اجزای مختلف یک عینک

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 

عینک‌ها از وسایلی هستند که استفاده و کاربردهای زیادی دارند. از عینک‌های طبی گرفته تا عینک‌های آفتابی، اجزای مشخصی دارند که آنها را تبدیل به عینک می‌کند. وقتی که عینکی می‌خرید، باید به تمام این اجزا دقت کنید تا بتوانید عینکی مناسب و راحت را برای خود پیدا کنید. در این مقاله، به معرفی بخش‌های مختلف عینک خواهیم پرداخت و تا جایی که بتوانیم وظیفه این اجزا را به صورت خلاصه برای شما توضیح خواهیم داد. در پایان این مقاله شما می توانید به راحتی عینک های موجود در بازار را با هم مقایسه کرده و بهترین محصول را خریداری کنید.

قاب جلویی عینک یا طوقه

این بخش، همان بخشی است که لنزها را سر جای خود نگه می‌دارد و شکل اصلی عینک شما را مشخص می‌کند. به هنگام خرید باید دقت کنید که قاب جلویی عینک انتخابی شما، کاملا به حالت صورت شما، تطابق داشته باشد. قاب جلویی فریم عینک می تواند از جنس استات و یا انواع پلاستیک فشرده باشد. همچنین برخی فریم های عینک از جنس فلزی ساخته شده اند. فریم های فلزی عموما سبک تر و ظریف تر بوده و فریم های استات دارای تنوع بیشتر در فرم و رنگ بندی هستند. در این میان متریال TR90 هم وجود دارد که علاوه بر تنوع رنگ بندی و فریم، نشکن بوده و وزن بسیار کمی نیز دارد. قاب جلویی در فرم ها و ابعاد و اندازه های متنوعی ساخته می شود و مهم ترین بخش عینک برای تصمیم گیری در رابطه با خریدن آن است.

لنزها

احتمالا همه با این قسمت عینک‌ها آشنایی داریم. بسته به نوع عینکی که می‌خریم، لنزهای متفاوتی چون آفتابی، طبی، پولاریزه و… را دریافت می‌کنیم. لنزها در واقع قلب عینک‌ها هستند؛ باید به کیفیت و کارایی آنها توجه بسیاری کرد. دقت کنید که به غیر از کارایی، جنس لنزها نیز با هم متفاوت است بعضی از آنها حتی ضد خش هستند و میتوانند دوام عینک را بالا ببرند. برند های بسیار متنوعی از لنز ها طبی و آفتابی عینک در باطار وجود دارند که دقت به خرید گزینه مناسب بسیار حائز اهمیت است و توصیه می شود قبل از انتخاب، با فرد متخصص مشورت کنید. لنز های طبی می توانند انواع پوشش ها از جمله آنتی رفلکس، هیدروفوبیک، ضد خش، بلوکات با بلوکنترل و … را داشته باشند.

پدها یا بالشتک‌های بینی

تقریبا همه عینک‌ها بالشتک بینی دارند؛ بالشتک‌های بینی فشار وارده از فریم عینک بر روی بینی شما را کاهش می‌دهند. خود بالشتک‌های بینی به دو نوع تقسیم می‌شوند. یک مدل که به صورت مستقیم به فریم متصل می‌شود و مدل دیگری با استفاده از یک دسته کوچک به فریم متصل شده است. عموما عینک های فلزی دارای پد ژله ای بوده و عینک های کائوچویی دارای پد پلاستیکی تشکیل شده از بدنه اصلی عینک می باشند.

بریج یا پل فریم

بریج یا پل فریم وظیفه ایجاد تعادل و اتصال دو بخش فریم را بر عهده دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به هنگام خرید به آن دقت کنید، همین بخش است چرا که میزان راحتی شما با عینک را همین بخش تعیین می‌کند. بریج‌ها خود انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز خود باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. پل عینک ها ابعاد و اندازه های متفاوتی دارند تا روی بینی شما به راحتی قرار بگیرند.

لولاهای اتصال فریم به دسته عینک

دسته‌های فریم توسط لولاهای بسیار کوچکی به فریم عینک متصل می‌شوند. هر چقدر این لولاها محکم‌تر باشند، احتمال این که بعدا با جدا شدن دسته عینک از فریم مواجه شوید، کمتر می‌شود. لولا ها انواع بسیار متنوعی دارند. برخی از عینک ها از لولا های پیچی معمولی استفاده می کنند و مقاومت نسبتا کمتری دارند. برخی از عینک ها همچنین دارای کلاف های 3 تایی هستند که بسیار مقاوم بوده و در طولانی مدت شل نمی شوند و آسیبی نخواهند دید. همچنین در بسیاری از عینک ها از لولا های فنری استفاده می شود. این لولا ها می توانند تا 15 درجه بیشتر از حالت معمول باز شوند و در نتیجه از تغییر حالت دادن عینک در طولانی مدت جلوگیری کرده و طول عمر عینک را افزایش می دهند. همچنین عینک های دارای لولای فنری راحت تر بر روی صورت قرار می گیرند.

دسته عینک

دسته عینک، همان بخشی است که بر روی گوش شما قرار می‌گیرد. این بخش نیز یکی از بخش‌هایی است که باید به هنگام سفارش یا خرید عینک در نظر بگیرید. چرا که فرم دسته‌ها هم بر زیبایی عینک و هم بر تقسیم وزن مناسب آن تاثیر می‌گذارد. دسته عینک نیز می تواند فلزی و یا کائوچویی باشد. در بسیاری از موارد دسته عینک پلاستیکی است اما از داخل آن یک لوله فلزی عبور کرده است تا مقاومت آن را در برابر آسیب و شکست افزایش دهد.

پوشش انتهای دسته

اگر به انتهای دسته‌های بعضی عینک‌ها توجه کنید، احتمالا پوششی را بر روی آن می‌بینید. این پوشش‌ها می‌توانند از حساسیت‌های پوستی جلوگیری کنند؛ در نتیجه اگر حساسیت دارید به آنها توجه کنید. این روکش ها برای جلوگیری از لمس مستقیم لوله فلزی دسته (در عینک ها فلزی) با پشت گوش هستند.

در این مقاله کوتاه به صورت خلاصه، تمامی را بررسی کردیم. امیدواریم بار دیگر که عینکی را برای خرید انتخاب می‌کنید، تمام این موارد را نیز در نظر بگیرید. چرا که تمامی این اجزا کوچک در تجربه نهایی شما به هنگام استفاده از عینک تاثیر می‌گذارند.

5/5 - (11 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/IbtkeL
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *