معرفی مواد منعقد کننده در تصفیه آب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مواد منعقد کننده مانند مواد ضد رسوب مثل آنتی اسکالانت شهبال در تصفیه آب به منظور لخته کردن تمامی املاح و به طور کلی ذرات معلق موجود در آب استفاده می شود. این مواد شامل انواع ترکیبات شیمیایی بسیار مختلفی هستند. البته برخی از مواد شیمیایی خود خاصیت منعقد کردن دارند. ترکیب چندین انعقاد کننده برای کاربردهای گسترده‌تر انجام می‌شود. اما برای آشنایی با انواع مواد منعقد کننده و نوع واکنش آنها ادامه مطالب را بخوانید.

مواد منعقد کننده در تصفیه آب

مواد منعقد کننده در تصفیه آب ترکیباتی هستند که طی فرآیند خنثی کردن بار ذرات معلق، باعث لخته‌سازی آنها می‌شود. این مواد تنها مناسب لخته سازی املاح موجود در آب هستند. در فرآیند تصفیه آب ترکیبات و مواد بسیار زیادی استفاده می‌شود، هر یک از این مواد شیمیایی خواص منحصر به فردی دارند.

البته هر یک از این ترکیبات نیز به منظور حذف میکروارگانیسم‌ها از یک واکنش خاصی تبعیت می‌کنند. اما برخی از ترکیبات شیمیایی با منعقد کردن املاح موجود در آب باعث از بین بردن آنها می‌شوند. چنین موادی که طی فرآیند انعقاد میکروارگانیسم‌ها را حذف می‌کنند با نام مواد منعقد کننده شهرت دارند. اما برای فرایند تصفیه آب از چنین ترکیباتی کمتر استفاده می‌شود. مواد منعقد کننده خود در دو دسته مواد منعقد کننده آلی و مواد منعقد کننده معدنی هستند.

معمولا از ترکیبات آلی برای جدا کردن ذرات مایع و جامدی که رسوب می‌شوند استفاده خواهند کرد. ‌پلی آمین‌ها جزو ترکیبات آلی بسیار پرکاربرد محسوب می‌شوند. ذراتی که در آب معلق هستند شامل ذرات باردار می‌باشند. این ذرات بار منفی دارند و وجود تعداد زیاد این املاح با بار منفی باعث کدر شدن آب و در نتیجه از بین رفتن کیفیت آن می‌شود.

مواد شیمیایی ضد رسوب و منعقد کننده دارای بار مثبت هستند. به کارگیری چنین موادی برای خنثی کردن بار منفی املاح موجود در آب و در نتیجه لخته شدن آنها است. این مواد با نام فلاکولانت‌ها نیز شهرت دارند. البته باید برای نوع آب یا شرایط استفاده، یک منعقد کننده مناسب را انتخاب نمایید. این مواد تحت تاثیر برخورد با ذرات فرایند خنثی سازی را انجام می‌دهند و باعث می‌شوند ذرات به یکدیگر بچسبند. پس از انعقاد نیز تمامی مواد در حوضچه‌ها ته نشین خواهند شد.

انواع مواد منعقد کننده

منعقد کننده‌های آب که برای تصفیه آب استفاده می‌شوند در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند. این منعقد کننده‌ها خود شامل تنوعی از انواع مواد شیمیایی هستند که باعث انعقاد املاح و سختی‌های موجود در آب می‌شوند.

منعقد کننده‌های آلی

شامل پر کاربردترین انواع منعقد کننده‌ها شناخته می‌شوند. این مواد را با نام منعقد کننده پلیمری نیز می‌شناسند که برای جداسازی و لخته‌سازی مواد جامدی از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. منعقد کننده‌های آبی بیشتر برای انعقاد لجن استفاده می‌شوند. این منعقد کننده‌ها خود در دو نوع پلی آمین‌ها و ملامین‌ها هستند.

منعقد کننده‌های پلی آمین در فرایند خنثی سازی ذرات کلویئیدی باعث تصفیه آب می‌شوند. برای تصفیه آب‌های کدر نظیر آب فاضلاب از این منعقد کننده بیشتر استفاده می‌کنند. ملامین‌ها همانند منعقد کننده‌های معدنی عمل می‌کنند. این مواد خود جامد هستند و در صورت ترکیب با آب به ذرات کلوئیدی خواهند چسبید. پس از چسبیدن به ذرات به همراه آنها ت نشین می‌شوند.

منعقد کننده‌های معدنی

کاربرد بسیار فراوانی در تصفیه آب و فاضلاب دارند. این مواد با پواد قلیایی به عنوان یک منعقد کننده قدرتمندی عمل می‌کنند. در چنین حالتی به واکنش با رسوبات آلومینیوم و آهن‌دار می‌پردازد. منقد کننده‌های معدنی خود شامل انواع آلوم، آلومینیوم کلراید، فریک کلراید، فریک سولفات و پلی آلومینیوم کلراید هستند.

این ترکیبات با خنثی کردن بار ذرات معلق لخته‌سازی را انجام می دهند. نمک‌های معدنی آلوم و ترکیبات پلیمری به عنوان پرکاربردترین انواع منعقد کننده معدنی شناخته می‌شوند. این نوع منعقد کننده‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند و کاربرد گسترده‌تری دارند.

کاربرد مواد منعقد کننده برای سیستم تصفیه آب

مواد منعقد کننده در تصفیه آب به منظور خنثی سازی و چسبیدن املاح و در نتیجه ته نشین شدن آنها استفاده می‌شوند. این مواد اگرچه به ندرت از آنها استفاده می‌کنند، اما قدرت تصفیه در آنها بسیار زیاد است. این مواد در سیستم‌های بسیار زیادی استفاده می‌شوند، البته سیستم‌هایی که از آب استفاده می‌کنند. در تصفیه آب بیشترین کاربرد را دارد.

• برای از بین بردن ذرات معلق در تصفیه خانه آب آشامیدنی از مواد منعقد کننده استفاده می‌کنند.

• ذرات معلق موجود در آب کارخانجات به منظور تولید مواد دارویی و غذایی را نیز از بین می‌برد.

• به منظور حذف املاح و زلال کردن تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی و صنعتی نیز از آن استفاده می‌کنند.

• برای از بین بردن ذرات بنزین، گازوئیل، روغن، ذرات کلوئیدی، فرآورده های آب، نفتی و پالایشگاه‌ها نیز به کار می‌رود.

• در آب و فاضلاب کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک برای زلال کردن از آن استفاده می‌شود.

انواع مواد منعقد کننده در تصفیه آب

مواد منعقد کننده در تصفیه آب امروزه نقش حیاتی برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های آب دارند. وجود املاح معدنی در آب باعث می‌شود تا سلامتی انسان تحت تاثیر قرار بگیرد، حتی برای سیستم‌ها و دستگاه‌ها نیز مضر است. در صورت ته نشینی این مواد و تشکیل رسوب، باعث انسداد مسیرهای عبور جریان آب می‌شود. هر یک از انواع مواد منعقد کننده در تصفیه آب به منظور حذف برخی از املاح هستند.

مواد منعقد کننده پلیمری

مواد منعقد کننده پلیمری پرکاربردترین مواد در تصفیه آب هستند. چنین موادی چگالی و بار بسیار زیادی دارند. برای خنثی کردن بار ذرات معلق موجود در آب از منعقد کننده‌های پلیمری استفاده می شود. در مقایسه با دیگر انواع منعقد کننده‌ها، مواد پلیمری عملکرد بهتری دارند. پلی آکریل آمیدها به عنوان مواد منعقد کننده پلیمری بسیار پرکاربرد هستند.

منعقد کننده‌های منیزیم اکسید

منعقد کننده‌های منیزیم اکسید به عنوان قدرت‌ترین مواد برای تصفیه آب هستند. این مواد لخته ساز املاح را از تمامی ذرات معلق پاک می‌کنند. حتی برای حذف ذرات چربی و ذرات سنگین چون سیلیس نیز کاربرد دارد. وجود این ذرات باعث کدر شدن آب می‌شود اما در صورتی که از این منعقد کننده استفاده کنید. با حذف این ذرات آب نیز شفاف خواهد شد.

منعقد کننده‌های آلومینیوم دار

منعقد کننده‌های آلومینیوم دار خود شامل سولفات آلومینیوم، آلومینات سدیم و پلی آلومینیوم کلرایدها هستند. این مواد در صنعت تصفیه آب استفاده می‌شوند. منعقد کننده‌های آلومینیوم‌دار بیشتر به منظور زلال‌سازی آب حتی برای زلال‌سازی آب رودخانه‌ها و آب‌های صنعتی کاربرد دارند.

نتیجه

مواد منعقد کننده در تصفیه آب تحت تاثیر واکنش‌های مختلفی، فرایند لخته‌سازی را انجام می‌دهند. تمامی این مواد دارای بار مثبت هستند. با وجود بار منفی تمامی املاح موجود در آب، این دو با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند. این مواد با خنثی کردن بار منفی املاح موجود در آب و چسبیدن به آنها، باعث انعقاد این مواد می‌شوند.

اما مواد منعقد کننده در تصفیه آب فراوان هستند. قدرت هر یک از این مواد با یکدیگر متفاوت است. به تناسب نوع کاربرد خود برای آب‌های مورد استفاده صنایع مختلف باید یک انعقاد کننده مناسبی را انتخاب کرد. اکنون برای انتخاب بهترین انعقاد کننده با کارشناسان مجموعه شیمی آبان پالایش تماس بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/MOHoUa
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *