ادامه آموزش فصل دوم : میزان و ضرب

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع دیگر تقسیمات نُت ها

1 . گاهی در میزان های ساده که هر ضرب آن ها تقسیمات 2تایی دارد ، از تقسیمات 3 تایی که معمولا عمل غیرطبیعی است ، نیز استفاده می شود . تقسیم کردن هر ضرب میزان یا واحدهای کوچک تر هر ضرب به تقسیمات 3 تایی را ” سه بر دو ” یا ” تریوله ” (Triplet) گویند .

تقسیمات

2 . گاهی قسمتی از میزان که دارای تقسیمات دوتایی است به صورت ” سه بر دو ” به کار می رود .

سه بر دو

به طوری که ملاحظه می شود 2 نُت سفید میزان اول که ضرب های اول و دوم میزان را تشکیل داده اند در میزان دوم به 3 قسمت مساوی تقسیم شده اند ، که باز هم باید به طور مساوی در دو ضرب نواخته شوند یعنی هر یک ازآن ها  ضرب ارزش پیدا می کنند .

3 . اگر هر ضرب یا تقسیمات آن که دارای تقسیمات دوتایی است و می تواند به چهار قسمت مساوی تقسیم شود ، به 6 قسمت شود آن را 6 بر 4 یا سیکسوله (Sextuplet) گویند .

6بر 4

شش بر چهار می تواند به 3 شکل مختلف نوشته شود و اجرا شود در این صورت نام های مختلفی به خود می گیرد

نام های مختلف

     در شکل شماره (1) یک نُت سیاه که به طور طبیعی قابل قسمت به 4 دولاچنگ است به 6 قسمت مساوی تقسیم شده که در موقع اجرا اولین نُت آن با تاکید است و شش بر یک نام دارد .                               در شکل شماره (2) نُت سیاه در ابتدا به سه چنگ سه بر دو ( تریوله ) تقسیم شده و سپس هر یک از چنگ ها به طور طبیعی به دو قسمت مساوی تقسیم می شوند و در آن 3 تاکید وجود دارد که تریوله تقسیم شده به دو نام دارد .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش هفتم

  در شکل شماره (3) که نُت سیاه به طور طبیعی قابل قسمت به 2 چنگ است ، هر کدام از چنگ ها به طور غیرطبیعی به سه قسمت شده  ( سه بر دو یا تریوله ) که هر یک ازآن تقسیمات ، دارای یک تاکید بوده و تریوله مضاعف نام دارد .

4 . هر یک از ضرب های میزان ترکیبی یا نُت های نقطه داری که به طور طبیعی دارای تقسیمات سه تایی هستند گاهی به دو قسمت مساوی تقسیم می شوند که در نتیجه آن را ” دو بر سه ” یا ” دوئوله ” (Duplet) می نامند .

دوئوله

5 . هر یک از ضرب های میزان ترکیبی یا نُت هایی که به طور طبیعی دارای تقسیمات سه تایی هستند گاهی به چهار قسمت یا شش قسمت مساوی تقسیم می شوند که اولی را چهار برسه (Quadruplet) و دومی را چهار برشش (Quadruplet)  گویند .

ضرب ها

6 . در قطعات موسیقی گاهی واحدهایی که دارای تقسیمات دوتایی یا سه تایی هستند ، به صورت های دیگری مانند 5 و 7 و 11 و … تقسیم شده و بنا بر تقسیمات طبیعی خود ( بر اساس نزدیک ترین عدد به تقسیمات طبیعی ) نام گذاری می شوند . به طور مثال :

دوتایی

که اولی را پنج بر چهار و دومی را هفت بر هشت می نامند .

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/EEP
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *