آیا می تواند جایگزینی برای سیستم مالی تحت سلطه دلار باشد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

یوان دیجیتال چگونه می تواند در برابر سیستم مالی جهانی فعلی مبتنی بر دلار آمریکا عمل کند؟ خوب، این مقاله مجله هشت پیک را بخوانید تا جزئیات را متوجه شوید.

برخی از بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان در حال حاضر روی ارزهای دیجیتال کار می‌کنند و چین نیز از این موضوع عقب نمانده است. یوان دیجیتال چین در حال حاضر پیشرو است. توسعه یوان دیجیتال در مراحل پایانی خود است و دولت چین در حال حاضر از آن برای استفاده های محلی مختلف استفاده می کند. به عنوان مثال، این ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مشمول معاملاتی مانند پرداخت کرایه اتوبوس و بلیط قطار بوده است.

اما یوان دیجیتال تنها CBDC در حال توسعه نیست. سایر اقتصادهای بزرگ مانند بریتانیا، ژاپن و ایالات متحده نیز روی CBDC های خود کار می کنند. در حالی که پروژه ها به همان اندازه امیدوارکننده هستند، پروژه یوان دیجیتال چین را در بسیاری از جنبه ها دنبال می کنند. اکثر کشورهای توسعه دهنده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هنوز در مراحل تحقیقاتی هستند. از سوی دیگر، نسخه چینی در حال حاضر تحت آزمایش های دنیای واقعی است و ممکن است به زودی به طور کامل عملیاتی شود.

بنابراین، ایالات متحده، بریتانیا و سایرین هنوز هم پیشرفت زیادی در کار دارند. آنها باید پروژه های خود را سرعت بخشند یا تسلیم یوان دیجیتال چین شوند که قبلاً نور را دیده است. و در حین انجام این کار، آنها نباید همان اشتباهاتی را که عملکرد اولیه بیت کوین را به خطر انداخته است، تکرار کنند. علاوه بر این، دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که ارزهای دیجیتالشان در برابر بحران‌های مالی عظیم مانند رکود بزرگی که در سال 2008 رخ داد، مصون هستند.

درک سیستم مالی فعلی مبتنی بر دلار آمریکا

حتی با وجود چالش‌هایی که سیستم مالی سنتی فعلی داشته است، دستاوردهای فوق‌العاده‌ای داشته است. به عنوان مثال، امروزه یکی از امن ترین روش های تراکنش است. علاوه بر این، سیستم های اقتصادی متعارف به دلیل کنترل دولت، قابل اعتمادترین هستند. دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن روزانه هزاران تراکنش بین المللی را تسهیل می کنند.

اما با وجود مزایای فوق از پول صادر شده توسط دولت، مشکلات متعددی وجود داشته است. برای مثال، اتکای بیش از حد به دلار آمریکا چندین کشور را با مشکلات مالی عمیق مواجه کرده است. آنها نمی توانند به طور کامل از حاکمیت خود استفاده کنند زیرا در برابر تحریم های اقتصادی ایالات متحده آسیب پذیر هستند. هیچ دولتی نمی‌خواهد کاری انجام دهد که بتواند رئیس‌جمهور آمریکا را وادار به اعمال تحریم کند، زیرا آنها عواقب آن را می‌دانند.

در حالی که تحریم‌های اقتصادی مشکلات ویرانگری را برای کشورهای هدف ایجاد می‌کند، اما به تضمین پایبندی کشورهای سرکش به قوانین بین‌المللی کمک می‌کند. تنها مشکل این است که دولت آمریکا گاهی از چنین تحریم هایی برای رسیدن به اهداف سیاسی جهانی خود استفاده می کند. علاوه بر این، اتکای بیش از حد به دلار آمریکا برای تجارت بین‌الملل به طور جدی بازارهای مالی مختلف را تهدید می‌کند. به عنوان مثال، هر اشتباهی که فدرال رزرو مرتکب می شود، همه را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار می دهد.

یوان دیجیتالی آینده چه چیزی را به ارمغان می آورد؟

مانند سایر ارزهای دیجیتال، یوان دیجیتال چینی چیزهای زیادی برای ارائه دارد. این به کشورها کمک می‌کند تا از تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه فرار کنند و تجارت بین‌المللی را یکپارچه‌تر انجام دهند. در حال حاضر کشورها از پلتفرم سوئیفت برای دریافت و یا پرداخت های برون مرزی استفاده می کنند. متأسفانه، دولت ایالات متحده اساساً سوئیفت را کنترل می کند. این همان جایی است که یوان دیجیتال وارد خواهد شد. دیگر هیچ محدودیت یا کنترل سیاسی زیادی با CBDC چین وجود نخواهد داشت.

تراکنش‌های یوان دیجیتال سریع‌تر خواهد بود زیرا مانند بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. علاوه بر این، مردم به احتمال زیاد همان طور که با بیت کوین در صرافی های مشهوری مانند اپلیکیشن پرداخت یوان انجام می دهند، در یوان دیجیتال سرمایه گذاری خواهند کرد. نسخه دیجیتال نیز انعطاف پذیری و کارایی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، ارسال یوان دیجیتال از یک کاربر به کاربر دیگر تنها با ضربه زدن روی دو گوشی امکان پذیر است.

حتی با وجود مزایای بسیار، یوان دیجیتال برای ظهور به عنوان ارز جهانی نهایی با چالش های متعددی روبرو خواهد شد. به عنوان مثال، چین فقط کمتر از 3 درصد از کل ذخایر خارجی جهان را کنترل می کند. همچنین، مردم باید سال‌ها به ارز دیجیتال چینی مانند دلار آمریکا اعتماد کنند. ایجاد زیرساخت های دیجیتال لازم و ترویج یوان دیجیتال نیز زمان زیادی را از چین می گیرد.

خط پایین

بسیاری از کشورها در حال حاضر در حال توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. اینها شامل ایالات متحده، چین، ژاپن و بریتانیا است. پروژه چین پیشرو است و یوان دیجیتال در مراحل پایانی است. یوان دیجیتال پتانسیل بسیار زیادی دارد، اما سال ها طول می کشد تا تبدیل به ارز نهایی جهانی شود. برخی از چالش هایی که با آن مواجه است عبارتند از؛ فقدان پذیرش کامل ارزهای دیجیتال بین المللی در حال حاضر، فقدان زیرساخت دیجیتال و کنترل محدود چین بر ذخایر خارجی.

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/gzP
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *