آشنایی با الگوریتم Freshness و بررسی عملکرد و تاثیر آن بر سئو سایت

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 

الگوریتم‌های اهمیت خیلی زیادی داشته و هر کدام دستور عمل‌های جدیدی برای سئوکاران دارند. الگوریتم Freshness یکی از همین دستور عمل‌هاست که توانسته تغییرات خیلی زیادی در روند سئو و بهینه سازی سایت‌های مختلف به وجود آورد. در ادامه به صورت کامل این الگوریتم را توضیح خواهیم داد.

الگوریتم freshness

الگوریتم Freshness چیست؟

الگوریتم Freshness، آپدیت جدید گوگل است که تمامی محتواهای موجود در serp را کاملا به روز نگه داشته و اجازه نمی‌دهد کاربران با محتواهای قدیمی و از رده خارج شده رو به رو شوند.

این بسیار حیرت انگیز بوده و می‌تواند کمک کند تا سایت‌های جدید شانس بیشتری برای حضور در رتبه‌های بالا داشته باشند. این الگوریتم ممکن است ثانیه‌ای تمامی نتایج را به روز کرده و سایت‌های جدیدی را به کاربر نشان دهد.

نام الگوریتم Freshness دقیقا از اعلامیه‌ای گرفته شده است که گوگل در رابطه با آن در رسمی خود منتشر کرده است.

چگونگی عملکرد الگوریتم Freshness

در الگوریتم Freshness از یک مدل ریاضی استفاده می‌شود. ربات‎‌های گوگل به کمک این مدل ریاضی تمامی کوئری‌ها و جستجو شده را بررسی کرده و هر موردی که نیاز به آپدیت داشته باشد را به روز رسانی می‌نماید.

اولین منبعی که به الگوریتم Freshness کمک می‌کند تا نیاز به آپدیت یک کلمه کلیدی را متوجه شود، شبکه‌های اجتماعی است. ربات‌های الگوریتم Freshness این شبکه‌ها را بررسی کرده و با توجه به مقالات جدید، متوجه ترندها خواهند شد.

در کنار شبکه‌های اجتماعی، رفتار کاربران نیز می‌تواند کمک کننده باشد. زمانی که کاربران برای سرچ یک کلمه کلیدی حجوم برده و میزان جستجوی آن به صورت چشم گیری افزایش پیدا کند، نشان دهنده خاص و جدید بودن آن می‌باشد.

نحوه عملکرد الگوریتم Freshness

ربات‌ها در رابطه با چنین کلمات کلیدی تحقیق کرده و جستجو می‌کنند چه میزان محتوای جدید برای آن تولید شده و در صورتی که میزان این مطالب زیاد باشد، مقالات جدید را در رتبه‌های برتر قرار خواهد داد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  انواع روش های سئو سایت

کلماتی که نیاز به آپدیت دارند، QDF نامیده می‌شوند. این عبارت مخفف Query Deserves Freshness است که به معنای عبارت نیازمند به روز رسانی می‌باشد. به همین دلیل به الگوریتم Freshness، QDF نیز گفته می‌شود.

محتوای نیازمند به روز رسانی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

طبیعتا تمامی مطالب نیاز به آپدیت نداشته و با گذشت زمان تغییر نخواهند کرد ولی برخی از عناوین به زمان حساس بوده و با گذشت مدت مشخصی، قدیمی شده و از رده خارج می‌شوند. مثلا مطالب علمی باید به روز شوند تا اطلاعات جدید و موضوعاتی که به تازگی کشف یا اختراع شدند، در اختیار کاربران قرار داده شوند.

در حالت کلی تمامی مطالبی که نیاز به آپدیت دارند، دسته‌های زیر هستند:

موضوعات ترند روز

اخبار یکی از موضوعاتی است که باید به صورت روزانه و یا حتی لحظه‌ای به روز شود. روزانه در جهان اتفاقات بسیار زیادی می‌افتد که هر کدام از آن‌ها برای قشر خاصی از جامعه مهم بوده و نیاز دارند تا به جدیدترین اخبار دسترسی داشته باشند. به همین دلیل اولین مطالبی که الگوریتم Freshness روی آن نظارت کامل دارد، اخبار است.

برای مثال اگر بازیگر یا فرد معروفی به تازگی درگذشته باشد، زمانی که نام او را در گوگل سرچ می‌کنید، باید این خبر را در راس نتایج جستجو مشاهده نمایید. این کاری است که الگوریتم Freshness به خوبی انجام می‌دهد.

اتفاقات تکرار شونده به صورت منظم

برخی از موضوعات به صورت منظم تکرار شده و هر دفعه نتایج جدیدی را به جا می‌گذارند. برای مثال جام جهانی فوتبال هر 4 سال یک بار اتفاق خواهد افتاد ولی هر بار یکی از کشورها موفق می‌شوند تا جام را مال خود کند.

freshness الگوریتم

این خیلی مهم است که با سرچ نتیجه جام جهانی، با نتیجه اولین جام جهانی رو به رو نشده و آخرین و جدیدترین اخبار را به دست آورید. نتیجه ریاست جمهوری هر کشور یا مسابقات المپیک نیز در این دسته قرار دارند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  چرا تحقیق کلمات کلیدی هنوز بخش مهمی از موفقیت در سئوی شماست؟

محتواهای دارای به روز رسانی مکرر

بهترین بودن در هر تاریخی متفاوت است. برای مثال بهترین گوشی تلفن همراه در 15 سال گذشته گوشی‌های دکمه‌ای بودند ولی اکنون به روز ترین تکنولوژی‌ها را می‌توانید در این تلفن‌ها مشاهده نمایید.

این کلمات، عباراتی هستند که بسته به نظر کاربر تغییر خواهند کرد. محصولات هر روز در حال به روز شدن بوده و شما می‌توانید برندهای مختلفی را مشاهده کنید که هر کدام محصول جدیدی با امکانات پیشرفته‌ای را ارائه می‌نمایند.

به همین دلیل زمانی که کاربر از عبارت‌هایی مانند جدیدترین، بهترین، تازه‌ترین و … در کلمه کلیدی خود استفاده می‌کند، گوگل باید بتواند تا جدیدترین‌ها را به او نمایش دهد. این کاری است که الگوریتم Freshness برای او انجام خواهد داد.

انواع آپدیت محتوا

با توجه به الگوریتمی که در رابطه با آپدیت مقالات و محصولات حساس است، سوالی که پیش خواهد آمد این است که آیا این آپدیت باید در کل سایت انجام شود یا با به روز رسانی یک صفحه، مشکل حل خواهد شد؟

به صورت کلی الگوریتم Freshness قادر به تشخیص دو نوع به روز رسانی خواهد بود. در اولین نوع، مدیر سایت نسبت به بروز رسانی محتوا به طور مرتب اقدام خواهد کرد و در نوع دوم محتوای کل سایت آپدیت می‌شود.

به همین دلیل هم سایت‌هایی که به صورت منظم محتواهای خود را آپدیت می‌نمایند شانس بیشتری برای دریافت رتبه بهتر خواهند داشت و هم سایت‌هایی که محتوای جدید را بارگذاری می‌نمایند.

طبیعتا اگر شما هفته‌ای یک مقاله یونیک و به روز را در سایت خود منتشر کنید، نسبت به رقیبتان که ماهی یک مقاله منتشر می‌نماید، جلوتر بوده و شانس بیشتری برای لینک 1 گوگل خواهید داشت. البته این کار بدون هیچ حساب و کتابی نبوده و نمی‌توانید فقط به تولید محتوا پرداخته و هر موضوعی را در سایت بارگذاری کنید.

نمی‌توانید موضوعاتی که نیاز به آپدیت آنچنانی نداشته را دائما به روز کرده و توقع رتبه خوب داشته باشید. این موارد طبیعتا جزء گزینه‌های الگوریتم Freshness نبوده و شاید خیلی دیر بررسی شوند. بهتر است عناوین نیازمند به روز رسانی را برای این کار انتخاب کنید تا بتوانید توجه الگوریتم Freshness را به سایت خود جلب نمایید.

منبع محتوا: آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب مشهد

5/5 - (7 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/gkM
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *