آینده، بیشتر از هر چیزی به تعامل کاربر با محتوا اهمیت می‌دهد، نه پاسخی که در اختیارش قرار می‌گیرد. برای گوگل مهم است وقتی کاربری وارد سایت شما می‌شود و به دنبال مطلبی می‌گردد، آیا می‌تواند با محتوای شما ارتباط برقرار کند و پاسخش را در مطلب شما پیدا کند یا خیر.
تا ۱۰ سال آینده، هیچ کاربری نگران این نیست که چگونه بنویسد تا گوگل سوالش را بهتر متوجه شود؛ چون نحوه تعامل کاربر با گوگل بسیار متفاوت‌تر خواهد شد و قرار است با گوگل گفتگو کند.
از نظر Sundar Pichai، مدیر عامل گوگل، هیچ چیز بلافاصله تغییر نخواهد کرد و جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به مرور زمان پیشرفته‌تر می‌شود.
📝  گوگل با هدف نمایش بهتر محتوا از منابع معتبر و دارای تخصص، سیستم «Topic Authority» را برای رتبه‌بندی مطالب خبری در نظر می‌گیرد. طبق این خبر، گوگل به کمک شاخص «Topic Authority»، محتوای رسانه‌های محلی را برای نمایش به کاربران در اولویت قرار می‌دهد. این سیستم از طیف وسیعی از سیگنال‌ها استفاده می‌کند تا میزان تخصص و حرفه‌ای‌بودن رسانه را در حوزه‌های مختلف مشخص کند.
این سیگنال‌ها عبارتند از:
📌 اعتبار منبع خبر برای پوشش اخبار محلی:
گوگل سایت‌های خبری را که کاربران زیادی برای مطالعه رویدادهای محلی به آن‌ها مراجعه می‌کنند، شناسایی می‌کند و اعتبار خاصی را برایشان در نظر می‌گیرد. برای مثال، این سیستم درک می‌کند افرادی که به دنبال اخبار شهر اصفهان هستند، برای اطلاع از اخبار محلی به سایت «اصفهان امروز» مراجعه می‌کنند.
📌 تعیین اصالت منبع خبر:
گوگل از طریق ذکر منبع (رفرنس)، نقل‌قول و سایر معیارها تشخیص می‌دهد که یک سایت خبری به چه میزان در یک موضوع خاص تاثیرگذار و قابل‌اعتماد است.
📌 شهرت منبع خبر:
سیستم تاپیک آتوریتی به سابقه انتشار مطالب خبری در یک سایت بر اساس توصیه منابع مختلف توجه می‌کند و به گزارش‌های معتبری که تا به الان در آن سایت منتشر شده است، اهمیت می‌دهد.
هر چه یک خبرگزاری بتواند اخبار محلی را پوشش دهد و در یک موضوع خاص شناخته‌تر شود،
احتمال نمایش آن در Google News بیشتر است.
گوگل توصیه می‌کند برای اینکه بتوانید از مزایای این سیستم رتبه‌بندی به نفع خودتان استفاده کنید، روی مطالبی با موضوعات تخصصی و محلی تمرکز کنید.
5/5 - (2 امتیاز)
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ابزار Samsung Internet ChatGPT ممکن است برای انتشار خود آماده شود

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/UIf
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *