آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش شانزدهم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فارسی - بخش شانزدهم

 

کیفیت ضبط و تجهیزات ضبط:

اگر تجهیزات شما ارزان قیمت و با کیفیت پایین باشد نباید میکس را خیلی روشن و واضح کنید، چرا که در این صورت کلیه نویزها و دستور شن ها نمایان خواهند شد. با مشکل اصلی وقتی ایجاد می شود که گروه ناخواسته و ندانسته از شما می خواهند کاری در میکس انجام دهید که میکس را خراب خواهد کرد. ممکن است صدای سازشان خیلی بالا یا پایین باشد یا سازی که خوب کوک یا تنظیم نبوده بالاتر باشد یا حتی از یک وی اس تی vst به درستی استفاده ننماید . فقط به این دلیل که این ساز جزئی از گروه است، پس باید خود را در میکس نشان دهد. صرفنظر از اینکه آنها چقدر در اشتباه هستند، مشکل اینجاست که آنها برای این کار به شما پول پرداخت می کنند. بنابراین در شروع کار بهتر است با آنچه که گروه می خواهد ادامه دهید، در این صورت گروه نمی تواند شما را برای یک میکس بد مقصر بداند، اما مسأله این است که اگر با یک میکس بد کار را به اتمام برسانید نمی توانید بگویید که من در کار مسئولیتی نداشته ام. بنابراین ارزش شما در اینجا مشخص می شود که با ارائه پیشنهادات و نظرات خود میکس را بهبود بخشیده و بخاطر پروژه، بخاطر گروه، و در نهایت بخاطر خودتان همه چیز را متناسب کنید. بدترین چیزاین است که گروه از شما بخواهند که کاری را انجام دهید که مسلما اشتباه است و سپس مدتی بعد آنها در حالیکه فراموش کرده اند این خواسته خودشان بوده با حالتی ناراحت و حتی ناراضی و یا عصبانی نزد شما بر گردند.

وقتی که مطمئن هستید کارتان درست است باید یک چارچوب برای آن بسازید، اما فقط در صورتیکه کاملا مطمئن هستید، چرا که حقیقتا بدترین چیز ممکن این است که

گروه را متقاعد کنید که کارتان صحیح است در حالیکه نیست. گروه پس از ترک استودیو صدها بار در جاهای مختلف و همراه با انواع مختلف گوشها و افراد مختلف کاررا گوش خواهند کرد و مطمئنا اگر چیزی درست نباشد خواهند فهمید. بنابراین اگر می خواهید گروه را برای کاری متقاعد کنید، بهتر است از درست بودن آن مطمئن باشید. هنگامی که این تجربه را بدست آوردید که چه کاری صحیح است، باید این مهارت را نیز پیدا کنید که بتوانید بطور منطقی توضیح دهید که چرا یک ایده از ایده ای دیگر بهتر است. این به معنی دانستن دلایل واقعی برای روشهای مختلف انجام کارها می باشد. گفتن کلماتی مانند “به من اعتماد کنید” یا بدتر از آن “من سالها همین کار را انجام داده ام” می تواند در هنگام متقاعد کردن دیگران درست اثر مخالف داشته باشد. یک صدابردار حرفه ای مجموعه ای از دلایل واقعی و منطقی برای روشهایی که صداها در میکس قرار می گیرند برای خود ایجاد می کند و اگر شرایطی

پیش آمد که نتوانستید دلیل درستی را برای گروه توضیح دهید تا متوجه شوند، آن شب را تا وقتی که چیزی را که می توانستید بگویید کشف نکرده اید نخوابید و در نهایت این دلایل را هرگز فراموش نکنید، چون هیچ چیز بدتر از این نیست که چنین شرایطی دوباره اتفاق بیفتد و باز هم شما نتوانید دلایل درست یا غلط بودن آن چیز را برای گروه توضیح دهید، صدابردار ایده آل کسی است که نه تنها بهترین چیزها را برای اعمال در پروژه می داند، بلکه می داند که چگونه این چیزها را برای مشتری توضیح دهد. برای درک بهتر چند مثال می زنیم. یک مثال ساده این است که گروه می خواهند که صدای Kick طبیعی یا ساخته شده از یک بانک یا پلاگین یا نوعی وی اس تی را در میکس بالا ببرید. محدوده مناسبی برای صدای Kick در هر سبک وجود دارد که اگر از این محدوده فراتر رود میکس دچار مشکل می شود. در این حالت می توانید بگویید برای این سبک از موسیقی و این نوع آهنگ به ندرت پیش می آید که صدای Kick تا این اندازه بالا باشد و میکس با این سطح صدای Kick از حالت عادی و هماهنگ خارج می شود. حالا واقعا می خواهید که صدای Kick تا این اندازه بالا باشد؟” و یا مثلا برای بالا بودن بیش از حد سطح صدای خواننده می توانید این دلایل را بیاورید که در این صورت صدای خواننده بقیه صداها را تحت تأثیر قرار داده و آنها را می پوشاند و باعث می شود موسیقی لخت و بدون جلوه صدا دهد. همچنین برای موسیقیهایی مانند HipHop , Rap که اکثر شنوندگان آن را با صدای اکولایز شده باس در دنیای واقعی مست در اتومبیل خود، در منزل یا در دیسکو ها می شوند (به طوری که باس تا حدی تقویت می شود که می تواند همه شیشه ها را بلرزاند) ممکن است گروه انتظار داشته باشند که در استودیو نیز چنین صدایی را بشنوند. باید برای آنها توضیح داده که حد واقعی صدای باس در استودیو باید به گونه ای تعیین شود که شنونده در محیط واقعی بتواند آن را به سلیقه خود تقویت

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل سوم بخش دوم : روشهای اجرای پروژه و پانل Transport

کند و از آن لذت ببرد و در غیر این صورت ممکن است بلندگوهای آنها آسیب ببیند. دار در مورد پس آوا می توان این مثال را زد که هنگامی که به یک صدا و پس آوای آن به صورت Solo گوش می کنیم این صدا با هنگامی که در میکس به آن گوش می دهیم تفاوت دارد و در میکس حجیم تر به نظر می رسد. بنابراین ممکن است گروه بخواهد که میزان پس آوا را کاهش دهید. توضیح این اثر سایکو آکوستیکی به آنها اینکه چه چیزی (احتمالأ صحیح است را بدست آورید آنگاه می توانید به آن حکم کنید. برخی صدابرداران بسیار خود رأی تر از بقیه هستند و کمتر تمایل دارند که به ایده های افراد دیگر گوش کنند. افراطی ترین صدابرداران در این مسأله کسانی هستند که هنگام میکس به گروه اجازه حضور در اتاق کنترل یا استودیو را نمی دهند. اینگونه صدابرداران ممکن است افراد با استعدادی باشند اما هنر خود را به گونه ای کافی درک نکرده اند تا بتوانند آن را برای دیگران شرح دهند. از سوی دیگر برخی صدابرداران بسیار کار آموزده و با تجربه این خودرأی بودن را صحیح می دانند. اما همیشه مشکل موقعی پیش می آید که خودرابی و تکروی یک صدابردار با پشتیبانی و اساس تجربه و دانش همراه نباشد.

می تواند آنها را از اشتباه خارج کرده و به شما کمک کند که اندازه پس آوا را به حالت طبیعی و مناسب آن تنظیم کنید. .

آخرین مثال در اینجا به این گونه است، ممکن است گروه بخواهند روی صداهایی مانند باس یا Kick افکنهایی مانند تأخیر یا پس آوا گذاشته شود. باید برای آنها توضیح داد که اینگونه صداهای باس به خودی خود حجم زیادی را در میکس اشغال می کنند. افکتی مانند پس آوا که از صدها تأخیر تشکیل شده نیز فضای زیادی را خواهد گرفت و پس آوا روی صدای باس، بالطبع فضای بیشتر را خواهد گرفت. بنابراین چنین صدایی به طرز وحشتناکی بقیه صداها را خواهد پوشاند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل دهم بخش هفتم : پنجره Sample Editor

بنابراین می بینید که درک صحیح و دقیق حرکاتی که می توان در میکس انجام داد و اثر آنها نسبت به سایر حرکات بسیار حیاتی و مهم است. این نکته نیز مهم است که ممکن است برخی از نظرات شما نیز درست نباشد. بنابراین هیچگاه در مقابل یک مشتری که به شدت بر نظر خود پافشاری می کند، اصرار نکنید و آن را به او واگذار کنید. اینکه نسبت به عقاید خود مطمئن باشید بسیار خوب است اما به آن وابسته نباشید. به خاطر داشته باشید که گروه ممکن است نتوانند علت چیزی را که می خواهند به خوبی توضیح دهند، اما به هر حال نظر آنها مهم است. آنها اغلب وقتی اثر نظر اشتباه خود را می شنوند به این اشتباه پی می برند. گاهی اوقات نیز این نظرات

جالب است و ممکن است شما را به روشها و ایده های جدید و جالب راهنمایی کند. در نهایت به عنوان آخرین راه می توانید دو میکس مختلف یکی بر پایه نظرات خودتان و یکی براساس ایده مشتری به او ارائه دهید و انتخاب را به عهده او بگذارید. اما همواره این را به خاطر داشته باشید که این آخرین راه است چرا که او زمان زیادی را می گیرد، ثانيا ممکن است شما را در مقابل مشتری و مغایر با او قرار دهد و ایجاد مشکل کند. این نکته مطمئنا از وقت اضافی که برای انجام دو میکس می گذارید مهمتر . و خطرناک تر است

مشتری

یک صدابردار با تجربه اهمیت توجه خاص به ایده های سایر افراد را به خوبی می داند، حتی اگر این ایده ها غیر معمول یا حتی کاملا اشتباه باشد. برای مشتری این مهم است که متوجه شود که شما به نظر او احترام می گذارید. رمز این کار در این است که شما خیلی سریع و زیرکانه ایده های بد و نامناسب را از ایده های جالب و خوب جدا کنید، بدون اینکه احساسات مشتری را جریحه دار کرده باشید.

معمولا مشتری به اندازه صدابردار با تجربه نیست، مشتری معمولا با همه امکانات و کارکردهای تجهیزات آشنا نیست، اما این بدان معنا نیست که آنها ندانند که چه چیزی را دوست دارند. آنها فقط نمی دانند که چگونه می توان به آن دست پیدا کرد،

به هر حال گروه و آهنگساز یک برتری و مزیت بزرگ نسبت به شما به عنوان صدابردار دارند. اول اینکه آنها زمان خیلی بیشتری را روی آهنگ کار کرده اند و آن را بسیار بیشتر و بهتر می شناسند و به آن علاقه دارند. داشتن گوش آماده و دقیق نکته مهمی است اما صمیمیت و تعلق خاطر به آهنگ می تواند خیلی تعیین کننده تر باشد دوم اینکه آهنگساز ممکن است ایده هایی داشته باشد که هیچکس دیگری نتواند آنها را مطرح کند، به این دلیل که او از ابتدا و از صمیم قلب در ساخت آهنگ کار کرده است. اگر ما به یک آهنگ به عنوان نمونه ای از شخصیت یک فرد _ احساسات و عواطف أو نگریسته باشیم همین معنی را متبادر میکند

 

ادامه دارد …

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Wiv
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *