آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش پنجم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

میکس- آموزش فارسی - بخش پنجم

پالایش و اصلاح اشعار ضعیف، می تواند تفاوت میان یک آهنگ موفق را با یک آهنگ معمولی یا ضعیف کاملا معنی کند.

نکات مثبت در مورد اشعار می تواند صمیمیت، احساسی بودن، اندیشمندانه بودن با معنی بودن و از نظر فنی و ادبی، موزون و ریتمیک بودن و هماهنگی آن با موسیقی باشد. نکات منفی آن می تواند ابتذال، بی معنی بودن و غیر فنی بودن آن باشد.

مشخصه ۶ تنظیم

اصطلاح “تنظیم” در اینجا برای اشاره به حجم و تراکم تنظیم، تعداد صداهای به کار رفته در آهنگ در هر واحد زمان و اینکه چه تعداد صدا در هر محدوده فرکانسی قرار دارد، به کار رفته است. مشخصات اصلی که در یک تنظیم ارزیابی می شود، میزان پراکندگی با تراکم آن است. اگر گروه به طور آشکار سعی در خلق یک میکسن پر حجم و شلوغ داشته باشد، شما می توانید پیشنهاداتی در این جهت ارائه دهید، مثلا افزودن صداها یا نت های بیشتر به بهترین شکل ممکن برای توسعه و پرتر کردن میکس، برای این منظور، شما می توانید “دبل تراکینگ” (۲ بار ضبط یک بخش یا تراک) یا حتی

(۳ بار ضبط یک تراک) را پیشنهاد کنید. شما می توانید توصیه کنید “تریپل تراکینگ که یک بخش ۲بار با ۲ساز مختلف ضبط شود یا حتی یک نوازنده یک بخش را به صورت شلوغ تر اجرا کند. همچنین می توانید از افکتهای بر پایه زمان مانند Delay Flanger Reverb و… برای پرتر کردن تنظیم و میکس استفاده کنید. همچنین ضبط یک بخش به صورت استريو بوسیله چندین میکروفن گوناگون به پرترشدن آهنگ کمک خواهد کرد. .

اگرچه یک مشکل بسیار متداول در برخی تنظیم ها، شلوغ بودن بیش از حد آنها و نیاز آنها به برداشتن قسمتهای اضافی می باشد، با این وجود برخی گروه ها وجود دارند که در صورت امکان ۴۸ تراک ضبط می کنند، فقط به این دلیل که آنها در استودیو هستند و می توانند ا بدتر از آن اینکه در هنگام میکی، همه آن ۴۸ تراک را در میکس می خواهند، به این دلیل که به پارتهایشان علاقه مند شده اند، گذشته از این آنها زمان زیادی را صرف ضبط آن کرده اند. حتی اگر فضای کافی بین بلندگوها برای تمام صداها وجود نداشته باشد، باز هم آنها تمام این صداها را در آنجا می خواهند چه آنکه این صداها از وی اس تی ها گرفته شود و یا از نوازندگان چیره دست زنده ، به دلیل اینکه آنرا انجام داده اند

اغلب، این وظیفه صدا بردار خواهد بود که سعی کند تنظیم را پالایش کند، (به منظور وضوح و تمیزی و روشنی آن). صدابردار اغلب توجیه می کند که تراکهای معینی در قسمتهای بخصوصی از آهنگ خاموش باشند (Mute). قطع کردن بخشهایی از این قبیل می تواند باعث بهتر جلوه کردن بخشهای معین دیگری شود و همچنین به وضوح و تمیزی کل آهنگ کمک خواهد کرد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل پنجم بخش پنجم : ضبط صدا

گروه ها اغلب به فكر قطع کردن صداها در میکس نیستند به این دلیل که قبلا آنها را به صورت زنده نواخته اند، ممکن است هیچ وقت برای آنها اتفاق نیفتاده باشد که واقعا در هنگام اجرای زنده بخش معینی از آهنگ را نزده باشند… “منظورت از نزن چیست؟!”

اغلب توضیح ساده ای راجع به اینکه مثلا نواختن در این لحظه چگونه صدا خواهد داد، گروه را متقاعد خواهد کرد. چنین موضوعی به طور خاص معمولا در هنگام میکس Hip Hop یا Techno اتفاق می افتند که برخی تراکها در خلال میکس خاموش یا روشن شوند. در سطح مفصل تر، صدابردار ممکن است هنگامیکه یک محدوده فرکانسی خاص خیلی شلوغ شود، به آن اشاره کند. ممکن است لازم باشد که مثلا بخش خاصی در یک اکتاودیگر یا به نحوی دیگر نواخته شود.

نکات مثبت در مورد تنظیم می تواند ساختار صحیح آن از نظر پراکندگی با تراکم، نقاط وصل و شکست و همچنین کاربرد تغييرات جالب و صحیح باشد. نکات منفی آن می تواند شلوغی بیش از حد، به کار بردن سازهای خیلی زیاد در یک محدوده فرکانسی خاص یا بلعکس باشد.

مشخصه ۷: سازبندی و صداها

به عنوان صدابردار، شما مسئول حصول اطمینان از خوب بودن صدای هر ساز می باشید، حتی با وجود اینکه این گروه است که سازها را انتخاب می کند. اگر صدای یک ساز ایراد داشته باشد، تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که هنگام میکس آن را تا حدودی تصحیح کنید، و در این حالت اهمیتی ندارد که چقدر به آن 

افکت بدهید یا روی آن پردازش انجام دهید. بنابراین بسیار مهم است که در همان ابتدای کار صداهای بد را تشخیص دهید تا بتوانید آنها را تعویض و جایگزین کنید، اگر نتوانستید آن را جایگزین کنید به این نکته اشاره کنید تا گروه دریابند که صدای سازشان ایران داشته نه میکس..برای مثال اگر یک درامز در اختیار بود که صدای خوبی نداشت ببینید آیا امکان دارد یکی دیگر اجاره کنید یا نه. به علاوه مطمئن شوید که پوست آن نو بوده و صدای خوبی دارد. به گروه بفهمانید که هیچ چیز در اتاق کنترل وجود ندارد که بتواند صدای ثبت و ضبط شده این درامز را تصحیح کند. (اصل مهمی در صدابرداری که می گوید: هیچ دستگاهی اختراع نشده که بتواند صدای بد ضبط شده را تصحیح کند. همچنین مطمئن شوید که صداهای گیتار هیچ ایرادی ندارد. گیتارها باید کاملا کوک و تنظیم شوند و “Intonation” آنها صحيح باشند. هیچ دلیلی وجود ندارد که یک نوازنده گیتار از تنها گیتاری که در اختیار دارد برای کل آلبوم استفاده کند. در یک پروژه سعی کنید که از مجموعه گزیده شده ای از چند گیتار استفاده شود. معمولا آلبوم با استفاده از چند گیتار مختلف بسیار بهتر صدا خواهد داد. مطمئن شوید که همه آمپلی فایرها خوب صدا می دهند. در مورد آمپلی فایرها نیز، استفاده از چند آمپلی فایر مختلف، مانند گیتارها می تواند مفید باشد و دلیلی ندارد که در یک آلبوم فقط از یک آمپلی فایر استفاده شود، استفاده از یک کابل “Y” شکل به صورتی که بتوان یک گیتار را به دو آمپلی فایر وصل کرد بسیار موثر است. ضبط صدای دو آمپلی فایر روی دو تراک مجزا ترکیباتی از چند صدای متنوع را به شما می دهد که در مجموع صدای بی نظیری را خلق می کنند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش رایگان حذف و دیلیت اکانت دائمی اینستاگرام Instagram

علاوه بر این شما باید با تمام صداهایی که در هر سینتی سایزر در استودیوی شما موجود می باشد آشنا شوید، به طوریکه گروه مجبور نباشند چند ساعت وقت صرف جستجو میان چند هزار صدا کنند. شما می توانید به آسانی آنها را به بانک و نوع صدایی که لازم دارند راهنمایی کنید. یک صدابردار خوب معمولأ صداهای بی نظیری را برای به کاربردن در یک آهنگ پیشنهاد می کند. تعداد بسیار زیادی از صداهای مناسب و حتی عجیب و غریب وجود دارند که می توانند در یک آهنگ به کار روند. امروزه دنیایی از صداهای مختلف سازهای پرکاشن Ethnic موجود می باشد، حتی ممکن است شما صدایی جدید را با استفاده از صداهای مختلف در سینتی سایزر و کامپیوتر

خلق کنید. همچنین ممکن است برخی صداهای طبیعی غیرمعمول را نمونه برداری کنید و از آنها استفاده کنید. برخی از صداهای طبیعی بسیار غیر معمول، هنگامی که در میکس در سطح پایینی جایگذاری شوند، می توانند واقعا خوب و هماهنگ شوند، حتی در اکثر آهنگهای کاملا طبیعی و معمولی (آهنگهایی که بیشتر با استفاده از سازهای آکوستیک ظبط شده اند و کمتر صداهای الکترونیک در آنها به کار رفته). در مقام آگاهی درباره انواع سازهای موسیقی و صداهای موجود، معمولا مهندس صدا باسواد ترین فرد در استودیو می باشد. صدابرداران حرفه ای تفاوت میان جنس و نوع صدای سازهای مختلف را کاملا می دانند. اغلب صدابردار با صلاحیت ترین فرد برای ارائه پیشنهاد در مورد اقتضاء و تناسب کاربرد سازهای بخصوص و مناسب برای یک آهنگ می باشد، در حقیقت تهیه کنندگان معمولا هنگام استفاده از صداهای مختلف سازها به دانش و تجربه صدابردار اعتماد و از آن استفاده می کنند.

نکات مثبت در مورد سازبندی و صداها می تواند تناسب، خلاقیت و جدید بودن صداء منحصر بفرد بودن و حتی عجیب و غریب و غیر معمول بودن آن باشد. نکات منفی آن نیز می تواند قدیمی، تکراری ومشابه بودن و عدم تناسب با آهنگ باشد.

 

با ما در ادامه ی پستهای بعدی همراه باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/axD
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *