مارکت پلیس (Marketplace) چیست و چه تفاوتی با فروشگاه آنلاین دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

C:\Users\remis\AppData\Local\Temp\Rar$DRa6428.35722\na_january_10.jpg اگر استخدام را جستجو کرده باشید، حتما واژه مارکت‌پلیس به چشمتان خورده است. طبق آمار ارائه شده از سوی سایت Lengow، بیش از 60 درصد فروش آنلاین و خرید اینترنتی در دنیا در حال حاضر از طریق مارکت‌پلیس‌ها انجام می‌شود و برخی از موفق‌ترین شرکت‌ها در سراسر جهان (از جمله ایربی‌اندبی، آمازون و اوبر) تحت این مدل فعالیت می‌کنند.

در ظاهر، ممکن است به نظر برسد که مارکت‌پلیس‌ها به دلیل ماهیتی که دارند (پلتفرمی با چندین فروشنده)، بسیار پیچیده‌تر از سایر مدل‌های کسب و کار هستند. حقیقت این است که مدل مارکت‌پلیس به طور شگفت‌آوری ناب و مقیاس‌پذیر (به معنی قابلیت رشد تصاعدی درآمد در برابر هزینه) است. در این مقاله به معرفی مفهوم مارکت‌پلیس، و ویژگی‌ها و مزایای و معایب آن می‌پردازیم.

مارکت پلیس به چه معناست؟

مارکت پلیس marketplace، به هر بستری اعم از حضوری یا آنلاین گفته می‌شود که تبادل کالا بین خریداران و فروشندگان را تسهیل می‌کند. مدل کسب‌وکار مارکت‌پلیس با مدل خرده ‌فروشی متفاوت است؛ برخلاف مدل خرده فروشی، در یک مارکت‌پلیس، چندین فروشنده، محصولات و خدمات مختلف خود را در یک بستر واحد به مصرف کننده ارائه کرده و هر فردی می‌تواند به عنوان فروشنده در این بستر فعالیت کند. مارکت‌پلیس‌ها تقریبا هر نوع محصولی را برای فروش ارائه می‌دهند، از قطعات خودرو و تجهیزات ورزشی گرفته تا لوازم منزل و اسباب ‌های کودک. انواع مختلفی از مارکت‌پلیس وجود دارد که در ادامه این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

در سال‌های گذشته مارکت‌پلیس‌های آنلاین به طور فزاینده‌ای محبوبیت پیدا کردند؛ چرا که راه‌اندازی یک تجارت الکترونیک و آنلاین در این بستر، مقرون به صرفه‌تر از دیگر مدل‌ها است. فروشگاه آنلاین «دیجی‌ کالا»، یک مارکت پلیس موفق ایرانی است که فروشندگان بسیاری از طریق فروش محصولات خود در آن کسب درآمد می‌کنند. شما می‌توانید جدیدترین فرصت‌های شغلی این شرکت را در صفحه استخدام دیجی کالا مشاهده کنید.

انواع مارکت پلیس

به طور کلی مارکت‌پلیس‌ها از نظر نوع محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • مارکت پلیس افقی: انواع مختلفی از محصولات با یک ویژگی خاص و مشترک توسط فروشندگان مختلف عرضه می‌شوند. به طور مثال: فروشگاه لباس مردانه
  • مارکت پلیس عمودی: برای یک دسته کالای خاص مثل لوازم برقی یا کتاب چندین فروشنده وجود دارد.
  • مارکت پلیس جهانی: محصولات مختلف توسط فروشندگان متعدد عرضه می‌شوند.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  تحقیق و توسعه فروش را با Seamless.AI متعادل کنید

مارکت‌پلیس آنلاین چه تفاوتی با فروشگاه اینترنتی دارد؟

مارکت پلیس در واقع نوعی فروشگاه آنلاین است، با این تفاوت که به جای اینکه خود (وبسایت) عرضه کننده محصولات باشد، بستری است برای عرضه محصولات فروشندگان مختلف. مارکت‌پلیس آنلاین هر وب سایت یا اپلیکیشنی است که در آن خریداران و فروشندگان کالاها را از طریق اینترنت مبادله و عرضه می ‌کنند.

مارکت‌پلیس‌ها بسته به نوعی که دارند، انواع مختلفی از مشتریان و فروشندگان را جذب می‌کنند. در مقابل، فروشگاه های آنلاین یک وجهی بوده و به عنوان تنها فروشنده محصولات، با خریدار (بازدید کننده سایت) تعامل دارند. در واقع 3 ویژگی اصلی و مهم وجود دارد که مارکت‌پلیس را از سایر فروشگاه‌های اینترنتی مجزا می‌کند. در ادامه به معرفی این 3 ویژگی می‌پردازیم.

3 ویژگی کلیدی مارکت پلیس های آنلاین

عدم وجود انبار کالا

مارکت‌پلیس‌ها مشاغل بزرگی هستند که با فروشندگان زیادی سروکار داشته و معمولاً موجودی بسیار بیشتری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین دارند. با این وجود، مارکت‌پلیس‌ها مالک محصولات نبوده و انبار کالا ندارند و این فروشندگان (مالکان محصول) هستند که به ارائه محصول از طریق بستر یک مارکت پلیس می‌پردازند. در مقابل، مالک یک فروشگاه آنلاین باید موجودی محصولات خود را مدیریت کند و معمولاً هنگام شروع کسب‌وکار نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی برای خرید و مدیریت محصولات دارد.

در نتیجه، صاحبان مارکت‌پلیس فقط باید مطمئن شوند که فروشندگان آن‌ها به مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با کیفیت استاندارد پایبند هستند. در برخی از مارکت‌پلیس‌ها مثل دیجی کالا، ممکن است با موقعیت‌های شغلی مدیر و کارگر انبار در استخدام دیجی کالا مواجه شوید. این موضوع به این دلیل است که شرکت دیجی کالا در ابتدا خود تامین کننده محصولات بوده و در حال حاضر علاوه بر آن، بستری برای فروشندگان مختلف کالاها و خدمات نیز ایجاد کرده است.

رضایت بیشتر مشتری

هنگام راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، موارد زیادی وجود دارد که صاحبان آن باید در نظر بگیرند: مدیریت موجودی، مدیریت سایت، خدمات مشتری، پیدا کردن مارکت‌پلیس مناسب، فروش، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، محتوا، تبلیغات و موارد دیگر. در مقابل، هنگام راه‌اندازی یک مارکت‌پلیس، تمرکز اصلی صاحبان آن صرفا روی ارائه بهترین پلتفرم برای کاربران است: هم برای فروشندگان و هم برای خریداران. البته، این موضوع به این معنی نیست که اداره یک مارکت‌پلیس آسان است. کار زیادی برای مدیریت محتوا و حفظ کیفیت ارائه خدمات یک مارکت‌پلیس انجام می‌شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  T-Mobile اکنون 5 دلار برای پرداخت صورتحساب خود در فروشگاه ها از شما دریافت می کند

با وجود فروشندگان متعددی که در یک مکان واحد به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازند، مارکت‌پلیس‌ها برای مصرف کنندگان جذابیت بیشتری داشته و در صورتی که به خوبی راه‌اندازی و مدیریت شوند، می‌توانند جامعه بزرگی از مشتریان را راضی نگه دارند.

مدل کسب و کار مقیاس پذیر

مقیاس پذیر بودن به این معنی است که در این مدل کسب و کار صاحبان می‌توانند درآمد خود را در مقایسه با هزینه‌ها به صورت تصاعدی افزایش بدهند. برای مثال، اوبر مالک خودروهای خود نیست. Airbnb مالک ویلا و آپارتمان‌ها نیست و دیجی کالا مالک اکثر کالاها و خدماتی که می‌فروشد نیست. در نتیجه، با افزایش تعداد محصولات و خدمات، صاحبان مارکت‌پلیس مجبور به صرف هزینه بیشتر برای تامین موجودی نخواهند بود.

این بدان معنی است که مارکت‌پلیس‌ها می‌توانند با تیم بسیار کوچکی از مهندسان و برنامه‌نویسان به طور موثری عمل کنند. این ویژگی به مارکت‌پلیس‌ها اجازه می‌دهد تا همواره به‌روز بوده و آماده سازگاری با دنیای در حال تغییر و رقابتی تجارت الکترونیک باشند.

معایب و مزایای مارکت پلیس

مزایا:

  • عدم نیاز به داشتن انبار کالا
  • فروش بیشتر
  • کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر به دلیل رقابت بین فروشندگان
  • تنوع بالای محصولات
  • اعتماد بیشتر مصرف کننده
  • پایین بودن هزینه تبلیغات و بازاریابی

معایب:

  • دریافت کمیسیون بالا از سوی برخی مارکت‌پلیس‌ها
  • محدود بودن راه‌های ارتباط با مشتری برای برای تأمین کنندگان
  • قوانین سخت‌گیرانه برای ثبت نام و فروش محصول، از سوی برخی مارکت‌پلیس‌ها

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی مفهوم مارکت‌پلیس، ویژگی‌ها و مزایای این بستر پرداختیم. مارکت‌پلیس‌ها به سرعت در حال رشد و تاثیرگذاری بر دنیای تجارت الکترونیک هستند. یک مارکت‌پلیس موفق با ایجاد بستری مورد اعتماد برای فروشندگان و خریداران، معامله‌ای دو سر برد را ایجاد کرده و خود بدون داشتن مالکیت محصول یا خدمات کسب درآمد نموده و رشد می‌کند. در واقع در مارکت‌پلیسی مثل دیجی کالا، فروشندگان به استخدام دیجی کالا درنمی‌آیند، بلکه صرفا از این بستر برای ارائه محصولات خود به تعداد بیشتری از خریداران بالقوه استفاده می‌کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/ySF
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *