آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش یازدهم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فارسی - بخش یازدهم

ادامه :

صداهای با فرکانس پایین به نظر فضای بیشتری را از صداهای با فرکانس بالا در بر می گیرند. مثلا در صورتیکه ۳ گیتار باس را در یک میکس قرار دهیم، میکسی تیره و کثیف خواهیم داشت.

باید دید در این دنیای تجسمی، هرصدا چقدر برجسته و بزرگ است. در اینجا هدف این است که نشان داده شود هر صدا چقدر فضا در بین بندگوها در بر می گیرد، در این صورت می توانیم به مسئله بزرگ و مهم پوشش رسیدگی کنیم. هر چقدر یک صدا فضای بیشتری را بگیرد، بیشتر صداهای دیگر را در میکس پوشیده و پنهان می کند.

شکل ۳۴) فضای تیرد

صداهای باس فضای خیلی زیادی را اشغال می کنند، به همین دلیل صداهای دیگر را نیز پوشش می دهند. اما در صورتیکه چندین صدای Bells را هم در میکس قرار دهیم، باز هم می توان آنها را به طور واضح از یکدیگر تشخیص داد، حتی اگر همه آنها در یک زمان با هم نواخته شوند

 

نظر به اینکه فضای محدودی بین بلندگوها وجود دارد، احتیاج داریم که اندازه فضای هر عضو را در بین اجتماع صداها بدانیم، تجسم یک صدا چقدر فضا را بین بلندگوها در می گیرد؟ 

 

سازهای با فرکانس بالا، بالاتر و کم حجم تر از سازهای با فرکانس پایین جای می گیرند. صداهای با فرکانس پایین با شکلهای بزرگتر و جایگیری پایین تر در بین بلندگوها نشان داده شده اند.)

نکته: از لحاظ تکنیکی، خیلی سخت است که دقیقا بگوییم فرکانسهای پایین تر از Hz ۴۰۰ از کجا می آیند. متمرکز کردن فرکانسهای پایین در بین بلندگوها بسیار سخت است. بنابراین یک تجسم فکری واقع گرایانه تر، محیط کروی فرکانسهای پایین را نامعین تر و با خلق پوشش بیشتر در بر می گیرد. (یعنی بصورتی منتشر می شوند که كل بخش پایینی تصویر را پوشش می دهند. اما به هر حال برای اینکه قادر باشیم ولوم صدا، پن و اکولایز تخصصی باس را نشان دهیم، همچنان از گره های تعریف شده و معین و بزرگ استفاده خواهیم کرد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل هشتم بخش سوم : کاربرد نشانه ها ( MARKERS )

اندازه به عنوان تابعی از ولوم صدا:

هر چقدر یک صدا در میکس بلند تر باشد، صداهای دیگر را بیشتر پوشش خواهد داد. بنابراین صداهای بلندتر، برجسته تر و بزرگتر هستند. صدای خیلی بلند یک گیتار تمایل خیلی بیشتری به پوشش صداهای دیگر دارد تا یک صدای نرم و پایین آن بنابراین یک گیتار باس، که قبلا هم حجیم بود، در صورتیکه صدای آن بلند تر هم شود، بسیار بیشتر صداهای دیگر را خواهد پوشاند.)

وقتی یک تأخیر کمتر از ۳۰ میلی ثانیه روی یک صدا قرار می دهیم، یک افکت غیر طبیعی بوجود می آید. به دلیل اینکه گوشهای ما برای شنیدن تأخیرهای با این سرعت به اندازه کافی سریع نیستند، ما به جای او تنها صدایی با حجم بیشتر می شنویم. وقتی سیگنال اصلی را در بلندگوی چپ و سیگنال تأخیر کوتاه را در بلندگوی راست جای می دهیم، افکت هر صدا یا پلاگین یا وی اس تی  به گونه ای است که گویا صدا را بین بلندگوها کشیده و امتداد می دهیم. این افکت صدا را مانند پس آوا (Reverb) در یک فضای خاص قرار نمی دهد بلکه تنها آن را بین بلندگوها در همه جا حاضر نشان می دهد (Omnipresent). چنین افکتی می تواند با قرار دادن ۲ میکروفن برای یک صدا خلق شود. به این دلیل که سرعت صدا خیلی کم است (حدود ۷۷۰ مایل در ساعت (mph) يا ۳۴۴ متر بر ثانیه m / s )، حدود یک میلی ثانیه تأخیر به ازای هر فوت (۱۲ اینچ با ۳۰ سانتی متر) خواهیم داشت. بنابراین معمولا دو میکروفن برای خلق صدای استریو بکار می رود.) 

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل ششم بخش اول : شیار Arranger

 

از شما سپاسگذاریم که از آکادمی فروشگاه وی اس تی الو وی اس تی همچنان سری آموزشهای میکس فارسی آهنگ ما را دنبال میکنید . ادامه دارد …

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/zFU
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *