آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش ششم

آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش ششم

مشخصه ۸: ساختار آهنگ

ساختار آهنگ به نوع کاربرد و سفارش آن و به طول زمانی بخشهای مختلف آهنگ (پیش در آمد (Intro)، شعر (Verse)، کروس (Chorus)، اتصالها (Bridge)، سولو (Solo) ولید (Lead Break)، تکنوازی و بداهه نوازی (Vamp) و خاتمه (Ending)) ارتباط پیدا می کند. بعنوان یک صدابردار، معمولا نباید در مورد آهنگ کسی زیاد صحبت کنید، مگر اینکه آهنگساز را به خوبی بشناسید. به هر حال اگر ساختار آهنگ شما را اذیت می کند یا پیشنهادی در مورد بهتر شدن آن دارید، می توانید نظر گروه را در مورد آن جویا شوید. مثلا ممکن است به اندازه کافی برای گوش دادن به یک معرفی بیش از ۱۰ ثانیه ای صبور نباشد. ممکن است پیشنهاد کنید کوتاه تر نیز برای آنها تهیه کنید. که گروه ۲ نسخه متفاوت را تهیه کنند با شما در هنگام میکس نهایی یک نسخه نکته مثبت ساختار یک آهنگ می تواند تفاوت آن با معیارهای معمولی و نوآورانه بودن آن باشد، نکته منفی آن نیز می تواند خیلی معمولی و ساده بودن آن باشد.

مشخصه ۹: اجرا

خواه فردی به عنوان تهیه کننده در پروژه وجود داشته باشد یا خیر، مهندس صدا اغلب پر مسئولیت ترین فرد برای نقد و بررسی، پالایش، تصحیح اجرا می باشد. پنج مشخصه اصلی در اجرا وجود دارد که صدابردار درگیر آن می باشد: گام، زمان بندی تکنیک، داینامیک ها و کیفیت مطلوب (در اصطلاح لاتين: فاكتور goosebump )

آن کاملا شنیده و آن را حفظ کنید (نت در کل مدت اجرا باید دقیقا کوک باشد و خارج نشود) تمام این تمرینات باعث می شود که شما متمرکزتر و دقیق تر شوید و البته با تمرین میزان تمرکز و دقت بالاتر و بالاتر خواهد رفت.

قسمت سخت کار هنگامی است که باید یک نت اشتباه و خارج از گام را در میان یک ریف (Riff) تشخیص داده و جدا کنیم. اگر بتوانیم نتهای دیز (#) و بمل (b) را نیز به خوبی تشخیص دهیم بسیار عالی است، اما ضروری نمی باشد. همین مقدار کافی است که بدانیم آیا نتی خارج از گام یا کوک می باشد یا خیر و اگر هست کدام نت؟

گام

معمولا صدابردار مسئول کنترل کوک بودن دقیق همه سازها و اجرای دقیق همه انتها با توجه به کام مربوطه می باشد و در صورت بروز هر گونه ایراد و ناهماهنگی باید آن را به گروه گوشزد کند.اما در هنگام رکورد وی اس تی ها چنین بحثی هرگز مطرح نیست . دو روش برای تنظیم کوک و گام وجود دارد. روش اول این است که بوسیله یک تیونر دقیق با کسی که قدرت ادراک دقیق فرکانس را دارد و با استفاده از یک فرکانس معین , مثلا Hz ۴۴۰ سازها را کوک کنیم. این روش علیرغم اینکه کاملا دقیق و خوب می باشد اما ممکن است به تنهایی کافی نباشد. روش دوم این است که صدای هر ساز را دقیقا در تقابل با صداهای قبلی ضبط شده در آهنگ بررسی کنیم و از کوک بودن همه صداها با هم اطمینان حاصل کنیم. این روش بسیار مهم و معمول می باشد و حتما در کنار روش اول باید اجرا شود. این نکته برای یک صدابردار بسیار حساس و مهم می باشد که بتواند درک نسبی خوب و دقیقی از گام برای تمام سازها ایجاد کند. اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید می توانید آن را به راحتی بیاموزید. برنامه ها و نرم افزارهای کامپیوتری و همچنین کلاسهای آموزشی می توانند در یادگیری این مهارت به شما کمک کنند. به تجربه ثابت شده که اکثر افرادی که وارد حرفه صدابرداری می شوند درک نسبتا خوبی نسبت به گام دارند، اگرچه ممکن است در آن خیلی سریع نباشند. رمز سریعتر شدن این است که با گوش دادن دقیق به هر نت در رديف نتهای اجرا شده در تمپوی بالا، در درک هر نت به مهارت دست پیدا کنید. در نهایت شما باید قادر باشید که کوک دقیق هر نت را در ابتدا، وسط و انتهای اجرای

زمان بندی:

یکی دیگر از مهارتهایی که یک صدا بردار باید در آن کاملا مسلط باشد، توانایی در تثبیت دقیق زمان بندی می باشد. برخی افراد به طور ذاتی در درک و تشخیص زمان بندی توانا هستند، هر چند که اکثر ما نیاز داریم که دقیقا به موسیقی گوش دهیم. بعضی از افراد از ضرب پا استفاده می کنند و بعضی دیگر با حرکت انگشتان زمان را نگه می دارند و بعضی دیگر با حرکت سر، صرفنظر از تکنیک، تمرکز دقیقی برای شنیدن تغییرات تمپو(Tempo) در زمان بندی مورد نیاز است

نگات معینی هنگام زمان بندی و تغییرات نوعی در اجرا وجود دارد. درامر ها معمولا هنگام اجرای یک رول تورن (لاTorn Ro) (قطعه قطعه) سرعت را زیاد می کنند. بنابر این گوش دادن دقیق و نزدیک به رولهای تورن خطاست. همچنین یک گروه اغلب در انتهای آهنگ به همان حالتی که جنب و جوش دارند ممکن است سرعت را نیز افزایش دهند. برخی افراد تعصب خاصی روی ثبات تمپو دارند و تمام تلاششان را می کنند تا تمپو را تا حد امکان ثابت نگه دارند. بنابراین این مهم است که بفهمیم آیا نکته مورد نظر گروه همین است، تا در این صورت توجه بیشتر و دقیقتری روی زمان بندی داشته باشیم. اگر این نکته برای آنها مهم نبود، سعی کنید آنها را بیشتر متوجه آن کنید تا دقت بیشتری را صرف زمان بندی کنند. ا یک تکنیک جالب این است که آنها را مجاب کنید مدتی را همراه با مترونوم روشن بنوازند. تنها در صورتی که در امر همه جا با مترونوم تمرین کرده باشد خواهد توانست بدون آن در هنگام ضبط درست اجرا کند. سپس هنگامی که آماده ضبط اصلی شدند .

 

در ادامه مباحث آموزش حرفه ای میکس آهنگ به زبان شیرینی فارسی در پستهای بعدی همراه با آکادمی فروشگاه الو وی اس تی باشید

امتیاز بدهید
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *