لایحه کالیفرنیا AB 886 شرکت بزرگ فناوری را مجبور می‌کند تا سهم منصفانه‌ای را به ناشران اخبار بپردازد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

قانونگذاران کالیفرنیا در حال کار بر روی لایحه AB 886 هستند. این امر شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل و متا را موظف می‌کند که برای استفاده از محتوای آن‌ها هزینه‌ای به ناشران اخبار بپردازند. این لایحه می‌تواند روزنامه‌نگاری را در کالیفرنیا متحول کند، اما در حال حاضر با شکست‌هایی از سوی شرکت‌ها مواجه شده است.

ناشران در سراسر جهان صدای خود را علیه استفاده از محتوای رایگان توسط پلتفرم‌های بزرگ بلند می‌کنند. پلتفرم‌های اجتماعی بزرگ محتوای ناشر را بدون پرداخت هزینه مصرف می‌کنند. سازمان های خبری مدعی هستند که این شیوه کسب و کار منجر به ورشکستگی آنها می شود. آنها باید از محتوای خود پول در بیاورند تا هزینه های معمولی را پوشش دهند. در پاسخ، شرکت های فناوری استدلال می کنند که بینندگان را به صورت رایگان به وب سایت ناشر می فرستند.

تا کنون، اتحادیه اروپا با موفقیت توانسته گوگل را مجبور کند با ناشران در این قاره تسویه حساب کند. در موردی دیگر، پارلمان استرالیا بیگ تک را ملزم به پرداخت 200 میلیون دلار به ناشران خبر کرد. البته ایراداتی هم وجود دارد. متا تهدید کرد که اگر کانادا آنها را مجبور به پرداخت پول به ناشران برای مصرف محتوای آنها کند، اخبار را از فیس بوک و اینستاگرام در کانادا خارج خواهد کرد.

متا و گوگل در صورت تصویب لایحه AB 886 باید صدها میلیون دلار به سازمان های خبری در کالیفرنیا بپردازند.

لایحه AB 886 در کالیفرنیا اکنون با هدف تسویه حساب Big Tech با رسانه های خبری در این ایالت است. این لایحه از پلتفرم‌های اجتماعی بزرگ می‌خواهد که درآمد تبلیغاتی خود را با رسانه‌هایی که اخبار دریافت می‌کنند به اشتراک بگذارند. پول به یک استخر می رود و هر خبرگزاری از طریق داوری سهم عادلانه ای را به دست می آورد.

این لایحه توسط انجمن رسانه ای غرب و صنف کارگران رسانه اقیانوس آرام، دو اتحادیه بزرگ اتاق خبر کالیفرنیا حمایت می شود. دیگر سازمان‌های رسانه‌ای در ایالت مطمئناً از این لایحه حمایت می‌کنند، زیرا این لایحه پول جدیدی را به سمت کسب‌وکارشان می‌برد. لایحه AB 886 برای جلسه استماع کمیته قضایی سنا در 11 ژوئیه می رود، در حالی که قبلاً با حمایت دو حزب در 1 ژوئن به تصویب مجلس رسیده بود.

خبرگزاری هایی که واجد شرایط دریافت این صندوق هستند باید 70 درصد پول را صرف مشاغل اتاق خبر کنند. این بدان معناست که هیچ خبرنگاری برای کاهش هزینه ها اخراج نخواهد شد و همچنین ممکن است مشاغل جدیدی ایجاد شود. علاوه بر این، رسانه ها باید در مورد میزان وجوه دریافتی و نحوه مصرف آن شفاف باشند.

همانطور که انتظار می رفت، Big Tech از AB 886 و صورت حساب های مشابه راضی نیست. آنها استدلال می‌کنند که این لایحه می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای خارج از کالیفرنیا یک “صندوق مالی” ایجاد کند و منجر به تضاد منافع شود. منتقدان همچنین ادعا می‌کنند که این لایحه می‌تواند رسانه‌های خبری را وسوسه کند تا داستان‌های «کلیک» را برای جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت‌هایشان به منظور کسب درآمد بیشتر، تبلیغ کنند.

باید دید که AB 886 چگونه در کالیفرنیا اثر می‌گذارد و آیا Big Tech موافقت می‌کند تا سهم عادلانه‌ای را به رسانه‌های خبری بپردازد. با این حال، سازمان های خبری در کالیفرنیا از کمبود بودجه لازم برای ادامه فعالیت رنج می برند و AB 886 می تواند راه حلی برای آن باشد.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/itK
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *