آموزش فصل چهارم : حالت ها و حرکت ها
فصل چهارم
حالت ها و حرکت ها
انتظار می رود هنرجو در پایان این فصل اهداف آموزشی و رفتاری زیر را فراگیرد:
اهداف آموزشی
- حالت های مختلف اجرای موسیقی را بشناسد .
- مفهوم نوآنس را درک کند .
- تُندا و علایم و اصطلاحات مربوط به آن را بشناسد .
اهداف رفتاری
- نوآنس را تعریف کرده و علایم مربوط به آن را رسم کند .
- علایم و اصطلاحات مربوط به تُندا را نشان دهد .
حالت ها
آهنگ سازان به منظور ایجاد رابطه بین نوازنده و شنونده ، از علایمی در آهنگ های خود استفاده می کنند ، که رعایت آن ها به وسیله ی نوازنده ، موسیقی را با روح تر و گویاتر می کند ، به طوری که ارتباطی مستقیم ، بین آن ها ایجاد می شود .
این علایم بر 2 دسته اند :
دسته ی اول ) علایم مربوط به حالات برونی(Objective) :
حالاتی که نوازنده و شنونده هر دو به یک نحو ، آن را احساس می کنند .
مثلا : اگر نوازنده فُرته (Forte) بنوازد ، شنونده هم آن را احساس می کند
دسته ی دوم ) علایم مربوط به حالات درونی (Subjective) :
حالاتی که در احساسات و درون نوازنده وجود دارد .
نُوانس (Nuance)
مجموعه ی حالات برونی و درونی را گویند . در واقع ، درجه ی قوّت و ضعفی که به یک آهنگ داده می شود ، تا حالت و روح پیدا کند .
این واژه ، از کلمه ی Nuage فرانسوی به معنای اَبر گفته شده ، و چون اَبر یک حالت ثابت ندارد ، و هر آن ، با تغییرات بسیار جزیی به شکلی در می آید ، چنانچه نوازنده ای تغییرات بسیار جزیی از نظر قوّت ، ضعف ، تُند و کُند کردن به کار بَرَد ، آن را نُوانس می گویند .
حالت های درونی (Subjective or Characters)
چون حالاتِ درونی در میان افراد ، شخصی است ؛ آهنگ ساز با به کار بردن اصطلاحات مربوطه ، احساسِ خود را در قطعه ، منعکس میکند و این امر مربوط به نوازنده است ، که تا چه حدّ می تواند این احساس را به شنونده القا نماید ، به عنوان مثال اصطلاح Amoroso که به معنی عاشقانه است ، ممکن است به وسیله ی نوازندگان مختلف ، به صورت های متفاوت ، جلوه گر شود .
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/igV
کوتاه کننده لینک
کد QR :
آخرین دیدگاهها