دستورالعمل های جدید رسانه های اجتماعی اتحادیه اروپا وارد عمل می شوند
با مجله هشت پیک با مقاله ی دستورالعمل های جدید رسانه های اجتماعی اتحادیه اروپا وارد عمل می شوند همراه ما باشید
از روز جمعه، 25 آگوست، کاربران X (توئیتر سابق)، TikTok و دیگر برنامه های بزرگ رسانه های اجتماعی در اتحادیه اروپا شاهد تغییرات عمده در این پلتفرم ها بودند. بزرگترین برنامه های رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و فروشگاه های برنامه در اتحادیه اروپا اکنون تحت صلاحیت قانون خدمات دیجیتال قرار دارند. جمعه آخرین مهلتی بود که اتحادیه اروپا برای شرکت هایی با نام پلتفرم های آنلاین بسیار بزرگ یا موتورهای جستجوی آنلاین بسیار بزرگ تعیین کرد تا نحوه عملکرد هوش مصنوعی و تبلیغات خود را تغییر دهند.
دو اثر عمده DSA را میتوان فوراً مشاهده کرد: افزایش بررسی روشهای انتشار اطلاعات نادرست و بازگشت به خوراکهای زمانی رسانههای اجتماعی برخلاف توصیههای خودکار.
پلتفرم های آنلاینی که تحت تأثیر قرار گرفته اند عبارتند از Alibaba AliExpress، Amazon Store، Apple AppStore، Booking.com، Facebook، Google Play، Google Maps، Google Shopping، Instagram، LinkedIn، Pinterest، Snapchat، TikTok، X (فهرست شده به عنوان Twitter)، ویکی پدیا، یوتیوب، خرده فروش لباس اروپایی Zalando، Bing و Google Search.
قانون خدمات دیجیتال چیست؟
قانون خدمات دیجیتال قانونی از کمیسیون اروپا است که یک نهاد دولتی است که بخشی از شاخه اجرایی اتحادیه اروپا است. DSA تنظیم می کند که چگونه پلتفرم های آنلاین بسیار بزرگ تعیین شده، حریم خصوصی را مدیریت می کنند، از کاربران خود (از جمله خردسالان) محافظت می کنند و به طور شفاف عمل می کنند.
یوهانس باهرکه، سخنگوی هماهنگی اقتصاد دیجیتال، تحقیق و نوآوری در کمیسیون اروپا، در ایمیلی به این موضوع گفت: «این اولین جعبه ابزار نظارتی در سطح جهانی است و معیاری بینالمللی برای رویکرد نظارتی به واسطههای آنلاین تعیین میکند. TechRepublic.
تعهداتی که بزرگترین پلتفرمهای آنلاین باید به آنها پایبند باشند، تقریباً به چهار دسته تقسیم میشوند:
- توانمندسازی بیشتر کاربر: این شامل اجازه دادن به کاربران برای انصراف از سیستم های توصیه مانند الگوریتم های پیشنهاد رسانه های اجتماعی است. تبلیغات نمی تواند بر اساس اطلاعات محافظت شده مانند نژاد باشد. و شرایط و ضوابط باید به وضوح قابل درک باشد.
- حمایت قوی از خردسالان: این بدان معناست که هیچ تبلیغی نمیتواند به سمت کودکان هدف قرار گیرد و پلتفرمها باید ارزیابیهای خطر ویژهای را در مورد سلامت روان کودکان انجام دهند.
- اقداماتی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست
- شفافیت و پاسخگویی: این شامل تعدیل محتوا، مدیریت ریسک و تبلیغات است. تمام انطباق با تعهدات DSA منوط به حسابرسی مستقل است.
مارگرت وستاگر، معاون اجرایی کمیسیون اروپا برای اروپای مناسب برای عصر دیجیتال، در این باره گفت: “کل منطق قوانین ما این است که اطمینان حاصل کنیم که فناوری به مردم و جوامعی که در آن زندگی می کنیم خدمت می کند – نه برعکس.” اعلام اینکه کدام پلتفرم ها تحت صلاحیت این قانون قرار می گیرند. «قانون خدمات دیجیتال شفافیت و مسئولیت پذیری معناداری را برای پلتفرم ها و موتورهای جستجو به ارمغان می آورد و به مصرف کنندگان کنترل بیشتری بر زندگی آنلاین خود می دهد. تعیینهایی که امروز انجام شد گام بزرگی برای تحقق آن است.»
برای مدیران ارشد فناوری، DSA آزمایشی است در مورد اینکه آیا مقررات در صنعت فناوری می تواند نوآوری را تقویت کند، نه خفه کند. توسعه دهندگان همچنین باید مراقب تغییرات در مقررات بسته به مناطق جغرافیایی خود باشند، که ممکن است بر وظایفی که به آنها محول می شود تأثیر بگذارد.
DSA به چه چیزی نیاز دارد؟
DSA از کشورهای عضو اتحادیه اروپا میخواهد تا مقامات ملی را برای اجرای این قانون تا 17 فوریه 2024 ایجاد کنند. کمیسیون اروپا در حال کار بر روی ایجاد چارچوبی است که در آن اعمال را در رسانههای اجتماعی و دیگر پلتفرمهای دیجیتال انجام دهد. مرکز اروپایی شفافیت الگوریتمی با ارزیابی اینکه آیا الگوریتمهای مورد استفاده برای توصیههای رسانههای اجتماعی در چارچوب الزامات مدیریت ریسک این قانون قرار دارند، به اجرای DSA کمک میکند.
اگر کسب و کارها در اتحادیه اروپا فعالیت می کنند، باید با اطمینان از ارزیابی ریسک مناسب و سایر انطباق ها با DSA سازگار شوند. سازمانهایی که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند نیز ممکن است رفتار متفاوتی از مخاطبان رسانههای اجتماعی یا تبلیغات خود ببینند، زیرا برخی از مخاطبان از فیدهای توصیهشده به زمانی تغییر میکنند.
چگونه DSA بر سیستم های توصیه الگوریتمی و قابلیت اعتماد تأثیر می گذارد
DSA اطلاعاتی را که تحت نظارت فزایندهای قرار میگیرند بهعنوان «اطلاعات نادرست، فریبکاری و دستکاری در طول همهگیری، آسیب به گروههای آسیبپذیر و سایر آسیبهای اجتماعی در حال ظهور» تعریف میکند. پلتفرمهای آنلاین بسیار بزرگ و سایتهای رسانههای اجتماعی باید یک ارزیابی سالانه ریسک از نحوه مدیریت این نوع اطلاعات ارائه دهند.
این کمیسیون نوشت: «سکوها باید خطراتی مانند اطلاعات نادرست یا دستکاری در انتخابات را کاهش دهند… این اقدامات باید با دقت در برابر محدودیت های آزادی بیان متعادل شوند و مشمول ممیزی های مستقل باشند».
نحوه تلاقی DSA با GDPR
رسانههای اجتماعی در اتحادیه اروپا نیز مشمول مقررات حفاظت از دادههای عمومی هستند که در سال 2018 اجرایی شد. GDPR برخی از حریم خصوصی دادهها و حفاظتهای امنیتی را برای هر کسی که در اتحادیه اروپا زندگی میکند تضمین میکند. شرکت هایی که در اتحادیه اروپا فعالیت می کنند، صرف نظر از محل مبدا، باید مطابق با GDPR باشند. گاهی اوقات، شرکت هایی مانند متا به دلیل شکستن آن جریمه می شوند.
DSA با رعایت GDPR طراحی شده است. این نباید منجر به تغییری در نحوه رعایت GDPR شود.
DSA چه تأثیری بر شرکت های خارج از اتحادیه اروپا دارد؟
از آنجایی که بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری در ایالات متحده مستقر هستند، DSA بر تجارت آنها در اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد. کمیسیون اروپا شرکت های فناوری فعال در کشورهای عضو را موظف می کند که یک نماینده قانونی برای بازار تعیین کنند.
DSA همچنین ممکن است سایر نهادهای حاکم را وادار کند که قوانین مشابهی را در نظر بگیرند.
باهرکه گفت: «ما متوجه هستیم که با چالشهای مشابهی مانند سایر شرکای همفکر، از جمله ایالات متحده، که گفتگوی بسیار مهمی در سطح بالای فناوری [از طریق] شورای فناوری و فناوری با آن آغاز کردهایم، با چالشهایی روبرو هستیم. شورای فناوری و فناوری که در سال 2021 تشکیل شد، یک نهاد سیاسی است که به فناوری و تجارت بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا اختصاص دارد.
این روش دیگری است که در آن مقررات می تواند نوآوری را تقویت کند، نه خفه کند. مقررات در این مورد همراه با همکاری بین المللی برای تشویق منافع اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.
پاسخ های غول های رسانه های اجتماعی
پاتریک کوریگان، معاون حقوقی – امنیت دیجیتال این شرکت، در یک پست وبلاگ گفت که لینکدین حدود یک سال است که روی پیروی از DSA کار می کند.
ما همچنان معتقدیم که این نوع شفافیت برای حفظ یک پلت فرم ایمن، قابل اعتماد و حرفه ای مهم است و در ارتباط با DSA، در حال گسترش آن هستیم تا اطلاعات بیشتری در مورد تصمیماتمان (در رابطه با حذف محتوای نامناسب) در بر گیرد. کوریگان گفت، از جمله اینکه آیا سیستمهای خودکار یا انسانها این بررسی را انجام دادهاند.
نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا در یک پست وبلاگی نوشت: “متا مدتهاست که از یک رژیم نظارتی هماهنگ حمایت می کند که به طور موثر از حقوق مردم به صورت آنلاین محافظت می کند و در عین حال به نوآوری ادامه می دهد.” “به همین دلیل، ما از جاه طلبی برای شفافیت بیشتر، پاسخگویی و توانمندسازی کاربران که در قلب مقرراتی مانند DSA، GDPR و دستورالعمل حفظ حریم خصوصی الکترونیکی قرار دارد، استقبال می کنیم.”
متا فیدهای غیر زمانی در اتحادیه اروپا و اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های توصیه کننده هوش مصنوعی خود را قبل از مهلت DSA ارائه کرده است.
امیدواریم از این خبر اختصاصی دستورالعمل های جدید رسانه های اجتماعی اتحادیه اروپا وارد عمل می شوند مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/aQxucU
کوتاه کننده لینک
کد QR :
آخرین دیدگاهها