هوش مصنوعی می تواند دنیای زبان های برنامه نویسی را تکان دهد

زمان مطالعه: 13 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی C++ and C Jockey for Second همراه ما باشید

مشکلات استخدام متخصصان امنیت سایبری
تصویر: iStockphoto/ Chalirmpoj Pimpisarn

Python، C و C++ همچنان سه جایگاه برتر را در فهرست انجمن برنامه‌نویسی TIOBE در ماه جولای حفظ کرده‌اند، در حالی که COBOL یک جهش جالب به 20 رتبه برتر داشته است.

پایتون برای مدت طولانی در بالای فهرست قرار داشته است، زیرا یادگیری آن نسبتاً آسان است. C به ویژه برای نوشتن برنامه های کوچک، جاسازی شده، حیاتی ایمنی و با کارایی بالا مفید است. C++ دارای الزامات مشابه با C است و برای سیستم های نرم افزاری بزرگ مناسب تر است.

پرش به:

فهرست مطالب این مقاله

جولای 2023 فهرست TIOBE: 10 زبان برنامه نویسی برتر

لیست 10 زبان برنامه نویسی برتر این ماه که با سیستم امتیازدهی TIOBE و بر اساس اطلاعات موتورهای جستجو از سراسر جهان تولید شده است، به شرح زیر است:

  1. پایتون
  2. سی
  3. C++
  4. جاوا
  5. سی شارپ
  6. جاوا اسکریپت
  7. ویژوال بیسیک
  8. SQL
  9. PHP
  10. متلب

C، C++ و Python رتبه های برتر را حفظ می کنند

پل یانسن، مدیر عامل نرم افزار TIOBE، در پست جولای در ایندکس نوشت: «چند ماه پیش، زبان برنامه نویسی C++ جایگاه 3 شاخص TIOBE (به قیمت جاوا) را به خود اختصاص داد. اما C++ رشد خود را به پایان نرسانده است. به نظر می رسد سی قربانی بعدی آن باشد.» این دو رقیب نزدیک هستند و تنها 0.76 درصد اختلاف در سیستم امتیازدهی دارند.

در حالی که یادگیری C نسبتا آسان است، C++ منحنی یادگیری تندتر و بسیاری از ویژگی های پیچیده دارد. با این حال، جانسن گفت، محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است، زیرا عملکرد خوبی در زمینه های مختلف ارائه می دهد.

جانسن در ایمیلی به TechRepublic گفت: «با C++، می‌توانید سیستم‌های نرم‌افزاری بزرگی را توسعه دهید که هنوز قابل نگهداری هستند و سریع اجرا می‌شوند. به ندرت هیچ زبان برنامه نویسی دیگری قادر به انجام این کار نیست.

متلب دوباره 10 تای برتر را به دست آورد

متلب به جایگاه بالای تاریخ خود در رتبه 10 بازگشته است. این زبان برنامه نویسی را می توان برای چندین رشته استفاده کرد، اما بیشتر برای دستکاری های ماتریسی، رسم توابع و داده ها، پیاده سازی الگوریتم، ایجاد رابط کاربری و رابط با برنامه های نوشته شده به زبان های دیگر شناخته شده است. در آوریل 2022، MATLAB پس از بیش از 10 سال ماندن در 20 رتبه برتر، در جایگاهی ناپایدار در رتبه 20 قرار گرفت. قبل از بازگشت در ژوئن 2022، برای مدت کوتاهی از لیست خارج شد. در آن زمان، یانسن اشاره کرد که با طیف گسترده‌ای از زبان‌ها، از پایتون تا جولیا، رقابت می‌کند.

تغییرات قابل توجه در شاخص این ماه

  • جایگاه شماره 6 جاوا اسکریپت برای زبانی که در سال 1995 ایجاد شد، بالاترین رتبه است.
  • Scratch و Rust نیز در بالاترین سطح خود کمی پایین تر از رتبه بندی قرار دارند و به ترتیب در رتبه های 12 و 17 قرار دارند.
  • COBOL دوباره وارد 20 برتر در رتبه 20 شد.
  • جولیا به دلیل محبوبیت علم داده و داده کاوی به رتبه 24 برتر نزدیک شد.

ببینید: این 12 دوره آموزشی به شما امکان می دهد تا در زمان خود کدنویسی پایتون را یاد بگیرید. (آکادمی TechRepublic)

شاخص انجمن برنامه نویسی TIOBE چیست؟

TIOBE Programming Community Index رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی است که توسط سیستم امتیازدهی TIOBE برای محبوبیت هر زبان رتبه‌بندی می‌شود. این شاخص هر ماه یکبار به روز می شود. رتبه بندی ها توسط جامعه مهندسان، دوره ها و فروشندگان شخص ثالث تعیین می شود. موتورهای جستجوی معروفی مانند گوگل، بینگ، یاهو، ویکی پدیا، آمازون، یوتیوب و بایدو نیز برای محاسبه رتبه بندی استفاده می شوند. TIOBE خاطرنشان می کند که این شاخص “بهترین” زبان برنامه نویسی یا زبانی که اکثر خطوط کد با آن نوشته شده اند را اندازه گیری نمی کند – بلکه معیاری برای محبوبیت و آگاهی عمومی است.

TIOBE شاخص خود را به عنوان ابزار خوبی برای بررسی اینکه آیا مهارت های یک برنامه نویس حرفه ای هنوز به روز هستند یا برای تصمیم گیری استراتژیک در مورد زبان برنامه نویسی که هنگام ساختن یک سیستم نرم افزاری جدید باید اتخاذ شود، قرار می دهد.

ژوئن 2023 شاخص TIOBE: 10 زبان برنامه نویسی برتر

لیست 10 زبان برنامه نویسی برتر این ماه که با سیستم امتیازدهی TIOBE و بر اساس اطلاعات موتورهای جستجو از سراسر جهان تولید شده است، به شرح زیر است:

  1. پایتون
  2. سی
  3. C++
  4. جاوا
  5. سی شارپ
  6. ویژوال بیسیک
  7. جاوا اسکریپت
  8. PHP
  9. SQL
  10. زبان اسمبلی

تغییرات قابل توجه در شاخص این ماه

  • پایتون به سهم سالانه 13 درصد کاهش یافته است از بالاترین رکورد تاریخ 17 درصد.
  • جاوا به رتبه چهارم سقوط کرد و ++C به رتبه سوم صعود کرد.
  • دو زبان جدید در این ماه وارد 50 زبان برتر شدند: X++ و Raku. X++ زبانی است که برای ایجاد سیستم های مدیریت کسب و کار و حسابداری در Microsoft Dynamics استفاده می شود. Raku یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که از Perl خارج شده است.

می تواند دنیای زبان های برنامه نویسی را تکان دهد

“آیا پایتون شماره 1 باقی خواهد ماند؟ یانسن در سایت TIOBE Index نوشت، این به نظر من عمدتاً به محبوبیت هوش مصنوعی بستگی دارد.

پایتون برای مدت طولانی محبوب باقی مانده است. این شاخص در سال 2017 شروع به صعود کرد، سال گذشته را با 17 درصد به پایان رساند و دوباره شروع به کاهش به 13 درصد در سال 2023 کرد.

ببینید: یادگیری ماشین و مهارت‌های هوش مصنوعی مورد تقاضا هستند. ویدیوی ما را در مورد پنج مهارتی که مهندسان یادگیری ماشین باید داشته باشند، بررسی کنید.

«اگر ابزارهایی مانند ChatGPT همچنان بحث روز باقی بماند، تازه واردان [را جذب] خواهد کرد و پس از آن پایتون قطعاً اینجاست. در غیر این صورت، پایتون باید از موقعیت اول خود بترسد.

ChatGPT OpenAI اساساً در پایتون نوشته شده است. ChatGPT را می توان برای نوشتن کد به چندین زبان استفاده کرد – البته نه همیشه با دقت 100٪.

شاخص TIOBE برای می 2023: آهسته و پیوسته برنده مسابقه زبان برنامه نویسی شد

همه محبوب ترین زبان های برنامه نویسی امسال جایگاه خود را در فهرست 10 برتر انجمن برنامه نویسی TIOBE با تغییرات اندکی به عنوان پیشتازانی مانند Python و C jockey حفظ کرده اند. پل یانسن مدیر عامل نرم افزار TIOBE در صفحه فهرست به روز شده اشاره کرد که محبوبیت نسبتاً پایدار 10 مورد برتر طبیعی است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  Google Bard بازی هوش مصنوعی خود را با این ویژگی های جدید تقویت می کند

بنابراین، اگر به تازگی یک زبان کاملاً جدید اختراع کرده اید، لطفاً کمی صبر داشته باشید! یانسن گفت.

مه 2023 شاخص TIOBE: 10 زبان برنامه نویسی برتر

لیست 10 زبان برنامه نویسی برتر این ماه که با سیستم امتیازدهی TIOBE و بر اساس اطلاعات موتورهای جستجو از سراسر جهان تولید شده است، به شرح زیر است:

  1. پایتون
  2. سی
  3. جاوا
  4. C++
  5. سی شارپ
  6. ویژوال بیسیک
  7. جاوا اسکریپت
  8. PHP
  9. SQL
  10. زبان اسمبلی

تغییرات قابل توجه شامل این است که PHP یک مکان افزایش یافت تا جایگاه شماره هشت را با SQL عوض کند. علاوه بر این، زبان اسمبلی رتبه 10 را از Go گرفت.

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بالای 20 سال قدمت دارند

جانسن خاطرنشان کرد که اکثر این زبان‌ها نه تنها چهره‌های رایج در میان 10 زبان برتر هستند، بلکه همگی بیش از 20 سال سن دارند. سی شارپ، جوانترین این لیست، اولین بار در سال 2000 مورد استفاده قرار گرفت. یانسن در این مورد نوشت: “تقریبا هر روز، یک زبان برنامه نویسی جدید متولد می شود، اما به ندرت هیچ یک از آنها وارد 100 زبان برتر می شوند. حداقل نه در 10 سال اول زندگی خود.” سایت شاخص TIOBE. تنها هشت زبان از 100 زبان برنامه نویسی برتر کمتر از 10 سال سن دارند.

یانسن نوشت: “هیچ یک از آنها کمتر از 5 سال سن ندارند.” به عبارت دیگر، ورود به چارت ها به عنوان یک تازه کار تقریبا غیرممکن است.

از سوی دیگر، زبان های قدیمی هنوز هم امروزه کاربرد زیادی دارند. Fortran که در سال 1957 ایجاد شد، در ماه می 2023 محبوبیت بیشتری پیدا کرد زیرا برنامه نویسان بیشتری به دنبال زبانی مناسب برای تقاضای فزاینده برای قدرت محاسباتی عددی هستند.

شاخص TIOBE برای آوریل 2023: اسب تیره زیگ به 50 برتر رسید

پایتون رتبه اول خود را در فهرست زبان های برنامه نویسی انجمن برنامه نویسی TIOBE در ماه آوریل حفظ کرد. در همین حال، Zig، یک زبان برنامه‌نویسی که از گوگل بیرون آمده و برای رفع برخی از مشکلات تیم Zig با C و C++ اختراع شده است، به دلیل عملکرد خوب در پروژه‌های مربوط به داده‌های بزرگ، وارد ۵۰ زبان برتر شد.

پل یانسن، مدیر عامل نرم افزار TIOBE گفت: «این نوع زبان ها به دلیل حجم وسیع داده هایی که امروزه باید پردازش شوند، در حال رشد هستند.

به نظر می‌رسد که این دلیلی است که باعث یک جهش غافلگیرکننده به 50 رتبه برتر شده است. زیگ از رتبه 61 به 46 صعود کرد.

آوریل 2023 شاخص TIOBE: 10 زبان برنامه نویسی برتر

لیست 10 زبان برنامه نویسی برتر این ماه که با سیستم امتیاز TIOBE و بر اساس اطلاعات موتورهای جستجو از سراسر جهان تولید شده است، عبارتند از:

  1. پایتون
  2. سی
  3. جاوا
  4. C++
  5. سی شارپ
  6. ویژوال بیسیک
  7. جاوا اسکریپت
  8. SQL
  9. PHP
  10. برو

TIOBE 100 زبان برنامه نویسی محبوب امروزی را اندازه گیری می کند. مانند ماه گذشته، پنج زبان برنامه نویسی برتر در ماه آوریل در جایگاه خود ثابت ماندند. پایین تر از این لیست، زبان اسمبلی از اوت گذشته در نزولی تند بوده است. SWL، PHP، Go و Delphi/Object Pascal همگی با کاهش زبان اسمبلی کمی افزایش یافتند. Ruse، زبان دیگری که برای برنامه نویسی با کارایی بالا با حجم وسیعی از داده مناسب است، به نظر می رسد ساکن دائمی این 20 زبان برتر باشد.

صعود قابل توجه زیگ

امروزه بیشتر و بیشتر از هر زمان دیگری اطلاعات در سراسر جهان جریان دارد. به همین دلیل، بارهای کاری با کارایی بالا ساخته شده بر روی زبان های برنامه نویسی که برای به هم زدن حجم وسیعی از داده ها ایجاد شده اند، محبوب هستند. این یکی از نیروهای پشت سر صعود قابل توجه زیگ به 50 تیم برتر است.

یانسن در صفحه TIOBE Index نوشت: «Zig یک زبان بسیار عمل‌گرایانه است که به آرامی با برنامه‌های C/C++ تعامل دارد، بنابراین مهاجرت از C/C++ به Zig را آسان می‌کند». تمام ویژگی‌های خوب C و C++ را دارد (مانند مدیریت حافظه صریح با انواع گزینه‌ها) و ویژگی‌های نه چندان خوب (مانند پیش‌پردازش وحشتناک) را کنار گذاشته است.»

اکنون، Zig در جدول امتیازات به رقبای برتر خود، C و C++ نزدیک‌تر شده است.

شاخص TIOBE برای مارس 2023: زبان برنامه نویسی Go به 10 زبان برتر تبدیل می شود

پایتون در این ماه رتبه اول خود را در شاخص TIOBE حفظ کرده است. این شاخص اخیراً به دلیل تیرگی اسب، Go که در جایگاه شماره 10 قرار دارد، تغییر کرده است.

زبان Go به رتبه دهم رقابتی می رسد

یانسن اشاره کرد که Go از Google پشتیبانی می‌کند، که اعتماد به زبان را افزایش می‌دهد. Go به دلیل ناامیدی مهندسان از C++ در داخل گوگل اختراع شد.

Go انقلابی نیست، اما نقطه قوت آن در ترکیب ویژگی های مناسب است. این دارای همزمانی داخلی و جمع آوری زباله است، به صورت استاتیک تایپ شده است و عملکرد خوبی دارد.

ببینید: دوره سقوط پایتون (TechRepublic Academy)

جانسن اضافه کرد که Docker و Kubernetes هر دو توسعه Go را در شجره نامه خود دارند.

با این حال، رتبه 10 در شاخص TIOBE ناپایدار است و یانسن می گوید این سوال که آیا Go در 10 رتبه برتر باقی خواهد ماند یا خیر، سوالی باز و “جالب” است.

TIOBE در سال های 2009 و 2016 به عنوان زبان سال Go انتخاب شد.

لیست 10 نفر برتر مارس 2023

اکثر 10 زبان برنامه نویسی برتر در ماه مارس جایگاه خود را در ماه فوریه حفظ کردند، اگرچه SQL و PHP به ترتیب در رتبه های هشتم و نهم جای گرفتند.

پایتون در برآورد TIOBE با افزایش 0.57 درصدی اندکی افزایش یافت. در جایگاه دوم، C با 1.67 درصد افزایش امتیاز، جایگاه خود را حفظ کرد. جاوا با 2.37 درصد افزایش امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت.

لیست کامل 10 برتر ماه مارس همچنین شامل C++، C#، Visual Basic، JavaScript، SQL، PHP و Go است.

شاخص TIOBE برای فوریه 2023: پایتون رتبه اول را دارد

پایتون دوباره در فهرست TIOBE رتبه اول را کسب کرد. دو زبان برنامه نویسی برتر فوریه 2023 پایتون و سی بودند.

جانسن در گزارش ماهانه خود گفت: پایتون برای داده کاوی، برنامه نویسی هوش مصنوعی، برنامه های آماری، پروژه های تحقیقاتی، وب سایت ها، برنامه های چسب کوچک و یادگیری نحوه برنامه نویسی عالی است. زبان دوم، C، بهترین زبان برای نوشتن برنامه‌های کوچک، تعبیه‌شده، حیاتی برای ایمنی و عملکرد بالا است.»

رتبه سوم در این فهرست C++ بود که نسبت به سال گذشته 5.93 درصد افزایش چشمگیری داشت – یک جهش بسیار بزرگ در مقایسه با رشد سالانه 1 درصدی برای سایر زبان های برنامه نویسی محبوب. با تمام الزامات C اما برای نوشتن یک سیستم نرم‌افزاری بزرگ مناسب‌تر است، C++ ثابت می‌کند که هنوز از نظر آگاهی در میان توسعه‌دهندگان حرفه‌ای یک پیشرو است.

++C برنده جایزه زبان برنامه نویسی سال TIOBE برای سال 2022 شد. پایتون دو سال قبل را برده بود و از سال 2017 هر چند سال یک بار جای خود را با C عوض کرده بود. C++ آخرین بار در سال 2003 رتبه اول را کسب کرد.

سایر یافته های فوریه 2023

سایر یافته های قابل توجه در شاخص TIOBE فوریه 2023 شامل C++ و جاوا جایگزینی جایگاه های خود در رتبه های سوم و چهارم و افزایش SQL از رتبه هشتم به 10 در سال گذشته بود.

پس از امتیاز قابل توجه 15.49٪ پایتون، با 0.16٪ افزایش، C با 15.39٪، افزایش 1.31٪ است. پس از آن C++ با 13.94 درصد افزایش 5.93 درصد و جاوا با 13.21 درصد افزایش 1.07 درصد قرار گرفتند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  اکنون می توانید از جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بینگ در اندروید و آی او اس استفاده کنید

10 زبان برنامه نویسی برتر TIOBE در ماه فوریه C#، Visual Basic، JavaScript، SQL، Assembly Language و PHP بودند.

ببینید: کیت استخدام: توسعه دهنده Back-end (TechRepublic Premium)

دو زبان برنامه نویسی کمتر شناخته شده، Scratch و Rust، به طور قابل توجهی محبوبیت خود را افزایش دادند و در به روز رسانی فوریه این فهرست، فریاد ویژه ای دریافت کردند. جانسن گفت که اینها به دلیل ویژگی خود قابل توجه هستند.

او گفت: درک این نکته مهم است که هر زبان برنامه نویسی نقاط قوت و ضعف خود را دارد و معمولاً در حوزه های خاصی برتری دارد. به عنوان مثال، دو زبان پررونق جدید در فهرست ۲۰ برتر TIOBE: Scratch و Rust را در نظر بگیرید. Scratch برای یادگیری برنامه نویسی است و در مدارس ابتدایی و متوسطه بسیار محبوب است، در حالی که Rust یک زبان برنامه نویسی ایمن و با کارایی بالا برای متخصصان است. به عبارت دیگر، آنها اهداف مختلفی را دنبال می کنند.»

به روز رسانی های اواخر 2022

جانسن گفت: در فاصله زمانی بین آخرین نگاه ما به شاخص و آوریل 2023، تغییر عمده این است که توجه بیشتری به سیستم های با عملکرد بالا شده است. این را رشد C++ نشان می‌دهد که با افزایش 3 درصدی به جایگاه سوم در شاخص صعود کرد و Rust که در نیمه سال گذشته وارد لیست 20 برتر شد.

آگوست 2022: پایتون در حال عبور از سقف

پایتون به کنترل شاخص TIOBE ادامه داد. سایت TIOBE گفت که این زبان در ماه آگوست 2 درصد دیگر افزایش یافت و سپس به بالاترین حد خود یعنی 15.42 درصد از سهم بازار رسید و آن را «غیرقابل توقف» کرد.

جانسن خاطرنشان کرد: امروزه یافتن زمینه ای از برنامه نویسی که در آن پایتون به طور گسترده استفاده نشود، آسان نیست. او افزود که جذابیت اصلی پایتون در سهولت استفاده از آن است.

یانسن می‌گوید: «بیشتر زبان‌ها منحنی یادگیری تند دارند – به جز پایتون. بنابراین، بسیاری از تازه واردان با برنامه نویسی پایتون شروع می کنند. ساده، ساختار خوبی دارد، نصب آن آسان است و کتابخانه های زیادی در دسترس است. بنابراین تمام کارهای برنامه نویسی غیر بحرانی را می توان به راحتی توسط پایتون انجام داد. این باعث می شود که امروزه بسیار محبوب باشد.»

اما جانسن اضافه کرد که “جایی سقفی برای پایتون وجود دارد”، زیرا به صورت پویا و بسیار کند است. او گفت: “از آنجایی که این یک زبان تفسیر شده است که می تواند به طور غیرمنتظره ای خطای زمان اجرا ایجاد کند، به زودی در سیستم های حیاتی ایمنی به پایان نمی رسد.”

جانسن افزود، به همین دلیل است که C و C++ در حال حاضر در حال افزایش هستند.

ژوئن 2022: سه تیم برتر به برتری خود ادامه می دهند

در نسخه ژوئن 2022 به‌روزرسانی شاخص TIOBE، تغییرات بسیار کمی در صدر رتبه‌بندی‌ها باقی ماند، زیرا پایتون، C و جاوا در سه جایگاه برتر باقی ماندند.

ماه گذشته، در شاخص TIOBE اتفاق خاصی نیفتاد. چهار زبان برتر – پایتون، سی، جاوا و سی پلاس پلاس – اکنون تقریباً 50 درصد از بازار را در اختیار دارند. ما در نیمه‌ی سال قرار داریم و بزرگترین نامزدهای زبان سال ۲۰۲۲ TIOBE، پایتون، C، C++ و C# هستند.

بیشترین جابجایی به سمت پایین رتبه‌بندی انجام شد، زیرا فرترن و متلب بار دیگر وارد 20 رتبه اول شدند و جای Lua و Prolog را گرفتند. Lua و Prolog هر دو به طور قابل توجهی در رتبه بندی نسبت به نسخه مه سقوط کردند، به طوری که Lua شش پله سقوط کرد و به 24 رسید و Prolog از 20 به 25 سقوط کرد. در میانه رتبه بندی، زبان برنامه نویسی R نیز افت زیادی را تجربه کرد و از سیزدهم ماه گذشته به 19 در ژوئن سقوط کرد.

کلاسیک ویژوال بیسیک بیشترین سود را از نزول R برد و در 30 روز گذشته از رتبه 15 به 13 پرید. روبی همچنین شاهد افزایشی در جایگاه خود در ماه ژوئن بود و از نوزدهم به پانزدهم به عنوان بخشی از تغییر حرکت کرد.

جانسن گفت: «ماه گذشته، در شاخص TIOBE اتفاق خاصی نیفتاد. ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که هیچ یک از زبان‌های نسبتا جدید و داغ مانند Rust، Dart، Kotlin یا TypeScript به 20 زبان برتر نزدیک شوند. بیایید امیدوار باشیم که اخبار هیجان‌انگیزتری در ماه آگوست دریافت کنیم.

می 2022: سی شارپ برای جهش به سه رتبه برتر آماده است؟

در حالی که از آوریل 2022 تا مه 2022 تحرک زیادی وجود نداشت، C# به عنوان یک زبان برنامه نویسی به نظر می رسید که در حال افزایش است. سی شارپ توسط یانسن به عنوان یک مدعی برای حرکت به سه رتبه برتر به جای C، که در رتبه دوم در ماه می قرار داشت، معرفی شد. یکی دیگر از مدعیان صعود به صدر رده بندی، C++ بود که در رده چهارم قرار گرفت.

اگر رتبه بندی فعلی TIOBE Index را با یک سال پیش (مه 2021) مقایسه کنیم، سی شارپ محبوب ترین زبان های برنامه نویسی را به خود اختصاص داده است. رتبه آن در 12 ماه گذشته تقریباً 2 درصد افزایش یافته است. C# یکی از بالغ ترین زبان های برنامه نویسی موجود است که از بسیاری از پارادایم های برنامه نویسی مدرن پشتیبانی می کند. «تا همین اواخر، تنها عیب آن این بود که پشتیبانی لینوکس آن مشکوک بود، اما این موضوع در چند سال گذشته به سرعت تغییر کرده است. بنابراین احتمال اینکه سی شارپ با جایگزینی C وارد سه فهرست برتر TIOBE شود، زیاد است. یکی دیگر از رقبای جدی برای این سه جایگاه برتر، C++ است. روند بلندمدت آن که توسط C++20 تقویت شده است، قطعاً صعودی است.

یک تغییر جزئی از آوریل تا مه، کاهش اندکی R در رتبه بندی از یازدهم به سیزدهم بود. دلفی/ابجکت پاسکال (یازدهم) و سویفت (دوازدهم) به آن نقاط پرش کردند. در جاهای دیگر، رتبه‌بندی خارج از چند اصلاح جزئی نسبتا راکد باقی ماند، اما باید دید که C# یا C++ می‌توانند جایگزین C در سه رتبه برتر شوند یا خیر.

آوریل 2022: متلب در رتبه بندی سقوط کرد

انتشار نسخه آوریل TIOBE Index شاهد تغییرات قابل توجهی در سراسر جهان بود و متلب به طور قابل توجهی به سقوط خود از 20 رتبه برتر ادامه داد. در ماه مارس، MATLAB قبل از سقوط به رتبه بیستم، به عنوان پانزدهمین زبان برنامه نویسی محبوب برای توسعه دهندگان رتبه بندی شد. در آوریل. به گفته یانسن، پایتون همچنان برترین زبان برنامه نویسی باقی ماند.

کاهش پیوسته متلب

بزرگ‌ترین نکته در رتبه‌بندی آوریل نزول مداوم MATLAB بود، زبان برنامه‌نویسی که بیشتر به دلیل استفاده از آن در دستکاری‌های ماتریس، ترسیم توابع و داده‌ها، پیاده‌سازی الگوریتم، ایجاد رابط کاربری و رابط با برنامه‌های نوشته شده به زبان‌های دیگر شناخته شده است. متلب شامل توابع و پیشرفت هایی برای رشته های مختلف از طریق جعبه ابزارهای افزودنی متلب می باشد. برخی از نمونه‌های جعبه ابزار برای MATLAB شامل 5G، تجزیه و تحلیل و آزمایش ارتباطات، و صدا است.

جانسن گفت: «متلب برای اولین بار در بیش از 10 سال از 20 رتبه برتر خارج می شود. زبان برنامه نویسی متلب عمدتاً در حوزه تحلیل عددی استفاده می شود. اغلب با مدل های Simulink که از همان شرکت MathWorks هستند ترکیب می شود. اگرچه متلب یک چرخه انتشار دوسالانه دارد، اما این زبان آنقدر پیشرفت نمی کند. و از آنجایی که مجوزهای MATLAB نسبتاً گران هستند، جایگزین ها به سرعت در حال یافتن هستند.

جایگزین های ذکر شده توسط یانسن برای MATLAB بیش از حد قابل رقابت بود، زیرا رقبای قدرتمند پایتون، که بار دیگر به عنوان زبان برنامه نویسی پیشرو سلطنت می کند، و جولیا، که بر تجزیه و تحلیل عددی تمرکز دارد، بودند. جولیا در نسخه آوریل شاخص TIOBE از رتبه 32 به 26 منتقل شد.

برنده و بازنده

پایتون نه تنها رتبه اول را در بین زبان‌های برنامه‌نویسی نسبت به ماه قبل حفظ کرد، بلکه بیشترین افزایش استفاده را از آوریل 2021 تا 2022 داشت: افزایش 2.88 درصدی در سال نسبت به سال، از سومین زبان پرکاربرد به زبان اول.

در جای دیگر رتبه بندی، پی اچ پی از رتبه ماه مارس خود دو پله سقوط کرد و از رتبه هشتم به دهم سقوط کرد. به دلیل افت اندک PHP، زبان اسمبلی توانست جایگاه هشتم را در شاخص TIOBE کسب کند و SQL از 10 به نهم منتقل شد.

یکی دیگر از پیشرفت‌ها، این بار در خارج از 20 رتبه برتر، Visual FoxPro بود که چهار پله از رتبه 27 به 23 صعود کرد. Visual FoxPro یک زبان برنامه نویسی رویه ای داده محور با ویژگی های برنامه نویسی شی گرا است.

علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد برنامه نویسی هستید؟

به تیم مدیریتی هشت پیک پیغام بزنید

امیدواریم از این مقاله مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/DluNSj
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *