آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش هشتم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

میکس- آموزش فارسی - بخش هشتم

حدود تکامل: مشکلی که برای تعریف تکامل وجود دارد در این است که تکامل هیچگاه حد و حدودی ندارد. طبیعتا هنگامی که شما احساس می کنید به تکامل دست یافته اید، مثلا یک آهنگ کامل و عالی، تازه در این زمان متوجه می شوید که چگونه می تواند بهتر باشد. عوامل زیادی وجود دارند که در تعیین مدت زمانی که لازم است صرف تلاش برای رسیدن به یک اجرای عالی کنید، شرکت دارند. گذشته از آن، صدابردار باید مقدار زمانی را که صرف پالایش و بهبود یک اجرای منحصر بفرد شده است را بسنجد. صرفنظر از مقتضیات و شرایط، همه حداقل یک سطح پایه از کیفیت را می خواهند. هر چند که پس از رسیدن به این سطح پایه از کیفیت، کارهای زیادی وجود دارند که می توانید برای رسیدن به یک اجرای عالی و کامل انجام دهید. این موارد به نکات زیر بستگی دارد:

هدف پروژه:

بدیهی است اگر هدف از یک پروژه تبدیل آن به CD و آلبوم موسیقی برای پخش در بازار باشد، به پالایش خیلی بیشتر و دقیقتری احتیاج است. نتیجه نهایی مشخص است، هر آلبوم و هر پروژه ای قسمتی از شهرت، اعتبار و حیثیت کاری شما می باشد. اگر پروژه فقط به عنوان نمونه و ماکت ضبط شود، در این صورت صدابردار ممکن است اجرا و کیفیت پایین تر از حد کامل و عالی را قبول کند. معمولأ صدابردار سعی می کند تراکهای درامز را به طور کاملا صحیح و با بهترین کیفیت ضبط کند. که این به دلیل مقدار زمانی است که درامز برای نصب و راه اندازی نیاز دارد. (البته در صورتیکه تراکهای درامز به صورت زنده و آکوستیک ضبط شوند نه بوسيله سمپل ها و درام ماشین) سپس اگر نمونه و ماکت کار مورد قبول یک کمپانی قرار گرفت، این تراکهای درامز می توانند در آهنگ و آلبوم اصلی به کار برده شوند.

بودجه:

اگر گروه نتواند در زمان مورد نظر اجرا را کامل کند همواره باید هزینه بیشتری را در استودیو صرف کند. کمبود بودجه باعث می شود که جلسات ضبط و در نهایت کار کل آلبوم به تعویق بیفتد.

زمان تعیین شده برای پایان کار (Dead Line):

زمانهای تعیین شده ای مانند زمان قرارداد با کمپانی ها، زمان تعیین شده برای مستر کردن پروژه با انتشار آن، یا حتی مثلأ کریسمس و زمانهایی که احتمال فروش آلبوم بالا خواهد رفت، یکی از دلایل اصلی خراب شدن کیفیت کار می باشد. اغلب گوشزد کردن این نکته که اینگونه تعیین کردن زمان تا چه حد می تواند مخرب و خسارت آور باشد، می تواند کمک خوبی به گروه باشد. هر چند که گاهی اوقات نیز آنها مجبور به انجام این کار هستند، بنابراین اگر یک گروه زمان محدودی برای انجام یک کار داشته باشند، صدابردار ممکن است مجبور به پذیرش اجرا و کیفیتی پایین تر از حد انتظار شود

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش سوم از فصل دوم : پنجره پروژه ها

مهارت موزیسین ها:

کیفیت کار و مهارت موزیسین ها تفاوت زیادی در مقدار زمانی که برای یک اجرای قابل قبول مورد نیاز می باشد، ایجاد می کند ممکن است فکر کنید که هر چه نوازنده ها ضعیف تر باشند زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود. اما اغلب نکته اصلی این نیست. خیلی وقتها موزیسین های بزرگ و حرفه ای به این دلیل که می دانند تاچه حد می توانند اجرای خوبی داشته باشند و برای دستیابی به این حد، به زمان بیشتری نیاز دارند. گاهی وقتها ممکن است نیاز داشته باشید که از نوازنده های حرفه ای استفاده کنید (در مورد گروه هایی که خودشان نوازنده دارند، اما به نوازنده ماهرتری برای اجرای یک قطعه خاص نیاز دارند در این موارد باید قضیه را با گروه مطرح کنید و نظر آنها را راجع به اجرای خودشان با نوازنده حرفه ای تر جویا شوید.

ارزشهای موسیقایی ظاهری:

افراد مختلف نکات مختلفی را در موسیقی خود به کار می گیرند. برای مثال یک گروه Funk تمرکز بیشتری روی میزان جنب و جوش و انرژی موجود در موسیقی خود می کنند تا به کوک دقیق، یک گروه R & B ممکن است راجع به نوع و فضای صداها 

حساس تر باشند. یک گروه Rap احتمالا بیشتر روی نحوه خواندن و ریتم خاص تمرکز می کنند. یک گروه Jazz بیشتر به عکس العمل متقابل نوازنده ها و همچنین به نوع آکوردبندیها و… اهمیت می دهند. اغلب، این خصوصیات تعیین می کنند که اجرا قابل قبول بوده یا خیر، معمولا صرف زمان زیاد روی خصوصیاتی که برای گروه ارزش کمتری دارد بی ثمر می باشد. به عبارت دیگر، بسیار مهم و حیاتی می باشد که توجه بسیار بیشتری به نکات و خصوصیاتی که به طور آشکار و بدیهی مورد نیاز و مورد توجه گروه است، معطوف شود.

مشخصه ۱۰: کیفیت تجهیزات و ضبط

همان طور که در بخش سازبندی اشاره شد، کیفیت سازها نکته قابل توجهی می باشد. صدابردار باید مطمئن باشد که تا حد امکان تجهیزات مورد استفاده بهترین کیفیت را دارند و از این مهمتر، خوب کار می کنند. کیفیت ضبط شامل نکاتی مانند سالم گرفتن صداها، سطح و Level مناسب ضبط (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد)، استفاده از تکنیکهای مناسب و صحیح میکروفن، و نداشتن دستورشن (Distortion) و نویز (Noise) می باشد. بدیهی است که اینها وظیفه اصلی صدابردار هستند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ادامه آموزش فصل دوم : میزان و ضرب

نو بودن، یکی از ویژگیهای مثبت تجهیزات می باشد به دلیل اینکه تجهیزات به مرور زمان مستهلک شده و کیفیت اولیه خود را از دست می دهند.

مشخصه ۱۱:میکس

میکس، ممکن است تنها بخش کوچکی از فرآیند ضبط و خلق یک پروژه کامل و عالی باشد، اما با این حال یکی از قدرتمندترین و مهمترین بخشها است، به این دلیل که میکس می تواند برای پوشاندن ضعفها در دیگر بخشها به کار رود. ادامه این کتاب در مورد “میکس” می باشد.

عزم و اراده:|

میزان جدیت و اراده ای که یک گروه در یک پروژه اعمال می کند، روی زمان به کار رفته برای پروژه و همچنین کیفیت نهایی آن تأثیر گذار است. اغلب اعضای گروه نمی دانند که چه مقدار کار برای رسیدن به یک اجرای کامل و بی نقص باید انجام شود. موزیسین ها می توانند به راحتی از کار خسته و نا امید شوند، تا جاییکه بگویند: “خوب است ,کافی است. بنابراین شما باید تا حد امکان به بقیه القاء کنید که سخت تر و بیشتر کار کنند، تا زمانی که تا حد ممکن به نتیجه بهتر دست یابند. اما این کار شما تا زمانی امکان پذیر است که موزیسین ها خسته و عصبی نشده اند. شما می توانید به سادگی به این نکته اشاره کنید که طبیعتا برای رسیدن به نتیجه عالی، زمان و کار زیادی مورد نیاز است و اینکه موزیسین های حرفه ای اغلب برای رسیدن به اجرا و نتیجه خوب روزهای متمادی کار می کنند. این می تواند به افراد کمک کند تا برای بهتر شدن تلاش کنند.

از سوی دیگر بعضی موزیسین ها برای رسیدن به نتیجه بهتر بسیار مصمم هستند تا جائیکه بیش از حد کار می کنند و متوقف نمی شوند. در ابتدا این افراد ممکن است شما را عصبی کنند، اما به زودی متوجه می شوید که با چنین روشی، شما در نهایت به یک نتیجه باور نکردنی می رسید.

متعاقبأ وقتی دیگران به پروژه گوش می دهند از نتیجه کار شما شگفت زده خواهند شد، بنابراین شما باید ممنون این افراد وسواسی باشید.

در ادامه ی پستهای بعد با ادامه مباحث آموزش میکس همراه با آکادمی فروشگاه الو وی اس تی باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/PtS
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *