ادامه آموزش فصل پنجم : اختصارات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

علامات اُکتاو (Octave)

…….. va& ( اُتاوا سُپرا ) : این علامت در بالا یا پایین نُت ها گذارده می شود و تا جایی که نقطه چین آن ادامه دارد باید تمام نُت های زیر نقطه چین را یک اُکتاو اجرا نمود .

…….. vb& ( اُتاوا باسا ) : این علامت در بالا یا پایین نُت ها گذارده می شود و تا جایی که نقطه چین آن ادامه دارد ، باید تمام نُت های زیر نقطه چین را یک اُکتاو پایین تر اجرا نمود .

علّت استفاده از علامات اُکتاو ، جلوگیری از ازدیاد خطوط اضافه می باشد .

نُت های تزیینی (Ornaments)  

نُت های تزیینی ، نُت هایی هستند که برای تزیین و آراستن موسیقی به کار می روند و اغلب ریزتر از نُت های اصلی و قبل از آن ها نوشته می شوند و زمان اجرای آن ها بسیار کوتاه می باشد .

315

پیشای بالایی (Upper) : به صورت نُتِ متصل ،  بالاتر از نُتِ اصلی قرار می گیرد و پیشای پایینی (Lower) به صورت نُتِ متصل پایین تر از نُت اصلی قرار می گیرد .

این نُتِ زینتی برخلاف نُت های دیگر تزیینی طول زمانی نسبتا بیش تری دارد و آکسان اصلی ضرب روی آن واقع می شود ، در نتیجه نُت بعدی ضعیف خواهد بود .

تذکر مهّم : اَپُّجّاتورا در نُت های معمولی (Ordinary Notes) نصف ارزش زمانی نُت را می گیرد و در نُت های نقطه دار (Dotted Notes) 2.3 ارزش زمانی نُت را می گیرد ( این قانون در میزان های ساده و ترکیبی تفاوتی ندارد )

316

ب . اَچّاکّاتورا یا پیشای کوتاه (Acciaccatura)

این صدای زینتی طول زمانی بسیار کوتاهی دارد ، معمولا به صورت یک یا دو یا سه نُت تزیینی بسیار کوتاه است که قبل از نُت های اصلی قرار می گیرد .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش بیستم

اَچّاکّاتورا از خانواده ی اَپُّجّاتورا می باشد ، که آن را اَپُّجّاتورای کوتاه نیز می نامند ، ولی بر خلاف اَپُّجّاتورا ، آکسان روی نُت اصلی قرار می گیرد .

317

تذکر : اگر اَچّاکّاتورا به صورت یک نُت تزیینی باشد ، بر خلاف اَپُّجّاتورا یک خطّ کوچک روی آن قرار می گیرد .

318

پ . فییُریتورا یا زیور (Fioritura)

نُت های کوچکی به صورت دولاچنگ یا سه لاچنگ و از نظر زمانی غالبا مساوی با هم که برای جلوگیری از یک نواختی قطعه به کار می روند ، و به صورت نسبتا تند و آزاد اجرا می شوند را فییُریتورا گویند . فییُریتورا را در موسیقی مانند نوعی پاساژ ( گذر) به کار می رود که قسمت قبل خود را به قسمت بعد از خود ( که ممکن است بسیار متفاوت باشد ) مانند پلی مرتبط می کند .

319

ت . گروپِتّو یا قُلّاب (Gruppetto)

گروه کوچکی از نُت ها شامل یک صدای مرکزی که صداهای دیگر دور آن حرکت می کنند به عبارت دیگر نُت های زینتی در حول یک صدای مرکزی را ” گروپِتّو ” گویند ، مثلا اگر نُت ” دُ ” نُت مرکزی باشد به صورت ” رِ ” ، ” دُ ” ، ” سی ” ، ” دُ ” ( قلّاب فوقانی ) یا ” سی ” ، ” دُ ” ، ” رِ ” ، ” دُ ” ( قلّاب تحتانی ) اجرا می شود . علامت آن به صورت  ( قلّاب فوقانی ) و  ( قلّاب تحتانی ) می باشد .

320

در قلّاب اجرای نُت اصلی از ابتدا ، بستگی به مکان قلّاب دارد اگر قلّاب بالای نُت اصلی باشد ، اجرای قلّاب از یک نُت بالاتر یا پایین تر از نُت اصلی می باشد ، ولی اگر بعد از نُت اصلی قرارگیرد ابتدا نُت اصلی نواخته می شود .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش پاک کردن حافظه کش مرورگرهای کامپیوتر (کروم، فایرفاکس، سافاری)

321

ث . تریل (Shake)  Trill

علامتی است به صورت (tr) که بالای نُت قرار گرفته و حرکتی سریع بین آن نُت و نُت بالایی متصل به ان به طور متناوب به اندازه ی طول زمانی نُت اصلی ایجاد می شود ، اگر فاصله ی نُت بعد از تریل متصل باشد ، تریل با گروپّتو به پایان می رسد ، علاوه براین اگر قبل نُت اصلی پیشای کوتاه بیاید تریل از نُت بالاتر یا پایین تر از نُت اصلی شروع  می شود .

322

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/San
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *