تاریخچه رسانه های اجتماعی از سال 2003

زمان مطالعه: 8 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی تاریخچه از سال 2003 همراه ما باشید

آیا می توانید باور کنید که تقریبا 20 سال از تاسیس می گذرد؟ شاید بسیاری از شما احساس می کنید همین دیروز بود که “فرند” یک اسم بود.

تاریخچه رسانه های اجتماعی چیست

 

همین امر در مورد YouTube نیز صدق می‌کند، که دسترسی و اشتراک‌گذاری ویدیو را تا حد ممکن ساده کرد. و توییتر، برای این موضوع – توییت‌های حمایت‌شده تنها از سال 2010 وجود داشته است!

جالب است که به این لحظات نمادین در 20+ سال گذشته رسانه های اجتماعی نگاه کنیم. در این پست، جدول زمانی کاملی از تاریخچه رسانه های اجتماعی و اینکه آمار استفاده از هر شبکه در حال حاضر چگونه است را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب


تاریخچه شبکه های اجتماعی چیست؟

تاریخچه رسانه های اجتماعی با نوآوری مداوم، پیشرفت های تکنولوژیکی و تحول مشخص می شود.

سالهای اولیه

سال‌های اولیه رسانه‌های اجتماعی (دهه‌های 1970 تا 1990) عناصر بنیادی پلتفرم‌هایی را که امروز می‌شناسیم، تشکیل دادند.

  • 1971 – ری تاملینسون اولین ایمیل را برای شروع پست الکترونیک مدرن ارسال کرد.
  • 1978 – سیستم تابلوی اعلانات (BBS) معرفی شد که به کاربران امکان می داد نرم افزار و داده ها را آپلود و دانلود کنند، اخبار آنلاین را بخوانند و با افراد در جوامع آنلاین تبادل پیام کنند.
  • 1985 – America Online (AOL) تأسیس شد و به کاربران اجازه می‌دهد از طریق ایمیل و پیام‌رسانی به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند.
  • 1997 – Six Degrees راه اندازی شد، و یکی از اولین پلتفرم های رسانه های اجتماعی قابل تشخیص در مقایسه با آن ها است. کاربران می توانستند پروفایل ایجاد کنند، دوست پیدا کنند و پیام ارسال کنند.
  • 1999 – Livejournal در دسترس قرار گرفت و به مردم این امکان را داد تا اطلاعات خود را با دوستان و سایر کاربران به اشتراک بگذارند. این یکی از اولین پلتفرم های وبلاگ نویسی است و هنوز در سال 2023 فعال است.

تولد شبکه های اجتماعی اصلی

آنچه پس از موج اول «شبکه‌های اجتماعی» دنبال شد، پلتفرم‌هایی است که امروزه می‌شناسیم، یا مراحل اولیه و اولین نسخه‌هایی که امروزه استفاده می‌کنیم. Friendster که در سال 2002 تاسیس شد، یکی از اولین هاست. این به کاربران امکان می دهد با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، تصاویر را به اشتراک بگذارند و محتوای جدید را کشف کنند. جریان ثابتی از سکوها دنبال شد.

  • 2003 – لینکدین به عنوان یک پلت فرم شبکه حرفه ای راه اندازی شد که افراد را در یک زمینه تجاری به هم متصل می کند.
  • 2003 – Myspace به عنوان یک پلتفرم برای پروفایل های قابل تنظیم، اشتراک گذاری موسیقی و وبلاگ نویسی به جهان معرفی شد. در دوران اوج خود به بزرگترین پلتفرم رسانه اجتماعی تبدیل شد.
  • 2004 – فیس بوک ، در اصل برای دانشجویان هاروارد، تاسیس شد. کاربران با دوستان خود ارتباط برقرار کردند و افکار خود را به اشتراک گذاشتند. فیس بوک در حال حاضر با ۲.۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه، محبوب ترین پلتفرم شبکه اجتماعی جهان است. تصویر زیر همان چیزی است که اولین طرح نمایه فیس بوک به نظر می رسد.تصویری که طرح اصلی نمایه فیس بوک را نشان می دهد

منبع تصویر

  • 2005 – یوتیوب راه اندازی شد و اولین پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو و اولین شبکه بصری شد. این به افراد امکان می‌دهد ویدیوهای دیگر ساخته شده توسط دیگران را آپلود، به اشتراک بگذارند و مشاهده کنند. جاوید کریم، یکی از بنیانگذاران آن، اولین ویدئو را با عنوان “من در باغ وحش” در پلتفرم به اشتراک گذاشت. هجده سال بعد، بیش از 287 میلیون بازدید داشته است.
  • 2005 – Reddit به عنوان یک بستر متنی و مبتنی بر جامعه برای افراد برای تعامل و بحث در مورد موضوعات با افراد همفکر راه اندازی شد. این اولین وب سایت بحث و گفتگو در نوع خود بود.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بازاریابان پلتفرم های رسانه های اجتماعی در سال 2023

عصر میکروبلاگینگ

  • 2006 – توییتر (اکنون X) راه اندازی شد و میکروبلاگینگ و ارتباطات بلادرنگ را معرفی کرد. در ابتدا قرار بود یک پلتفرم مبتنی بر پیامک برای مردم باشد تا به‌روزرسانی‌های کوتاه را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. جک دورسی، یکی از بنیانگذاران آن، اولین توییت را ارسال کرد و در آن نوشت: «فقط توییتر خود را راه‌اندازی کردم».
  • 2007 – Tumblr ، یکی دیگر از پلتفرم های میکروبلاگینگ، راه اندازی شد و در میان آنهایی که در انجمن های هواداران خاص شرکت داشتند، محبوب شد. در عرض دو هفته 75000 کاربر به دست آورد و در حال حاضر تقریباً 500 میلیون وبلاگ را میزبانی می کند.

عصر بصری و موبایل

یک لحظه مهم در تاریخ رسانه های اجتماعی در سال 2007 بود که اولین آیفون به بازار آمد. این پتانسیل آینده را برای رسانه های اجتماعی باز کرد، زیرا مردم اکنون می توانند از طریق دستگاهی که در جیب خود نگه داشته می شوند به پلتفرم ها در حال حرکت دسترسی داشته باشند.

در همین دوران، ما شاهد ایجاد پلتفرم‌های بیشتری بودیم که جلوه‌های بصری را بر همه چیز اولویت می‌دادند.

اینستاگرام اولین برنامه رسانه اجتماعی موجود در آی او اس بود و اولین پلتفرم فقط برای موبایل و دومین پلتفرم تصویری اول بود. در یک هفته 100000 کاربر، در 8 ماه 5 میلیون کاربر به دست آورد و اکنون 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه جهانی دارد. بازاریابان رسانه های اجتماعی در سال 2023 می گویند اینستاگرام بالاترین بازگشت سرمایه و تعامل را نسبت به سایر برنامه ها دارد.

تصویر زیر اولین طرح پروفایل اینستاگرام است.

تصویری که ux اصلی و طرح‌بندی پروفایل اینستاگرام را نشان می‌دهد

منبع تصویر

از سال 2007 تا به امروز، ما همچنین شاهد ایجاد و پیشرفت‌های الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی بودیم که تجربیات شخصی‌سازی‌شده، پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی خاص را برای تامین علایق و جوامع خاص، و ادغام و ادغام ارائه می‌دهند. بیایید به جدول زمانی رویدادها بپردازیم.

  • 2010 – Pinterest به عنوان یکی دیگر از پلتفرم‌های تحت سلطه عکس راه‌اندازی شد و به کاربران اجازه می‌داد تصاویر را برای تجربه‌های انتخاب‌شده از نوع Mood-board آپلود و ذخیره کنند.
  • 2011 – اسنپ چت اینستاگرام را به عنوان تجربه ای فقط برای موبایل و اولین اپلیکیشنی که پیام های ناپدید شده و محتوای زودگذر را رایج کرد دنبال کرد.
  • 2011 – Google+ ایجاد شد، جایی که کاربران می‌توانستند حلقه‌هایی از افرادی که می‌خواهند با آنها ارتباط برقرار کنند ایجاد کنند و محتوای منحصر به فرد آن شبکه‌های کوچک را به اشتراک بگذارند. در اکتبر 2018 تعطیل شد.
  • 2011 – Keek ، یکی دیگر از خدمات رسانه های اجتماعی اشتراک گذاری ویدئو، راه اندازی شد. در اوج خود 45 میلیون کاربر داشت و فقط در دستگاه های تلفن همراه در دسترس بود.
  • 2011 – Twitch به عنوان یک سرویس پخش زنده برای پخش بازی های ویدیویی راه اندازی شد.
  • 2012 – فیس بوک اینستاگرام را خرید.
  • 2012 – توییتر پیش از راه اندازی Vine را خریداری کرد.
  • 2013 – Vine راه اندازی شد و محتوای ویدیویی کوتاه و خوراکی را در دستگاه های تلفن همراه رایج کرد. در حالی که YouTube و Keek برای ویدیو در نظر گرفته شده بودند، اولین موردی بود که برای محتوای کوتاه وجود داشت. Vine به طور قابل توجهی بر فرهنگ پاپ تأثیر گذاشت و عباراتی مانند “این کار را برای تاک انجام دهید” را رایج کرد. بسیاری از محبوب ترین ویدیوها هنوز نقل قول می شوند.
  • 2013 – YikYak به عنوان یک تابلوی پیام محلی برای دانشجویان منتشر شد. در سال 2017 پس از کاهش تعداد کاربرانش بسته شد.
  • 2014 – Musical.ly راه‌اندازی شد و به کاربران اجازه می‌داد ویدیوهای کوتاه همگام‌سازی لب بسازند.
  • 2015 – Discord به عنوان یک پلتفرم پیام رسانی فوری و چت صوتی برای گیمرها راه اندازی شد.
  • 2016 – TikTok در چین به عنوان یک پلت فرم ویدیویی کوتاه راه اندازی شد و میلیون ها کاربر را به خود جذب کرد.
  • 2017 – TikTok در اواخر سال 2017 در ایالات متحده در دسترس قرار گرفت و از آن زمان به بیش از 130 میلیون دانلود رسیده است. Vine در ژانویه 2017 تعطیل شد و TikTok به برنامه برتر برای محتوای ویدیویی کوتاه تبدیل شد. گزارش گرایش های مصرف کننده ما نشان می دهد که 73 درصد از Gen Z در حال حاضر از TikTok استفاده می کنند.
  • 2017 – ByteDance، شرکت مادر TikTok، Musical.ly را خریداری کرد.
  • 2018 – TikTok و Musical.ly ادغام شدند.
  • 2020 – Clubhouse به عنوان یک برنامه شبکه چت صوتی راه اندازی شد. در ابتدا فقط دعوت بود و در طول همه گیری محبوبیت زیادی پیدا کرد زیرا راه جدیدی برای تعامل ارائه می کرد. زمانی که مقررات فاصله گذاری اجتماعی کاهش یافت، پایگاه کاربران آن کاهش یافت.
  • 2020 – به عنوان یک برنامه اشتراک‌گذاری تصویر زودگذر راه‌اندازی شد که بر روی کاربرانی که تکه‌هایی از زندگی واقعی خود ویرایش نشده را به نمایش می‌گذارند، راه‌اندازی شد.
  • 2020 – Lemon8 به عنوان یک برنامه سبک زندگی راه اندازی شد که عناصر را در اینستاگرام و پینترست ترکیب می کند.
  • 2021 – YikYak دوباره راه اندازی شد.
  • 2023 – متا Threads را راه‌اندازی کرد ، یک برنامه مکالمه مبتنی بر متن شبیه توییتر (اکنون X).
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه مشاهده اینستاگرام بدون حساب کاربری

چگونه رسانه های اجتماعی می توانند در مرحله بعدی تکامل یابند

همانطور که از جدول زمانی بالا، سایر لحظات کلیدی در تاریخچه رسانه های اجتماعی شامل برنامه هایی است که ویژگی های مشابه رقبا را به کار می گیرند، مانند افزودن عکس در فیس بوک، راه اندازی “Stories” در اینستاگرام (ویژگی شبیه به اسنپ چت) و فضاهای توییتر که به کاربران اجازه می دهد اتاق های چت صوتی داشته باشند. مثل باشگاه

همچنین نمی‌توانیم ظهور رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان یک پلتفرم بازاریابی فراموش کنیم که به کسب‌وکارها روشی جدید و منحصربه‌فرد برای ایجاد آگاهی از برند، تعامل با مخاطبان و الهام بخشیدن به فروش می‌دهد.

بیایید به برخی از راه‌هایی که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در آینده تکامل یابند، مرور کنیم.

1. رسانه های اجتماعی به یک موتور جستجو تبدیل می شوند:

31 درصد از مصرف کنندگان از شبکه های اجتماعی برای جستجوی پاسخ سوالات خود استفاده می کنند و یک چهارم افراد 18 تا 54 ساله ترجیح می دهند در شبکه های اجتماعی جستجو کنند.

نمودار نشان می دهد که چگونه هر نسل ترجیح می دهد پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین بیابد

منبع تصویر

گوگل متوجه این تغییر شده است، به طوری که یکی از مدیران آن حتی می‌گوید که جستجوی Google و Maps جستجوگرانی را در نسل‌های جوان‌تر از دست داده‌اند که در عوض به برنامه‌هایی مانند TikTok و Instagram برای جستجوی مکان‌هایی برای غذا خوردن روی می‌آورند.

نکات مهم برای بازاریابان: با افزایش جستجوی اجتماعی، برندها باید با این میل سازگار شوند و با استفاده از هشتگ‌های مرتبط در پست‌ها و محتوا و ایجاد پروفایل‌ها و نام‌های کاربری به راحتی قابل شناسایی و جستجو شوند، کشف آنها را برای مشتریان در رسانه‌های اجتماعی آسان‌تر می‌کنند.

2. خرید اجتماعی مرز جدید برای تجارت الکترونیک است.

یکی از بزرگترین موج های جدید رسانه های اجتماعی، افزایش خرید اجتماعی است. مشتریان از همه نسل‌ها محصولات را جستجو می‌کنند و در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی خرید می‌کنند و Millennials و Gen Z پیشتاز نسل‌ها هستند. بازاریابان رسانه‌های اجتماعی پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۳، مشتریان بیشتر از وب‌سایت‌های برند، محصولات را در رسانه‌های اجتماعی خریداری می‌کنند و فروشندگان اجتماعی می‌گویند که شرکت‌هایشان فروش بیشتری در شبکه‌های اجتماعی در سال جاری نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

فروش اجتماعی اینترنتی

منبع تصویر

نکات مهم برای بازاریابان: از آنجایی که مصرف‌کنندگان همچنان از رسانه‌های اجتماعی به عنوان موتور جستجو و کشف محصولات استفاده می‌کنند، برندها باید از فروش اجتماعی استقبال کنند و ابزارهای پلتفرم‌ها را در نظر بگیرند تا خرید برنامه‌هایی را که قبلاً استفاده می‌کنند برای مشتریان آسان‌تر کنند.

3. خدمات مشتری رسانه های اجتماعی

با افزایش خرید در رسانه های اجتماعی، مصرف کنندگان در هنگام خرید محصولات به همان پلتفرم ها برای خدمات مشتری نگاه می کنند. امروزه، ۷۶ درصد از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که کسب‌وکارشان خدمات مشتری را در رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد و با گذشت زمان، احتمالاً ارائه خدمات برای برندها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نکات مهم برای بازاریابان: وقتی نوبت به ارائه خدمات در رسانه‌های اجتماعی می‌رسد، کسب‌وکارهایی که قبلاً این کار را انجام می‌دهند یا یک نماینده خدمات مشتری اختصاصی برای رسیدگی به آن دارند یا آن را به بازاریاب مسئول پلتفرم واگذار می‌کنند.

به سوی تو

رسانه های اجتماعی همیشه تکامل می یابند و بر نحوه برقراری ارتباط، هدایت جنبش های اجتماعی و ارتباط در سراسر جهان تأثیر می گذارند. هر تکامل فرصت های جدیدی را برای بازاریابان و مصرف کنندگان به ارمغان می آورد.

امیدواریم از این مقاله تاریخچه رسانه های اجتماعی از سال 2003 مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/AdJYSZ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *