اینستاگرام یک الگوریتم واحد برای همه محتواها ندارد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
هر بخش از شامل فید (یا همان تایملاین اصلی)، استوری‌‌ها، ریلز و اکسپلور، الگوریتم مخصوص خودش را برای رتبه‌بندی و پیشنهاد محتوا دارد.
احتمالا در ماه‌های اخیر متوجه شده‌اید که محتواهای پیشنهادی در اکسپلور و پیشنهادی در فید می‌تواند متفاوت باشد که نشانه‌ای از الگوریتم‌های متفاوت است.
هر الگوریتم اینستاگرام به ترتیب در ۳ مرحله کارش را انجام می‌دهد:
۱. جمع‌آوری اطلاعات (سیگنال‌ها)
۲. کشف و دسته‌بندی محتواها
۳. رتبه‌بندی برای هر کاربر
اغلب اطلاعاتی که هر الگوریتم جمع‌آوری می‌کند مشابه هستند اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد.
حالا مهم‌ترین نکات الگوریتم‌های فید، استوری، اکسپلور و ریلز را مرور می‌کنیم.
۱. الگوریتم فید
اول اطلاعات اکانت‌هایی که کاربر دنبال کرده است، انواع تعامل‌هایی که کاربر با محتواها و اکانت‌ها داشته‌‌اند، فرمت محتواهایی که کاربر بیشتر علاقه دارد (عکس یا ویدیو) و … جمع‌آوری می‌شود.
بعد محتواهایی که افراد دنبال شده منتشر کرده‌اند باید دسته‌بندی شود و با محتواهای پیشنهادی از اکانت‌هایی که کاربر دنبال نمی‌کند ترکیب شوند.
در مرحله بعدی می‌رسد به رتبه‌بندی که تا وقتی اینستاگرام را باز می‌کنید با ترتیب خوبی محتواهای منتشر شده را ببینید.
فاکتورهای رتبه‌بندی اینطور کار می‌کنند که کاربر هرچقدر سیگنال بیشتری بسازد، پس تمایل و علاقه بیشتری به آن نوع محتوا یا آن دسته‌ اکانت‌ها دارد.
در نظر هم بگیرید که هر فاکتور رتبه‌بندی در الگوریتم وزنی دارد که اینستاگرام حرفی درباره آنها نمی‌زند. به همین دلیل امکان دارد که بعضی از این سیگنال‌ها تاثیر بیشتری بگذارند.
اینستاگرام ادعا می‌کند که هزاران سیگنال برای الگوریتم‌ها تعریف شده است.
مهم‌ترین گروه سیگنال‌ها برای الگوریتم فید عبارتند از:
  • فعالیت‌های کاربر: لایک، به اشتراک‌گذاری، ذخیر‌ه‌سازی، نوشتن نظر
  • اطلاعات هر پست: این سیگنال‌ها شامل میزان تعامل دیگران روی آن پست و سرعت تعامل ایجاد شده است. محتوایی که لایک بیشتری گرفته است یا در چند ساعت اخیر با سرعت بالایی در حال لایک شدن است، در فید شما هم رتبه بالاتری می‌گیرد. اینستاگرام در این بخش تایید کرده است که زمان انتشار (از نظر تازگی محتوا) و مکان انتشار (اگر لوکیشن ثبت شده باشد) سیگنالی برای الگوریتم محسوب می‌شود و تاثیر‌گذار است.
  • اطلاعاتی درباره فرد منتشر کننده محتوا: این که فرد یا اکانت چقدر مورد علاقه شما است و چقدر در هفته‌های گذشته دیگران با آن فرد تعامل داشته‌اند. در کل این اکانت چقدر محبوب است.
  • سابقه تعامل بین فردی: این که زیر پست‌های همدیگر کامنت می‌نویسید یا چقدر باهم تعامل دو طرفه دارید. این سیگنال‌های خوبی برای درک ارتباط و ارتباط ویژه بین دو فرد است. پس تعامل‌های این شکلی هم به الگوریتم کمک می‌کند افراد خاص برای شما مثل دوستان یا افراد خانواده را تشخیص دهد.
۵ نوع تعامل هستند که اینستاگرام می‌گوید در الگوریتم فید اهمیت بیشتری دارند:
  • لایک
  • کامنت
  • به اشتراک‌گذاری
  • کلیک روی نام پروفایل و باز کردن پیج
  • مقدار زمان صرف شده روی پست

 

این که هرکدام چه وزنی در میزان علاقه‌مندی کاربر دارند را اینستاگرام اعلام نکرده است و می‌گوید که ثابت نیستند.
در کنار همه این توضیحات، قوانینی هم وجود دارد که محتواهای خلاف قوانین اینستاگرام را به رتبه‌‌های پایین‌تر می‌فرستند و حتی شاید کاربر آنها را نبیند.
۲. الگوریتم استوری‌ها
استوری‌ها از نظر اینستاگرام برای به اشتراک‌گذاری لحظات روزمره، ارتباط نزدیک‌تر با دیگران و صحبت از چیزهایی است که به آنها علاقه دارید است.
در الگوریتم استوری‌ها ۳ گروه سیگنال اهمیت دارد:
  • سابقه بازدید استوری‌ها: تعداد دفعاتی که استوری‌های یک نفر را می‌بینید، نشانگر علاقه بیشتر شماست.
  • سابقه تعامل: تعامل‌هایی که در استوری می‌سازید مثل لایک کردن و ارسال .
  • نزدیکی (Closeness): که مجموعه‌ای از تعاملات نشانگر دوستی یا نسبت خانوادگی بین شما و اکانت دیگری است. (احتمالا الگوریتم از جمع‌بندی نوع ارتباط و تکرار این تعامل‌ها متوجه ارتباط ویژه بین دو فرد می‌شود)
براساس این سیگنال‌ها پیش‌بینی می‌شود که تماشای استوری‌ها با چه ترتیبی مناسب شماست.
احتمالا اول دوستان خاص رتبه بالاتری دارند، بعد آنهایی که بیشتر تعامل دارید و سپس آنهایی که بیشتر استوری‌هایشان را می‌بینید.
[این نکته را هم اضافه کنیم که الگوریتم‌ها همواره با جابجایی ترتیب و نمایش محتواهای تصادفی تلاش می‌کنند که رفتار کاربر را بیشتر درک کنند و دقتشان را بالاتر ببرند.]
اینستاگرام تاکید کرده است که رفتارهای اخیر هر کاربر و سایر کاربران در الگوریتم‌ها تاثیر بیشتری دارند.
۳. الگوریتم اکسپلور

 

الگوریتم اکسپلور مثل بقیه الگوریتم‌ها اول بررسی می‌کند که کاربر به چه چیزهایی علاقه دارد بعد تعدادی محتوا کشف می‌شود که احتمالا مورد علاقه کاربر است.
حالا باید محتواهای کشف شده در اکسپلور مرتب شوند.
در این مرحله عوامل زیر تاثیرگذار هستند:
  • اطلاعاتی درباره هر پست: یک پست چقدر تعامل داشته است یا با چه سرعتی در حال جذب تعامل است.
  • فعالیت‌های قبلی کاربر در اکسپلور: تعامل کاربر در اکسپلور روی محتواهای جدیدی که در اکسپلور می‌بینید تاثیرگذار است. هرچقدر با یک موضوع یا دسته محتوا در اکسپلور بیشتر تعامل داشته باشید، الگوریتم اکسپلور هم سعی می‌کند محتواهای مشابه بیشتری پیشنهاد دهد.
  • سابقه تعامل‌ کاربر با منتشرکننده‌های محتوا: هرچند امکان دارد در اکسپلور محتواهایی ببینید که منتشر کننده آن را هیچ وقت ندیده‌اید و نمی‌شناسید، اما تعامل با سایر منتشرکننده‌های محتوا هم سیگنال خوبی است برای این که الگوریتم اکسپلور اکانت‌ها یا صفحه‌های مشابهی را کشف و اولویت را به محتوای آنها دهد.
  • اطلاعاتی درباره منتشر کننده محتوا: میزان تعامل همه کاربران با فرد منتشر کننده در هفته‌های اخیر سیگنالی است که میزان جذابیت منتشر کننده محتوا را نشان می‌دهد.
  
۴. الگوریتم نمایش ریلز
این الگوریتم شباهت زیادی به اکسپلور دارد اما تفاوت‌هایی دارد که دانستن آنها مفید است.
تمرکز اصلی در پیشنهاد محتواهای ریلز، سرگرم‌کنندگی است. مثل اکسپلور، بیشتر محتواهایی که در ریلز می‌بینید جدید و از اکانت‌هایی هستند که دنبال نمی‌کنید.
از مهم‌ترین سیگنال‌هایی که نشان می‌دهد کاربر چه ریلزهایی را دوست دارد:
  • میزان به اشتراک‌گذاری
  • زمان و مقدار تماشای هر محتوا (این که ویدیو را از اول تا آخر دیده است یا رد کرده است)
  • لایک کردن محتوا
  • رفتن به صفحه موزیک یا صدای ریلز (که نشانه‌ای برای ساخت یا دیدن محتواهای مشابه توسط کاربر است)
جالب این بود که اینستاگرام در ریلزها تاکید زیادی روی تعامل از نوع کامنت‌نویسی نداشت.
اینستاگرام می‌گوید که آدم‌ها می‌خواهند در ریلز سرگرم شوند! به صورت ضمنی این حرف را تایید می‌‌کند که ریلزهای سرگرم‌کننده‌‌ در الگوریتم برنده می‌شوند.
این خلاصه‌ای از چگونگی عملکرد الگوریتم‌های اینستاگرام به گفته خود این شرکت است.
5/5 - (2 امتیاز)
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه توقف دریافت پیام دایرکت در اینستاگرام بدون بلاک کردن

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/aVm
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *