آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش سیزدهم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فارسی - بخش سیزدهم

سایه روشن های مختلف می توانند به صدا های مختلف و متفاوت، انواع شکل موجها، یا محدوده های فرکانسی مختلف ارتباط داده شوند. اما از آنجاییکه ما نمی خواهیم افراد را به یادگیری چنین سیستمی برای درک و فهم شكلها الزام کنیم، سایه روشن ها را تنها برای کمک به تفاوت گذاشتن بین صداها در میکس بکار می بریم. هنگامی که در مورد ساختارهای هارمونیک و اکولایز بحث می شود، سایه روشن ها به محدوده های فرکانسی خاص اختصاص خواهند یافت.|

در ادامه ی مطلب آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش سیزدهم را دنبال نمایید

در نظر اول، وجود یک نقطه در بین بلندگوها مناسب به نظر می آید. وقتی یک صدا مثلا صدای خواننده به بلندگوی سمت چپ پن می شود، نقطه به سوی بلندگوی سمت چپ حرکت می کند، همچنین برای نشان دادن پن به سمت راست، نقطه به سمت راست حرکت می کند. این یک روش معمول برای نشان دادن جایگیری چپ و راست در زمینه استریو می باشد که توسط افراد مختلف بکار برده شده است. برای نشان دادن تداخل ۲ صدای مختلف که از سمت چپ و راست به وسط پن می شوند، یک شکل نگرد بسیار مناسب می باشد. وقتی این صداها به سمت هم می آیند و شروع به پوشش یکدیگر در وسط می کنند، تجسم آن اینگونه می باشد که صداها باید کرد و متقارن باشند.

اگر بخواهیم از شکل یک گیتار استفاده کنیم، ابتدا سر دسته گیتار به صدای مجاورش داده می شود. به این دلیل که هر دو به وسط پن شده اند، برعکس روشی که دو صدا واقعا متداخل شده و سپس یکدیگر را پوشش می دهند.

یک نقطه ثابت، نقصهایی نیز دارد. دو صدا می توانند در میکس در یک جا باشند در حالیکه به صورت تفکیک و مجزا شنیده شوند. بنابراین می توانند احساس دوگانه ای از صداهای شفاف یا مات ایجاد کنند. اگر ما از کره های شفاف برای نشان دادن صدا در حالیکه در بین بلندگوها قرار می گیرد استفاده کنیم، دو صدا می توانند در یک موضع یا نقطه به نظر آمده و شنیده شوند.

افراد مختلف در همه دنیا تلاش می کنند که ارتباط بین فرکانس های مختلف و رنگها را کشف کنند، البته این ارتباط فقط در فیزیک و نجوم کشف شده است. هر سازی می تواند به هر رنگی باشد. بنابراین شما می توانید فرض کنید که در اینجا سایه روشن هایی که ما در نظر گرفته ایم بدون ایراد و صحیح می باشند، وظیفه و عملکرد اصلی و ابتدایی سایه روشن ها متمایز کردن انواع مختلف صداها می باشد.

ف راهنماییهایی برای انجام یک میکس خوب دلایلی برای خلق روشهای مختلف میکس :

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل چهاردهم قسمت سوم : سازه های VST

چه چیزی موجب خلق یک میکس خوب می شود؟ به عنوان یک صدابردار حرفه ای بسیار مهم است که قادر به پاسخگویی به این سؤال باشیم. بسیاری از صدابرداران حتی حرفه ای و بزرگ، می دانند که چگونه یک میکس خوب انجام دهند، اما ممکن است ندانند که چگونه آنرا توضیح دهند. و دانستن اینکه چه چیز باعث ایجاد یک میکس خوب می شود مزایایی دارد که برخی از آنها واضح و بدیهی هستند و برخی دیگر کمتر مورد توجه قرار می گیرند. به

در هنگام میکس موارد کمی وجود دارند که همه با آن موافق باشند. هر کس نظرات خود را دارد و این ایده ها ممکن است به دفعات تغییر کنند. حتی اگر بدانید که چه چیزی را در میکس دوست دارید، هنوز باید افرادی را که با آنها کار می کنید راضی و خشنود کنید. اغلب پیش می آید که این افراد نمی دانند که چه چیزی می خواهند، به همین دلیل این وظیفه آسان و کوچکی نیست. حتی اگر آنها بدانند که چه می خواهند، اغلب نمی توانند آن را توضیح دهند. به این دلیل که اصطلاحات فنی و مخصوص آن با اینکه تجهیزات چه کارهایی را انجام می دهند را نمی دانند. دنیای موسیقی و ضبط آن بطور باور نکردنی پیچیده و متنوع می باشد و پیدا کردن یک اساس و پایه معمول و متعارف برای آن مشکل است. می توان گفت که تقریبا به تعداد افرادی که در این دنیا هستند روشهای مختلف میکس وجود دارد. به هر حال، یک چیز وجود دارد که همه در مورد آن توافق دارند میکس باید متناسب با سبک موسیقی، آهنگ و تمام جزئیات آن و افرادی که مرتبط با پروژه هستند باشد. این سه مشخصه راهنماییهای ارزشمندی در انتخاب متغیرهای حسی و موسیقایی هستند که شما بوسیله تجهیزات در استوديو خلق می کنید اکنون هر یک از این موارد را به تفصيل مرور می کنیم

آهنگ و کلیه جزئیات آن

سبک موسیقی :

اکثر گروه هایی که به استودیو می آیند دوست دارند میکس موسیقی آنها متناسب با سبک کار آنها صدا بدهد. برای برخی از گروه ها و سبکهای موسیقی، قوانین بسیار صریح و مشخص می باشد. برای مثال در موسیقی Big Band بالا بردن صدای Kick یا قرار دادن افکت Flange روی آن کاملا اشتباه است. گروه هایی نیز وجود دارند که دوست ندارند موسیقی آنها مانند بقیه صدا بدهد و ایده ها و تفکرات مخصوص به خود را دارند. به علاوه در هر نوع موسیقی، اغلب سبکهای بسیار زیادی وجود دارد. موسیقی Country نمونه خوبی از این گفته است. در موسیقی Country حداقل بیست نوع سیگ مختلف میکس وجود دارد. به علاوه، افرادی که موسیقی Country کار می کنند، اغلب تمام عمر خود را موسیقی Country گوش داده اند و اگر موسیقی دقيقا آن گونه که مناسب این سبک است صدا ندهد، کاملا متوجه می شوند. به همین ترتیب، شاید صد نوع سبک Rock وجود داشته باشد و کسانی که Rock کار می کنند، از اعماق وجود و حسشان می دانند که این موسیقی باید چگونه صدا بدهد. اما لزوما آنها نمی توانند که به شما بگویند که چگونه می توان دایی را که آنها می خواهند از تجهیزات استودیو گرفت. مسئله حساس و مهم این است که بدانید گروه تا چه حد نسبت به تناسب و تطابق میکس با سبک موسیقی دقیق و سخت گیر است. در این صورت می دانید که چگونه باید عمل کنید

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل هفتم بخش دوم : شیارهای نوع Folder

گاهی اوقات تناسب میکس با سبک موسیقی واضح و آشکار است. اما معمولا این اتفاق می افتد که صدابردار و گروه فراموش می کنند که میکس باید با آهنگ و اجزای آن متناسب باشد. این اجزاء شامل سبک، ملودی، ریتم، هارمونی، اشعار، تنظیم، سازبندی، ساختار آهنگ، اجرا و کیفیت تجهیزات و ضبط و استفاده از سازهای مجازی یا همان وی اس تی ها نیز می باشد. هر یک از این مشخصات می توانند دلیلی برای ساخت میکس به روشی مخصوص با خلق یک نوع میکس معین باشند. هر مشخصه می تواند شما را وادار به استفاده از یکی از وسیله (ولوم، پن، اکولایزر و افکتها) به روشی معین کند، میکس ممکن است برای ارتقاء هر یک از جزئیات موجود در آهنگ بکار رود، همچنین تجهیزات برای ایجاد رابطه بین میکس و آهنگ استفاده می شود. صرفنظر از اینکه چگونه میکس بین تمام اجزاء یک آهنگ رابطه برقرار می کند، شما باید حداقل از نوع این رابطه آگاه باشید. این رابطه باید متناسب باشد. اکنون ببینم هر مشخصه چیست و چگونه می تواند روی روش میکس یک آهنگ تأثیر بگذارد. سبک:

سبک ترکیبی از ارتباطات بین هر یک از دیگر اجزاء و مشخصه ها می باشد، بنابراین یکی از مهمترین کلیدها برای روش کلی میکس می باشد. تعداد بسیار زیادی از سبکهای گوناگون آهنگها وجود دارند که می توانند محدوده وسیعی از روشهای مختلف میکس را خلق کنند. برای مثال، آهنگی درباره قاتلان زنجیره ای ممکن است با اکولایزهای تیز و لبه دار، برخی افکتهای غیر معمول و مقطع و داینامیک ها و ولوم و پن غیر منتظره میکس شود. در حالیکه یک آهنگ عاشقانه ممکن است با اکولایزهای طبیعی تر، پن متعادل، ولوم تراز و افکتهای زیبای احساسی میکس شود.

در ادامه ی درسهای بعدی آکادمی فروشگاه الو وی اس تی را دنبال بفرمایید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/cfJ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *