روانشناسی دکوراسیون محیط کار و تاثیر آن بر افراد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

طراحی داخلی فضای اداری باید به گونه‌ای باشد که موجب رفع استرس، تقویت خلاقیت و تعاملی لذت‌بخش با همکاران باشد. امروزه افراد از فضای اداری خود انتظار بیشتری دارند و همین باعث شده تا شرکت‌ها به صورتی جدی‌تر به طراحی دفتر و مبلمان اداری خود توجه داشته باشند. راهکارهای متعددی برای ایجاد فضای داخلی اداری جذاب وجود دارد، اما چندین عامل کلیدی طراحی برای توجه به ساز و کار طراحی داخلی تخصصی وجود دارد تا نتایج حاصل از طراحی مدرن ساختمان تأثیر مثبتی بر کارمندان و محیط اداری داشته باشد. در ادامه به نکات ساده و ایده‌های طراحی دفتر کار اشاره می‌کنیم تا فضای داخلی اداری هم به لحاظ کاربردی و هم زیبایی‌شناسی مطلوب باشد.

 

تاثیر نمای ساختمان اداری بر افراد

نماها در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، به ساختمان رنگ و بو می‌دهند. نمای ساختمان نه تنها فرصتی مطلوب برای به نمایش گذاشتن شخصیت ساختمان است، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که از ساختمان در برابر تغییرات آب و هوایی و سایر شرایط طبیعی مانند آکوستیک، انرژی و نور محافظت کنید.

روانشناسی رنگ در فضای اداری

یکی از ابزارهای روانشناختی قدرتمند، رنگ است که می‌تواند بر احساس و چگونگی درک ما از پیرامون خود تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که رنگ‌های مورد علاقه یک فرد می‌تواند ابعاد گسترده‌ای از شخصیت او را نمایان سازد.  اصول روانشناسی رنگ بر پایه مفاهیم زیر است:

·        هر رنگ معنای خاصی دارد.

·        معانی رنگ‌ها را می‌توان آموخت یا اینکه به صورت بیولوژیکی ذاتی هستند.

·        درک رنگ‌ها امکان ارزیابی انگیزه رفتارها می‌شود.

·        به طور معمول، رنگ‌ها به طور خودکار روی شخص تأثیر می‌گذارند.

·        جلوه و نماد یک رنگ می‌تواند به زمینه بستگی داشته باشد.

روانشناسی رنگ‎ها آنقدر قدرتمند است که حتی می‌تواند ما را از نظر جسمی نیز تحت تاثیر قرار دهد. برخی از رنگ‎ها باعث افزایش فشار خون و افزایش متابولیسم می‌شوند. چندین مطالعه وجود دارد که نشان می‌دهد رنگ‌ها چگونه می‌توانند بر زندگی ما تأثیر بگذارند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  طراحی سایت دکوراسیون با ایده های خلاقانه

·        قرص‌های دارونما که رنگ گرم دارند (یعنی قرمز) موثرتر از قرص‌های سرد هستند.

·        استفاده از چراغ‌های آبی رنگ می‌تواند جرم و جنایت را کاهش دهد.

·        رنگ قرمز زمان واکنش را سرعت می‌بخشد.

در ادارات، استفاده موثر از رنگ‌ها در طراحی داخلی تخصصی با ارگونومی خوب موجب ایجاد ی سازنده و هماهنگ می‌شود. از آنجایی که روانشناسی رنگ بسیار قدرتمند است، در صنایع مختلف از جمله بازاریابی و طراحی داخلی استفاده می‌شود. این بدان معنی است که حتی برای دفتر خود نیز می‌توانید از قدرت رنگ‌ها به نفع خود استفاده کنید.

بهترین رنگ‌ها از نظر تاثیرگذاری

در اینجا بهترین رنگ‌ها با توجه به تاثیرگذاری در طراحی مدرن ساختمان ارائه شده است.

·        آبی روشن یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در صنایعی مانند حسابداری است که در آن کارکنان باید مولد باشند و روی کارهای تکراری تمرکز کنند. این رنگ روشن، ذهن را آرام می‌کند، افکار را ساماندهی کرده و از فشار روانی می‌کاهد. همچنین، نظم، اعتماد به نفس و وفاداری را تقویت می‌کند. آبی را با رنگ‌های خنثی مانند سفید استفاده کنید تا از سرد و غیردوستانه جلوه دادن فضای داخلی پرهیز شود. افزودن تن نارنجی می‌تواند باعث ایجاد تعادل در احساسات شود.

·        رنگ قرمز ضربان قلب و جریان خون را افزایش می‎دهد. بنابراین، اگر شغل شما به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد یا نیاز به هوشیاری ذهنی دارید، قرمز رنگ بهره‌وری شماست. با این حال، قرمز نباید بیش از حد استفاده شود، یا ممکن است باعث پرخاشگری و رقابت بین اعضای تیم شود. این رنگ انرژی زا بهتر است برای مبلمان و با پالت خنثی به عنوان پس زمینه استفاده شود.

·        رنگ زرد رنگ حافظه است زیرا سطح توجه را افزایش می‎دهد، یعنی تناژ زرد به یادگیری کارکنان و حفظ اطلاعات کمک می‎کند.

 

چگونگی چیدمان میز و صندلی‌های محیط کار

میز و صندلی‌های محیط کار به عنوان مرکز هر سازمان در نظر گرفته می‌شود، در طراحی داخلی فضای اداری به شیوه مدرن، مبلمان نقش مهمی در محیط کار ایفا می‌کند و فضایی امن و آرامش بخش و احساس راحتی را به ساکنان دفتر می‎بخشد. اهمیت مبلمان در یک دفتر فقط به راحتی نیست بلکه نقش آن در بهره‌وری کارگران و عملکرد کارآمد یک محل کار گسترده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌‌کنیم.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  روی میز عسلی چی بزاریم؟

مبلمان گاهی اوقات می‌تواند فضای زیادی را اشغال کند، اما در واقع اگر به‌درستی چیده شوند، می‌توانند فضای اداری را بزرگ‌تر نشان دهند. مبلمان چند منظوره برای دفاتر کوچک ایده آل است.

قرار دادن قطعات بزرگتر مبلمان در کنار دیوارها نیز فضای باز را به حداکثر می‌رساند. بدیهی است که مسیرها و فضاهای جابجایی مهم هستند، بنابراین اگر می‌خواهید مبلمان خود را متناسب با اندازه فضای اداری خود تغییر دهید، آزاد کردن این فضاها موجب می‌شود فکر کنید که فضای اداری بزرگتر است.

سخن پایانی

با گسترش جنبه اجتماعی مزایای مبلمان در محیط کار، آنها می‎توانند تصویر خوب و مطلوبی را به شرکت شما ببخشند. ترکیبی از مبلمان کلاسیک با طراحی عالی و مبلمان مدرن با طراحی ارگونومیک به طراحی داخلی تخصصی شرکت شما تصویری پیچیده و همه کاره می‎بخشد. یک دفتر کار بزرگ که با مبلمان چند منظوره صرفه جویی چیده شده باشد، می‌تواند به دفتر شما فضایی دلپذیر بدهد. پذیرایی از صاحبان مشاغل یا مدیران اجرایی در پس زمینه مبلمان شیک، تصویر فردی صمیمی و مهمان نواز را ایجاد می‌کند و وجهه مالکان و مدیران ارشد را که به عنوان چهره‌های شرکت مربوطه در نظر گرفته می‎شوند، تقویت می‎کند. این بازدیدهای به ظاهر معمولی ممکن است در واقع کلیدی برای شناخت بیشتر شرکت شما از طریق هماهنگی مثبت بین قطعات مبلمان و ساکنان دفتر و استفاده از مبلمان باشد. تصویر خوب از شرکت و نمایندگان آنها باعث جذب مشتریان بیشتری می‌شود و حسن نیت و نفوذ شرکت نیز افزایش می‎یابد.

مزایای انتخاب مبلمان و چیدمان خوب می‎تواند مزایای کلی را برای شرکت به ارمغان بیاورد. آنها نه تنها به نفع ساکنان محل کار هستند، بلکه محل کار و شرکت به عنوان یک مجموعه کلی می‎توانند از تصویر بهبود یافته در انتخاب مبلمان نیز بهره مند شوند.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/VUM
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *