آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش دوازدهم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فارسی - بخش دوازدهم

ادامه ی درس قبل :

به علاوه، صداها در سینتی سایزرها معمولا به صورت استریو با چنین تأخير زمانی کوتاهی پخش می شوند.

همچنین می توانیم این خط را با بیشتر کردن ولوم صدا به جلو بیاوریم..

درست به همان صورت که می توانیم از ولوم صدا، پن و اکولایز برای جایگذاری و حرکت دادن گره ها استفاده کنیم، روی جایگذاری و طول قطر کره صدایی که از حجیم سازی خلق شده نیز کنترل داریم، می توانیم این خط را در هر کجا از چپ تا راست به وسیله پن کردن سیگنال اصلی و سیگنال تأخیری در موقیت های گوناگون جایگذاری کنیم. هر چقدر پخش و انتشار استریو عریض ترو وسیع تر باشد، صدا فضای بیشتری را پوشش خواهد داد. در این حالت یک کره بیضوی شکل خواهيم داشت.)

یا آن را با کم کردن درجه صدا در زمینه قرار دهیم.

در ادامه ی مطلب با ادامه ی آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش دوازدهم همراه سایت باشید

قرار دادن پس آوا در میکس مانند قرار دادن صدای خاص یک فضای معین در فضای بین بلندگوها می باشد. یک اتاق سه بعدی به صورت یک مکعب و از بیرون به داخل در بین بلندگوها نشان داده می شود. به این دلیل که پس آوا در واقع از صدها تأخير (Delay) تشکیل شده است، وقتی به صورت استريو پن می شود، فضای خیلی زیاد و بزرگی را اشغال می کند. چنین چیزی مانند قرار دادن صدها نمونه از یک صدا در صدها نقطه مختلف بین بلندگوها می باشد. به این دلیل است که پس آوا موجب پوشش خیلی زیادی می شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش دوم از فصل اول : مدیریت پروژه و فایل ها

همچنین می توانیم با زیر تر کردن با بم تر کردن صدا به وسيله اکولایزر، آن را مقداری بالا یا پایین بیاوریم.

همانگونه که گره ها و خطوط صدا را می توانیم در میکس جایگذاری کرده و حرکت دهیم، می توانیم روی جایگذاری و حرکات و تغییر مکان پس آوا نیز به وسیله پن، ولوم صدا و اکولایز، کنترل داشته باشیم. می توانیم پس آوا را در هر کجا از چپ تا راستی بوسیله پن کردن دو خروجی استریوی پس آوا در وضعیتهای مختلف، جایگذاری کنیم. هر چقدر پخش و انتشار استريو وسیع تر باشد، پس آوا فضای بیشتری را اشغال کرده و موجب پوشش بیشتری می شود.

بوسیله اکولایزر، می توانیم جایگیری پس آوا را کمی به بالاتر یا پایین تر منتقل کنیم که به ترتیب پس آوا را کوچکتر (زیر تر) و بزگتر (بم تر می کند.)

 

هنگامی که درجه صدای پس آوا را افزایش می دهیم (معمولا این کار بوسیله زیاد کردن ارسال کمکی (Aux Send) روی تراک صدایی که به افکت پس آوا می رود انجام می شود) پس آوا در میکس به جلو منتقل می شود

هنر میکس، جایگذاری و حرکت دادن خلاقانه این شکلهای صدا می باشد نه استفاده ی کاذب از یک سری وی اس تی پلاگین شبیه سازی شده . همانگونه که یک موزیسین احتیاج دارد که با تمام امکانات و قابلیتها و تکنیکهای ساز خود کاملا آشنا باشد، یک صدابردار نیز باید نسبت به تمام متغیرها و امکاناتی که تجهیزات می توانند خلق کنند آگاه باشد. همچنین او باید در تمام ساختارها و خصوصیاتی که می توانند مطرح شوند ماهر بوده و آنها را درک کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه فروش دوره آموزشی در اینستاگرام - 6 مرحله

نکته: محدوده کنترل و کار یک صدا بردار شبیه یک مجسمه ساز است: هر دو بصورت سه بعدی کار می کنند، در مجسمه سازی هنرمند با شکل دهی اشکال و اجسام در فضای سه بعدی سرو کار دارد. در عکاسی و نقاشی، هنرمند با رنگها و نحوه ارتباط آنها با هم سرو کار دارد. در ساختمان سازی، مهندس ساختمان ابتدا با ساخت یک فونداسیون مستحکم سرو کار دارد. در اینجا نیز ما با جایگذاری عناصر مختلف صدا در فضای سه بعدی سر و کار داریم.

میکس برای تنظیم و مناسب سازی آهنگ بکار می رود و می تواند شفاف و واضح با نامرئی باشد. همچنین می تواند برای خلق متغیرهای مختلف موسیقایی به کار روند. میکس می تواند ابزاری برای پر رنگ کردن و ارتقاء خصوصیات مختلف صدا باشد، یا می تواند برای خلق شلوغی و… استفاده شود، یک صدابردار بزرگ از میکس برای برطرف کردن محدودیتهایی که در کار انجام شده وجود دارد استفاده می کند.

اکنون ما یک چارچوب کاری به همراه علائمی برای هر پارامتر صدا داریم. فصل ۴ به جزئیات هر یک از تجهیزات در استودیو می پردازد. فصل ۵ و ۶ شكلها را برای بحث در مورد اینکه چگونه هر یک از تجهیزات، می توانند در میکس، برای خلق متغیرهای مختلفی که صدابردار و موزیسین ها بکار می برند، استفاده شوند، مورد بررسی قرار می دهد.

اما ابتدا ما تمام دلایلی که برای خلق سبکهای مختلف میکس وجود دارد را در فصلهای بعدی آموزش میکس حرفه ای آهنگ از دانشکده و آکادمی فروشگاه الو وی اس تی بررسی می کنیم.

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/HXt
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *