مرکز مشاوره روانشناسی انتخاب نو: 7 ویژگی ازدواج موفق و تاثیر آن در خانواده

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ازدواج در واقع یک قرارداد اجتماعی است که در آن زن و مرد با یکدیگر پیمان می بندند که تشکیل خانواده بدهند و جایگاه افراد در جامعه و خانواده را نیز تغییر می دهد و انتظارات و وظایف جدیدی بر عهده ی افراد متاهل می گذارد. طبق مطالعات مراکز مشاوره روانشناسی، ازدواج رسمی یک قرارداد قانونی است که فرد باید به تعهداتش در این زمینه پایبند باشد و به آن ها عمل کند.

مرکز مشاورهدر این میان زوجین برای موفق شدن در رابطه شان باید مواردی را رعایت کنند و به آن ها پایبند باشند تا رضایت و لذت را در رابطه شان تجربه کنند. در واقع تحقیقات گسترده مشاوره ازدواج نشان داده است که زوجینی که این ویژگی ها را دارند موفق تر هستند.  در ادامه به این ویژگی ها اشاره می کنیم.

اهمیت اعتماد از نظر متخصص

همه ی ما باور داریم که اعتماد مهم ترین ویژگی یک رابطه است. زیرا اگر اعتماد در رابطه وجود نداشته باشد، گویا خانه از پایه ویران است و احتمال آسیب دیدن آن هم بیشتر می شود. بدون داشتن اعتماد ، انگار که مطمئن نیستید همسرتان پای شما می ایستد یا نه. و یا حتی مطمئن نیستید که حرف هایش از ته دل است یا نه. راه های زیادی برای ایجاد اعتماد و یا جلب دوباره آن در یک رابطه سالم وجود دارد. اگر برای ایجاد اعتماد در رابطه عاطفی خود تلاشی نکنید، بی شک این رابطه در برابر استرس و عدم قطعیت آسیب پذیر خواهد بود. بنابراین باید قبل از این که دیر شود اقدام کنید.

خوشبینی

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده افراد خوش بین مشوق خود و دیگران هستند و آرام تر از افراد دیگر هستند و آرامش خاطر بیشتری دارند. همیشه به یاد داشته باشید که خوش بینی باعث می شود که شما صبر و تحمل بیشتری از خود نشان دهید و نسبت به مراحل بعدی زندگی امیدوار تر باشید. در واقع می توان با خوش بینی بر مشکلات فائق آمده و راحت تر آن ها را پشت سر گذاشت.

اهمیت درک و بیان احساسات از نظر متخصص

احساسات شما بخشی بزرگی از شخصیت شما را به خود اختصاص می دهند. و همچنین هر چه بیشتر درباره ی احساسات شخصی افراد بدانیم، بیشتر می توانیم احساسات خود را بشناسیم و درک کنیم. طبق مطالعات مشاوره روانشناسی بسیاری از افراد هستند که احساسات خود را با کلماتی نامگذاری می کنند و برای آن ها ارزش خاصی قائل هستند و در شرایط مناسب به آن ها به درستی پاسخ می دهند و همین عامل  باعث حس رضایت از زندگی می شود، احساسات هر فرد دارای جایگاه و سطوح مختلفی می باشند که هرگز نمی توان تشابهاتی میان آن ها پیدا کرد. معمول ترین احساسات مربوط به ترس، شادی، عصبانیت و ناراحتی است. البته فراتر از آن ها احساسات دیگری مانند علاقه و اشتیاق ، گناه، خجالت، تنفر و آزردگی در افراد دیده می شود. شما می توانید احساسات خود را شناسایی کنید و سپس آن ها را نامگذاری کنید و بر اساس آن ها هوش هیجانی خود را افزایش دهید. بهتر است که در روابطمان واقع بین باشیم و بگوییم که چه احساسی داریم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید با فردی متخصص در مرکز مشاوره در ارتباط باشید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  مشاوره خانواده تلفنی

اهمیت ارتباط با همسر از نظر

زمانی که با همسرتان صحبت می کنید ، هیچ گاه با لحنی تند حرفش را قطع نکنید چون این کار باعث می شود که او را عصبانی و ناراحت کنید و این بینش را به او القا می کند که برای شما هیچ ارزشی ندارد. با توجه به این که اجازه ندادید جملاتش را تمام کند ممکن است از حرف های همسرتان برداشت نادرست داشته باشید. طبق مطالعات مشاوره ازدواج سعی کنید که همیشه از ذهن خوانی دوری کنید زیرا که خطای ارتباطی است. به این دلیل که بر اساس برداشت خود، حرف های طرف مقابلتان را تصور می کنید و این از ویژگی های ارتباط نا سالم است. دیگران دوست ندارند که در مورد آن ها قضاوت کنید به خصوص اگر این قضاوت در مورد آن ها نادرست باشد.

طبق مطالعات مشاوره خانواده ارتباط صادقانه و توام با احترام، به خصوص حین مسائل دشوار یکی از ضروریات یک رابطه سالم است. ممکن است خیلی از ما یاد گرفته باشیم در زندگی رزمره موضوعات ناخوشایند را پنهان کنیم تا ظاهر زیبای زندگی مان حفظ شود. شاید هم یاد گرفته باشیم که احساسات ناخوشایند را به رسمیت نشناسیم. در مجموع می توان گفت یکی از چالش هایی که می تواند به بحث و دعوا منجر شود، نا توانی در برقراری ارتباط سالم است. این یعنی هر حرفی را به خودمان بگیریم یا وقتی احساس خطر می کنیم از کوره در برویم. اگر این خصوصیات در شما وجود دارد باید روی خودتان کار کنید . زیرا داشتن ارتباط قوی و سالم به رابطه تان جان خواهد بخشید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  مشاوره خانواده تلفنی

صبوری:

بر اساس مطالعات مشاوره روانشناسی این طبیعی است که هیچ کس نمی تواند همیشه صبور باشد . زیرا عواملی مانند کم خوابی، استرس یا مشکلات جسمانی ممکن است باعث شود که در مقطعی از زندگی به سرعت عصبانی شوید. اما کسانی که در رابطه عاشقانه حضور دارند معمولا تا اندازه ای برای صبر خود حد و مرز تعیین می کنند. زیرا این صبر باعث می شود که وقتی یکی از دو نفر حالش خوب نیست یا روز بدی داشته است با حفظ آرامش به صورت انعطاف پذیر و با حس حمایت رفتار کند.

انعطاف پذیری در رابطه:

بر اساس گفته خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج هر دو طرف باید در زندگی روزمره و تصمیم گیری انعطاف پذیر باشند.

دکتر باقری

چون اگر همیشه یک نفر در رابطه کوتاه بیاید ، این عدم تعادل به مرور زمان رابطه را مسموم می کند. در یک رابطه سالم هر دو طرف حاضرند تا جای لازم با رشد و تغییراتی که طی یک رابطه بلند مدت رخ می دهد کنار بیایند. همچنین هنگام اختلاف و جر و بحث تشخیص می دهند که مهم ترین خواسته ی هر کدام از رابطه چیست و بنابراین آن را در اولویت قرار می دهند .طبق مطالعات مرکز مشاوره روانشناسی اگر دو نفر هچ وقت حاضر نشوند که به خاطر طرف مقابل کوتاه بیایند، خیلی زود مسیرشان از هم جدا می شود و نمی توانند با همدیگر زندگی مشترک داشته باشند.

قدردانی در رابطه:

بر اساس گفته آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده قدردانی یکی از ارکان مهم دیگر است.

تابع جماعت

زیرا باعث می شود که از همسر خود راضی تر باشیم و احساس امنیت بیشتری کنیم. هر چه حس قدردانی را بیشتر و بیشتر تجربه کنیم ، بیشتر احساس می کنیم طرف مقابل قدر ما را می داند. برای این که زندگی موفقی در کنار هم داشته باشید باید حواستان به همدیگر باشد و از یکدیگر غافل نشوید. با این که تفاوت های فردی و شیوه زندگی هر شخصی به چگونگی رابطه زناشویی او تاثیر می گذارد اما برخی مهارت های ارتباطی هستند که تاثیر زیادی روی خوشبختی شما دارند. هر انسانی تمایل دارد که در زندگی مشترک خود احساس آرامش داشته باشد اما صرفا داشتن این تمایل کافی نیست و باید برای  آرامش زندگی  با مشکلات  دست و پنج نرم کرد . برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب روانشناسی انتخاب نو در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/RgycCG
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *