گوگل ابزار جدید یادداشت برداری مبتنی بر هوش مصنوعی به نام NotebookLM را معرفی کرد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی گوگل ابزار جدید یادداشت برداری مبتنی بر به نام NotebookLM را معرفی کرد
همراه ما باشید

بر کسی پوشیده نیست که این هجوم ناگهانی ابزارهای مولد هوش مصنوعی باعث شده شرکت هایی مانند گوگل به طور شبانه روزی تلاش کنند تا فناوری جدید را در خدمات مختلف خود ادغام کنند. اکنون، در اخبار اخیر، گوگل جدیدترین پروژه آزمایشی خود را به نام NotebookLM راه‌اندازی کرده است، یک ابزار یادداشت‌برداری مبتنی بر هوش مصنوعی که برای کمک به دانش‌آموزان و دانش‌آموزان در سازمان‌دهی و دسترسی مؤثرتر به یادداشت‌های سخنرانی و مطالب درسی طراحی شده است.

کار می کند؟

NotebookLM که در ابتدا با عنوان Project Tailwind در I/O در ماه مه معرفی شد، قصد دارد فرآیند درک و بازیابی اطلاعات مرتبط از اسناد مختلف را ساده کند. این ابزار به طور یکپارچه با پرونده های گوگل ادغام می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد چندین سند را انتخاب کنند و با NotebookLM برای پرسیدن سؤالات، بینش و حتی تولید محتوای جدید تعامل داشته باشند. علاوه بر این، این ابزار به طور خودکار اسناد طولانی را خلاصه می کند و خطوط کلی ویدیو را به اسکریپت تبدیل می کند.

به عنوان مثال، اگر دانش‌آموزی در حال مطالعه جنگ جهانی دوم است و سؤال خاصی در مورد اهمیت نبرد Bulge دارد، ابزار هوش مصنوعی ابتدا به یادداشت‌های موجود و مواد پشتیبانی کاربر برای ارائه پاسخ مراجعه می‌کند. با این حال، حتی اگر کاربر به صراحت در یادداشت های خود به این نبرد اشاره نکرده باشد، NotebookLM اطلاعات را از منابع معتبر از طریق “source-grounding” به دست می آورد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  هوش مصنوعی می تواند دنیای زبان های برنامه نویسی را تکان دهد

google notebooklm

رسیدگی به نگرانی های اطلاعات نادرست و حفظ حریم خصوصی داده ها

برای اطمینان از قابلیت اطمینان اطلاعات، ابزار هوش مصنوعی شامل نقل قول های داخلی است که فرآیندهای راستی آزمایی و راستی آزمایی را ساده می کند. علاوه بر این، برخلاف ربات‌های چت معمولی که داده‌ها را از طیف گسترده‌ای از منابع می‌گیرند، NotebookLM فقط بر روی داده‌های ارائه‌شده توسط کاربر تمرکز می‌کند، بنابراین دقت اطلاعات را افزایش می‌دهد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که گوگل احتمال خطاهای گاه به گاه را تأیید می کند، به خصوص اگر اطلاعات ارائه شده نادرست یا ناقص باشد.

وقتی صحبت از نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی داده‌ها می‌شود، گوگل تاکید می‌کند که NotebookLM به حریم خصوصی کاربر احترام می‌گذارد، زیرا مدل هوش مصنوعی تنها به اسنادی دسترسی دارد که به صراحت توسط کاربر آپلود شده‌اند و داده‌ها نه برای آموزش مدل‌های جدید هوش مصنوعی استفاده می‌شوند و نه در دسترس دیگران قرار می‌گیرند.

اگرچه ابزار جدید هوش مصنوعی NotebookLM در حال معرفی برای گروهی از کاربران منتخب در ایالات متحده است، گوگل قبلاً اعلام کرده است که قصد دارد این ویژگی را در آینده نزدیک به مناطق بیشتری گسترش دهد.

امیدواریم از این مقاله مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/SQCiaX
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *