معرفی 6 مدل از بهترین ماشین های آفرود در ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چکیده : ماشین های زیادی هستند که برای مسیرهای سخت و صعب‌العبور مناسبند. جیپ، پاجرو، هامر H3، نیسان پاترول، لکسوس LX570 و کیا موهاوی، 6 مدل از بهترین ماشین‌های هستند که می‌توانند از پس چالش‌های گوناگون بربیایند و تجربه پرهیجانی را برای شما رقم بزنند. ما در این مقاله به معرفی این 6مدل و ویژگی‌های یک خودروی مناسب برای آفرود می‌پردازیم.

 

معرفی 6 مدل از بهترین ماشین های آفرود در ایران

آفرود سواری از آن دسته تفریحاتی است که در سرتاسر جهان طرفداران خاص خودش را دارد. برای کسانی که عاشق طبیعت، هیجان و رانندگی هستند، آفرود یکی از بهترین تفریحات است که به سختی می‌توانند از آن دست بکشند. برای یک تجربه خوب و دلچسب، در کنار داشتن مهارت‌های رانندگی باید خودروی مطمئنی را انتخاب کنید تا بتوانید به خوبی ماشین آفرود خود را کنترل کنید. آشنایی با بهترین ماشین‌ های آفرود در ایران کمک می‌کند بیشتر با ویژگی‌های یک خودروی مناسب آشنا شوید.

قیمت ماشین‌های آفرود

قیمت خودرو یکی از مهمترین عواملی است که در تصمیم گیری شما دخیل است. شما می‌توانید قبل از خرید با مقایسه قیمت مدل‌های موجود در فروشگاه‌‌ها و آگهی‌های آنلاین در این حوزه مثل سایت تارگتینو انتخاب درست‌تری داشته باشید. ما در این مقاله به معرفی 6 خودرو در رنج قیمت‌های متفاوت می‌پردازیم.

خودروهای ارزان قیمت

درست است که در بازار فعلی، برای داشتن هر ماشینی باید مبلغ چشمگیری پرداخت کنید؛ با این حال اگر قصد دارید آفرود را به شکل جدی دنبال کنید ولی از پس خرید یک ماشین به روز و همچنین هزینه‌های قطعات و لوازم خودروی آفرود مدل بالا برنمی‌آیید، مدل‌های قدیمی و دست دومی هستند که هنوز هم می‌توانید رویشان حساب کنید.

جیپ | بهترین ماشین های آفرود در ایران

جیپ (Jeep)

تاریخچه ساخت اتومبیل جیپ به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. فرماندهان نظامی آمریکا برای راحت‌تر شدن کارشان ایده ساخت اتومبیلی مقاوم را مطرح کردند که از پس مسیرهای دشوار و پر گل و لای بر بیاید. همین بود که جیپ میوت یا میول ساخته شد. توانایی‌های جیپ به قدری زیاد بود که سری‌های متنوعی بعد از آن تولید شدند و حتی بعد از جنگ جهانی هم کارایی خود را حفظ کرد.

نوع دیگر، جیپ «JC» است که با نام «شهباز» توسط کمپانی جیپ ایران یا جنرال موتورز (پارس خودرو) وارد ایران شد. شهباز که در ابتدا برای مقاصد نظامی تولید شده بود، ارتفاع زیادی داشت و دارای چهار چرخ متحرک و سیستم توزیع نیروی پیشران بود و به همین دلیل به یکی از گرینه‌های محبوب و پرطرفدار برای گذر از مسیرهای صعب‌العبور تبدیل شد.

جیپ «واگنیر» را در دنیا به عنوان اولین اتومبیل شاسی بلند می‌شناسند. این مدل هم توسط همان کمپانی در  ایران تولید شد و با نام «آهو» شناخته شد. ارتفاع مناسب و قرار گرفتن دو دیفرانسیل مجزا از مزایای اصلی این خودرو محسوب می‌شد. علاوه بر اینها، موتور 6 سیلندر با قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 291 نیوتن متر، تاثیر بسیاری در عملکرد آن داشت. جیپ «سیمرغ» مدل وانتی آهو بود که به حالت اتومات ارتقا پیدا کرد و طرفداران زیادی پیدا کرد.

نیسان پاترول  (Nissan Patrol)

در بین گزینه‌های کم قیمت موجود در بازار، «نیسان پاترول» هنوز هم بهترین است. هرچند سری‌های جدید آن به ایران راه نیافت اما مدل 2در و 4در آن، سالهای سال به عنوان خودروهای پرفروش در بازار حضور داشتند. با این حال نیسان پاترول، خالی از ایراد نیست و در این راستا می‌توانیم به مصرف سوخت بالا و سیستم تعلیق خشک آن اشاره کنیم. همچنین گشتاور ضعیف، باعث شده نمونه‌هایی که گیربکس 5 حالته دارند محبوب‌تر واقع شوند.

مدلهای گران‌قیمت

چندین سال است که محدودیت‌های واردات خودرو باعث شده آفروددوستان نتوانند رانندگی با خودروهای مجهز و جدید را تجربه کنند؛ اما هنوز هم مدل‌های گران قیمت زیادی در بازار موجود است که با آپشن‌های خود، هیجان عبور از مسیرهای خارج جاده را چند برابر می‌کنند.

هامر H3 | بهترین ماشین های آفرود در ایران

هامر  اچ 3 (H3 Hummer)

هامر H3 برای زدن به دل کوه و کویر بهترین گزینه است؛ البته اگر از مصرف سوخت بالای آن صرف نظر کنید. این اتومبیل با دو پیشرانه 5 و 8 سیلندر در بازار موجود است که از قدرت و گشتاور بالایی برخوردار است. این خودرو علی‌رغم سایز کوچک خود سطح ایمنی فوق‌العاده‌ای دارد و فاصله کف آن با موانع سطح زمین (زاویه Break-over) در حد مطلوب است. علاوه بر اینها زاویه حمله و فرار مناسب، تایرهای قوی، سیستم 4 چرخ فعال این اتومبیل را به یک گزینه‌ ایده‌آل تبدیل می‌کند.

لکسوس ال ایکس 570 (LX570 lexus )

یکی از بهترین و مطمئن‎‌ترین خودروها برای پشت سر گذاشتن راه‌های ناهموار، لکسوس LX570 است که سری 2013 آن یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین‌ها در ایران است. سیستم فنی این اتومبیل با قدرت 383 اسب بخار و گشتاور 546 نیوتن متر عملکرد خاصی به آن می‌دهد. شاسی مستقل، دو دیفرانسیل جلو و عقب، گیربکس 6 دنده اتومات و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی‌ها از مزایای اصلی این ماشین است.

خودروهایی با قیمت متوسط

اگر قیمت بالای بعضی اتومبیل‌ها این اجازه را به شما نمی‌دهد که به آنها فکر کنید و از طرفی دیگر نمی‌خواهید از مدل‌های خیلی قدیمی استفاده کنید، بهتر است به سراغ مدل هایی بروید که در مقایسه با هامر و لکسوس، قیمت به نسبت مناسب‌تری دارند و در راه‌های پر پیچ و خم دردسر زیادی برایتان درست نمی‌کنند.

میتسوبیشی پاجرو | بهترین ماشین های آفرود در ایران

میتسوبیشی پاجرو (Mitsubishi Pajero)

میتسوبیشی پاجرو، خودروی دیگری است که خیلی‌ها را به خودش علاقه‌مند کرده. این ماشین در سری‌های مختلفی تولید شد؛ اما سری چهارم آن که توسط «بهمن خودرو» مونتاژ شد در بین آفرودسواران بسیار رواج پیدا کرد. قدرت و گشتاور این خودرو برابر است با 270 اسب بخار و 350 نیوتن متر. در این خودرو سیستم چهار چرخ فعال قرار گرفته که با یک دنده کمکی می‌توان آنها را کنترل کرد. نکته قابل توجه این است که تا سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌توانید این دنده را عوض کنید.  سیستم تعلیق جداگانه برای هر چرخ، شاسی نردبانی، وزن پایین و بدنه مقاوم، تنها بخشی از ویژگی‌های پاچرو است.

کیا موهاوی (Kia Mohave)

شاید بتوان کیا موهاوی را بهترین گزینه در بین اتومبیل‌های با قیمت سطح متوسط دانست. مخصوصا سری 8 سیلندر آن را که وارداتش در سال 2013 متوقف شد می‌توان همراه خوبی برای آفرودبازان دانست. کنترل پایداری، کنترل سرعت و ایستایی، دو دیفرانسیل سه حالته با قفل الکترونیکی، گیربکس 6 دنده اتومات، قابلیت تنظیم ارتفاع، موتور قوی و بدنه تنومندی که دارد خیال شما را از هر لحاظ راحت می‌کند. علاوه بر اینها قرار دادن آپشن سردکن و گرمکن برای صندلی‌ها باعث شده در گرمای کویر و سرمای کوهستان، بتوانید رویش حساب کنید.

ویژگی‌های ماشین آفرود

همانطور که در بخش معرفی خودروها دیدید، برای انتخاب یک خودروی مناسب، باید ویژگی‌های گوناگونی را لحاظ کنید. قدم اول برای این کار، این است که انتظارات خود را از خودرویتان مشخص کنید و بعد مطابق آنها معیار و ملاک‎هایی را که اتومبیل خوب را از بد متمایز می‌کند در نظر بگیرید. ما در این قسمت به چند نمونه مهم از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شاسی مستقل که بدنه به صورت مجزا روی آن سوار شود.
  • زاویه حمله و فرار مناسب برای پشت سر گذاشتن موانع.
  • ارتفاع مناسب از سطح زمین.
  • کیفیت بالای بدنه، قطعات و تجهیزات.
  • سیستم کمکی راننده مثل سیستم کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، پایداری و کشش و… .
  • سیستم تعلیق یا فنربندی مناسب
  • سیستم چهار چرخ فعال (4WD) برای عبور راحت‌تر از میان سنگلاخ و گل و لای.

ما سعی کردیم در این مقاله ضمن معرفی 6 اتومبیل مثل موهاوی، نیسان پاترول، هامر H3 و… شما را با ویژگی‌ها و معیارهایی که باید درنظر گیرید آشنا کنیم. علاوه بر این سعی کردیم این معرفی را در سه رنج قیمت ارزان، متوسط و گران ارائه دهیم تا راحت‌تر بتوانید بودجه خود را در تصمیم‌گیری‌تان لحاظ کنید.

 

5/5 - (4 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/VmNoud
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *