آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش نهم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

- فارسی - بخش نهم

یک گروه Rap احتمالا بیشتر روی نحوه خواندن و ریتم خاص تمرکز می کنند. یک گروه Jazz بیشتر به عکس العمل متقابل نوازنده ها و همچنین به نوع آکوردبندیها و… اهمیت می دهند. اغلب، این خصوصیات تعیین می کنند که اجرا قابل قبول بوده یا خیر، معمولا صرف زمان زیاد روی خصوصیاتی که برای گروه ارزش کمتری دارد بی ثمر می باشد. به عبارت دیگر، بسیار مهم و حیاتی می باشد که توجه بسیار بیشتری به نکات و خصوصیاتی که به طور آشکار و بدیهی مورد نیاز و مورد توجه گروه است، معطوف شود.

مشخصه ۱۰: کیفیت تجهیزات و ضبط

همان طور که در بخش سازبندی اشاره شد، کیفیت سازها نکته قابل توجهی می باشد. صدابردار باید مطمئن باشد که تا حد امکان تجهیزات مورد استفاده بهترین کیفیت را دارند و از این مهمتر، خوب کار می کنند. کیفیت ضبط شامل نکاتی مانند سالم گرفتن صداها، سطح و Level مناسب ضبط (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد)، استفاده از تکنیکهای مناسب و صحیح میکروفن، و نداشتن دستورشن (Distortion) و نویز (Noise) می باشد. بدیهی است که اینها وظیفه اصلی صدابردار هستند.

نو بودن، یکی از ویژگیهای مثبت تجهیزات می باشد به دلیل اینکه تجهیزات به مرور زمان مستهلک شده و کیفیت اولیه خود را از دست می دهند.

مشخصه ۱۱:میکس

میکس، ممکن است تنها بخش کوچکی از فرآیند ضبط و خلق یک پروژه کامل و عالی باشد، اما با این حال یکی از قدرتمندترین و مهمترین بخشها است، به این دلیل که میکس می تواند برای پوشاندن ضعفها در دیگر بخشها به کار رود. ادامه این کتاب در مورد “میکس” می باشد.

عزم و اراده:|

میزان جدیت و اراده ای که یک گروه در یک پروژه اعمال می کند، روی زمان به کار رفته برای پروژه و همچنین کیفیت نهایی آن تأثیر گذار است. اغلب اعضای گروه نمی دانند که چه مقدار کار برای رسیدن به یک اجرای کامل و بی نقص باید انجام شود. موزیسین ها می توانند به راحتی از کار خسته و نا امید شوند، تا جاییکه بگویند: “خوب است ,کافی است. بنابراین شما باید تا حد امکان به بقیه القاء کنید که سخت تر و بیشتر کار کنند، تا زمانی که تا حد ممکن به نتیجه بهتر دست یابند. اما این کار شما تا زمانی امکان پذیر است که موزیسین ها خسته و عصبی نشده اند. شما می توانید به سادگی به این نکته اشاره کنید که طبیعتا برای رسیدن به نتیجه عالی، زمان و کار زیادی مورد نیاز است و اینکه موزیسین های حرفه ای اغلب برای رسیدن به اجرا و نتیجه خوب روزهای متمادی کار می کنند. این می تواند به افراد کمک کند تا برای بهتر شدن تلاش کنند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل سیزدهم بخش هفدهم : افکتهای صوتی

از سوی دیگر بعضی موزیسین ها برای رسیدن به نتیجه بهتر بسیار مصمم هستند تا جائیکه بیش از حد کار می کنند و متوقف نمی شوند. در ابتدا این افراد ممکن است شما را عصبی کنند، اما به زودی متوجه می شوید که با چنین روشی، شما در نهایت به یک نتیجه باور نکردنی می رسید.

متعاقبأ وقتی دیگران به پروژه گوش می دهند از نتیجه کار شما شگفت زده خواهند شد، بنابراین شما باید ممنون این افراد وسواسی باشید. 

قرار دارد. چنین چیزی وقتی که با هدفون به چیزی گوش می دهیم اتفاق می افتد وقتی که صدایی را درست در وسط مغزمان می شنویم.۔۔

بلندگو به سمت داخل کشیده می شود و صدابرنمی گردد، هوا را در جلوی خود رقیق کرده و در بین مولکولهای آن فاصله ایجاد می کند (Rarefraction). همان طور که می دانیم وقتی دست خود را در آب استخر به سمت جلو حرکت داده و ناگهان به عقب می کشیم، آب به سمت عقب بر نمی گردد. در عوض، موجی به صورت قله و دره ایجاد می شود. در هوا این دره مشابه هوای رقیق شده می باشد. بنابراین صدا به شورت امواج متناوب هوای فشرده و رقیق شده حرکت می کند. این اولین روشی است که ما صدا را دریافت و درک می کنیم.… صدایی در آنجا وجود ندارد، فقط مغز ما آنجاست

 

روش دومی که ما صدا را دریافت و درک می کنیم بوسیله تصوری از صداهای بین بلندگوها است. جایگیری ظاهری صداها در بین بلندگوها “تجسم” نامیده می شود، به این دلیل که زاییده تصور ما می باشد. بنابراین می بینید که ما در اینجا در مورد واقعیت صحبت نمی کنیم. وقتی صدایی را مثلا مانند صدای خواننده، در بین بلندگوها تجسم می کنیم، در حقیقت صدایی در آنجا وجود ندارد. این صدا از هردو بلندگو بیرون آمده و در فضای اتاق حرکت می کند، و ما فقط تجسم می کنیم که صدا در بین بلندگوها 

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش سوم از فصل اول : مدیریت پروژه و فایل ها

بدون فرایند تصور، مانند زمانی که خواب هستید، تجسمی وجود نخواهد داشت. اگر به میکس توجه نکنید یا خارج از محدوده کنار بلندگوها باشید، تجسم به وجود نخواهد آمد. به عبارت دیگر، امواج فیزیکی صدا در زمانی که شما خواب هستید هم به بدن شما برخورد می کنند، حتی اگر توجه هم نکنید، هنوز امواج صدا به تمام سلولهای بدن شما برخورد می کنند. بنابراین حتی اگر گوش هم نکنید، باز هم امواج صدا را احساس می کنید. “تجسم” برای به وجود آمدن، به تصور و فکر خلاق و فعال احتیاج دارد. در حالیکه امواج صدا اینگونه نیستند. برخی از افراد تجسمی در هنگام شنیدن ندارند. این دسته افرادی هستند که آگاهی و توجهی نسبت به آن ندارند. اما دسته ای از افراد نیز هستند که به دلیل حذف فازی که ناشی از نوع شکل گوش بیرونی آنها می باشد، این تجسم را ندارند. این تفاوت فیزیکی، توانایی آنها برای قراردادن صدا در بین بلندگوها را خراب می کند.

افراد به دو گونه با صدا ارتباط دارند، امواج صدا را احساس می کنند و آن را تجسم و درک می کنند. اگرچه صدابرداران حرفه ای هر دو روش را برای حصول بیشترین داده ها و اطلاعات ممکن برای میکس بکار می گیرند، اغلب بیشتر نگران متغیرهایی که در دنیای خیالی تجسمات وجود دارد می باشند. محدوده وسیعی از داینامیک ها بوسیله جایگیریهای مختلف صداها بین بلندگوها ایجاد می شود، و این داینامیک ها برای خلق همه سبک های گوناگون میکس که مناسب با همه سبکها و انواع موسیقی و آهنگها می باشد، بکار گرفته می شود.

 

ادامه ی این آموزش را در پستهای بعدی از فروشگاه وی اس تی الو وی اس تی دنبال کنید

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/jnq
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *