مدیر پایگاه داده چیست و در طول روز چه کار می کند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی مدیر پایگاه داده چیست و در طول روز چه کار می کند؟ همراه ما باشید

در عصری که به داده ها اهمیت فزاینده ای می دهد، نقش مدیر پایگاه داده هرگز مهمتر از این نبوده است. از آنجایی که کسب‌وکارها برای تصمیم‌گیری به داده‌ها تکیه می‌کنند، DBA یک نگهبان و تسهیل‌کننده ارزشمند دارایی‌های داده است. اما DBA دقیقاً چه کاری را به صورت روزانه انجام می دهد و چرا امروزه برای کسب و کارها ضروری هستند؟

مسئولیت اصلی یک DBA یکپارچگی داده است – اطمینان از اینکه داده هایی که یک سازمان برای بینش و تصمیم گیری به آنها تکیه می کند دقیق، سازگار و قابل اعتماد است. با این حال، فراتر از این نقش اصلی، مدیر پایگاه داده کلاه های زیادی بر سر می گذارد، از نصب سیستم و بازیابی نسخه پشتیبان گرفته تا تنظیم عملکرد و پروتکل های امنیتی.

در اینجا لیستی از مهارت هایی که یک مدیر پایگاه داده باید داشته باشد و وظایف واقعی آنها وجود دارد. در حالی که برخی وظایف برای همه DBA ها مشترک است، برخی دیگر فقط در برخی از محیط های پایگاه داده مورد نیاز هستند.

پرش به:

مدیران پایگاه داده چه مهارت های کلیدی باید داشته باشند؟

مدیران پایگاه داده برای مهارت کامل به چندین مهارت مختلف نیاز دارند. در بسیاری از موارد، DBA ها می توانند به عنوان توسعه دهندگان شروع کنند و قبل از انتقال کامل به نقش، در کار آموزش ببینند.

به عنوان ضربان قلب سازمان، DBAs اغلب با تیم های مختلف در سازمان برای طراحی منطق تجاری، انتخاب راه حل های مناسب پایگاه داده یا ارائه مشاوره داخلی همکاری می کنند. به این ترتیب، DBA ها برای برتری در نقش خود به مهارت های فنی و نرم خاصی نیاز دارند.

SQL و سایر زبان های برنامه نویسی

درک عمیق SQL، زبان استاندارد برای مدیریت و مدیریت پایگاه داده، یک مهارت اساسی برای هر مدیر پایگاه داده است. برای برتری واقعی، مهارت در زبان های برنامه نویسی مانند پایتون، R و جاوا، به ویژه برای مقابله با کارهایی مانند اتوماسیون، تجزیه و تحلیل و ادغام با سایر سیستم های نرم افزاری مورد نیاز است.

مدیریت پایگاه های داده بسیار بزرگ

مدیریت پایگاه داده های بسیار بزرگ شامل تخصص در مدیریت عملیاتی است که به طور بالقوه وقت گیر هستند، مانند کپی کردن جدول. ادمین پایگاه داده باید تکنیک هایی مانند پارتیشن بندی جدول (اوراکل)، پایگاه های داده فدرال (SQL Server) یا تکثیر (MySQL) را درک کند تا بتواند پایگاه داده را در اندازه های بزرگ مقیاس کند و در عین حال قابل مدیریت باشد.

مدیریت در دسترس بودن پایگاه داده

این روزها، به خصوص برای وب سایت ها، پایگاه داده ها اغلب نیاز دارند که دائماً در دسترس باشند. مدیریت پایگاه داده در این محیط مستلزم درک این است که کدام نوع عملیات تعمیر و نگهداری را می توان به صورت آنلاین با پایگاه داده در دسترس کاربران انجام داد و زمانی که پایگاه داده ممکن است بسته شود باید برای یک پنجره نگهداری برنامه ریزی شود.

همچنین نیازمند برنامه‌ریزی برای قطعات سخت‌افزاری و/یا نرم‌افزاری زائد است تا وقتی یکی از کار بیفتد، سایرین کل سیستم را در دسترس کاربرانش نگه دارند. بنابراین، مدیر پایگاه داده باید تسلط بالایی بر تکنیک هایی مانند پشتیبان گیری آنلاین، خوشه بندی، تکرار و پایگاه های داده آماده به کار داشته باشد تا از دسترسی بیشتر اطمینان حاصل کند.

مذاکره و مدیریت ذینفعان

معمولاً مدیران پایگاه داده در موقعیت‌های شرکتی قرار می‌گیرند که باید برای منابع، جدول زمانی یا مجوزهای دسترسی از سایر بخش‌ها مذاکره کنند. با توجه به ماهیت متقابل نقش های خود، DBAها باید در مدیریت روابط با سهامداران مختلف در سازمان نیز مهارت بالایی داشته باشند. کلید این است که بتوانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید و استراتژی های پایگاه داده را با اهداف تجاری هماهنگ کنید.

حل مسئله و تفکر انتقادی

در اکثر شرکت‌ها، ادمین پایگاه داده در هنگام حوادث مهم مانند خرابی سرور یا نقض امنیت، متخصص مراجعه کننده است. به این ترتیب، مهارت در تشخیص سریع مسائل و ارائه راه حل های موثر ضروری است. برای این منظور، DBA ها باید دارای یک حس عمیق از تفکر انتقادی و یک رویکرد روشمند برای حل مسئله باشند.

مدیر پایگاه داده چه کاری انجام می دهد؟

نصب، پیکربندی، ارتقاء و مهاجرت

اگرچه مدیران سیستم عموماً مسئول سخت افزار و سیستم عامل در سرور معین هستند، نصب نرم افزار پایگاه داده معمولاً به عهده مدیر پایگاه داده است. این کار مستلزم دانش پیش نیازهای سخت افزاری برای یک سرور پایگاه داده کارآمد و انتقال آن الزامات به مدیر سیستم است.

سپس DBA نرم‌افزار پایگاه داده را نصب می‌کند و از میان گزینه‌های مختلف موجود در محصول، آن را برای هدفی که در حال استقرار است، پیکربندی می‌کند. همانطور که نسخه‌ها و وصله‌های جدید توسعه می‌یابند، وظیفه DBA این است که تصمیم بگیرد کدام‌یک مناسب هستند و آنها را نصب کند. و اگر سرور جایگزینی برای سرور موجود باشد، وظیفه DBA انتقال داده ها از سرور قدیمی به سرور جدید است.

پشتیبان گیری و بازیابی

مدیران پایگاه های داده مسئول توسعه، پیاده سازی و آزمایش دوره ای یک برنامه پشتیبان و بازیابی برای پایگاه های داده ای هستند که مدیریت می کنند. حتی در فروشگاه‌های بزرگ که یک مدیر سیستم جداگانه پشتیبان‌گیری از سرور را انجام می‌دهد، DBA مسئولیت نهایی برای اطمینان از اینکه پشتیبان‌گیری‌ها طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شوند و شامل تمام فایل‌های مورد نیاز برای امکان بازیابی پایگاه داده پس از شکست می‌شوند، دارد.

هنگامی که خرابی رخ می دهد، DBA باید بداند که چگونه از پشتیبان گیری برای بازگرداندن پایگاه داده به وضعیت عملیاتی در سریع ترین زمان ممکن، بدون از دست دادن تراکنش های انجام شده استفاده کند.

راه های مختلفی وجود دارد که پایگاه داده می تواند از کار بیفتد، و DBA باید یک استراتژی برای بازیابی از هر یک داشته باشد. از نقطه نظر تجاری، انجام پشتیبان گیری هزینه دارد و DBA مدیریت را از مبادله هزینه/ریسک روش های مختلف پشتیبان گیری آگاه می کند.

امنیت پایگاه داده

از آنجایی که پایگاه های داده ذخیره سازی داده ها را متمرکز می کنند، اهداف جذابی برای هکرها و حتی کارمندان کنجکاو هستند. مدیر پایگاه داده باید مدل امنیتی خاصی را که محصول پایگاه داده استفاده می کند و نحوه استفاده موثر از آن برای کنترل دسترسی به داده ها را درک کند.

سه وظیفه امنیتی اساسی عبارتند از:

  • احراز هویت: راه اندازی حساب های کاربری برای کنترل ورود به پایگاه داده.
  • مجوز: تنظیم مجوزها در قسمت های مختلف پایگاه داده.
  • حسابرسی: ردیابی اینکه چه کسی با پایگاه داده چه کاری انجام داده است.

وظیفه حسابرسی در حال حاضر بسیار مهم است، زیرا قوانین نظارتی مانند Sarbanes-Oxley و HIPAA دارای الزامات گزارشگری هستند که باید رعایت شوند.

برنامه ریزی ذخیره سازی و ظرفیت

هدف اصلی پایگاه داده ذخیره و بازیابی داده ها است. در نتیجه، برنامه‌ریزی میزان فضای ذخیره‌سازی دیسک مورد نیاز و نظارت بر فضای موجود دیسک از وظایف کلیدی مدیریت پایگاه داده است. مشاهده روند رشد مهم است، بنابراین DBA می تواند به مدیریت در مورد برنامه های ظرفیت بلند مدت مشاوره دهد.

نظارت و تنظیم عملکرد

مدیر پایگاه داده مسئول نظارت منظم بر سرور پایگاه داده برای شناسایی و رفع تنگناها است. تنظیم یک سرور پایگاه داده در چندین سطح انجام می شود:

  • ظرفیت سخت افزار سرور و نحوه پیکربندی سیستم عامل می تواند به عوامل محدودکننده تبدیل شود، همانطور که پیکربندی نرم افزار پایگاه داده می تواند عامل محدود کننده باشد.
  • روشی که پایگاه داده به صورت فیزیکی روی درایوهای دیسک چیده شده است و انواع فهرست بندی انتخاب شده تأثیر دارد.
  • نحوه کدگذاری پرس و جوها در برابر پایگاه داده می تواند سرعت بازگرداندن نتایج را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

یک مدیر پایگاه داده باید بداند که کدام ابزارهای نظارتی در هر یک از این سطوح موجود است و چگونه از آنها برای تنظیم سیستم استفاده کند.

علاوه بر این، DBA ها باید با تنظیم پیشگیرانه، که شامل طراحی عملکرد در یک برنامه از ابتدا است، به جای منتظر ماندن برای بروز مشکلات و رفع آنها، آشنا باشند. این امر مستلزم همکاری نزدیک با توسعه دهندگان برنامه هایی است که در مقابل پایگاه داده اجرا می شوند تا اطمینان حاصل شود که بهترین شیوه ها رعایت می شود.

عیب یابی

هنگامی که مشکلی در سرور پایگاه داده پیش می‌آید، مدیر پایگاه داده باید بداند که چگونه به سرعت مشکل را تشخیص داده و بدون از دست دادن داده‌ها یا بدتر کردن وضعیت، آن را اصلاح کند. DBA باید درک عمیقی از معماری پایگاه داده داشته باشد و بتواند به سرعت مشکلاتی را که از تنگناهای سیستم گرفته تا خرابی داده ها را در بر می گیرد، تشخیص دهد. این مسئولیت به دلیل تأثیر آبشاری داده‌ها می‌تواند بر یک سازمان داشته باشد، بسیار مهم است.

مجموعه ابزار DBA به اندازه طیف وسیعی از مسئولیت هایی که آنها بر عهده دارند متنوع است. در حالی که انتخاب ابزارها بر اساس محیط خاص متفاوت است، شش دسته وسیع از ابزارها وجود دارد که مدیران پایگاه داده با آنها کار می کنند:

  • سیستم های مدیریت پایگاه داده: سیستم هایی مانند Oracle، MySQL یا SQL Server بستر ایجاد، دستکاری و نگهداری پایگاه داده را فراهم می کنند.
  • ابزارهای پرس و جو و اسکریپت نویسی: زبان های برنامه نویسی مانند پایتون و ابزارهای پرس و جو مانند SQL Developer به کارهایی مانند پرس و جو، استخراج و خودکارسازی وظایف تکراری کمک می کنند.
  • ابزارهای نظارت بر عملکرد: ابزارهایی مانند AppDynamics و New Relic بینش‌های بی‌درنگ در مورد سلامت پایگاه داده خود در اختیار DBA قرار می‌دهند.
  • راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی: یکپارچگی داده‌ها و در دسترس بودن بالا نیازمند راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی قوی، مانند Veeam و Acronis است تا گزینه‌های پشتیبان‌گیری را در اختیار DBA قرار دهد که از بازیابی افزایشی تا بازیابی کامل بلایای طبیعی را شامل می‌شود.
  • ابزارهای امنیت داده: ابزارهای امنیتی مانند Trellix و Varonis به DBA ها کمک می کنند تا از دسترسی ها و نقض های غیرمجاز جلوگیری کنند.
  • استخراج، تبدیل، بارگذاری ابزارها: ابزارهای ETL، مانند Talend و Microsoft SQL Server Integration Services، در محیط های انبار داده ضروری هستند.

نقشی در مدیریت پایگاه داده

برای رهبران فناوری اطلاعات، درک نقش چند وجهی مدیران پایگاه داده برای استفاده از داده ها به عنوان یک دارایی استراتژیک بسیار مهم است. استخدام DBA مناسب نقش کلیدی در هوش تجاری و تصمیم گیری دارد.

برای کسانی که به دنبال تبدیل شدن به یک DBA هستند، این یک حرفه با چالش ها و پاداش ها به همان اندازه است. شما خود را در تقاطع فناوری و تجارت خواهید دید.

امیدواریم از این مقاله مدیر پایگاه داده چیست و در طول روز چه کار می کند؟ مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/JrnkvP
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *