چگونه جمعه سیاه به تجارت بزرگ در سراسر جهان تبدیل شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

جمعه سیاه، مادرید

روز بعد از اینکه آمریکایی‌ها روز شکرگزاری را با بوقلمون، قیمه و همه چیزهای تزئینی جشن می‌گیرند، بسیاری در یک تجربه خرید به همان اندازه پر خوری جمعه سیاه شرکت می‌کنند. این رویداد خرید بین المللی شده است و حداقل 129 کشور نسخه مخصوص خود از جمعه سیاه را جشن می گیرند. این در حالی است که هیچ یک از این کشورها نسخه آمریکایی تعطیلات شکرگزاری را جشن نمی گیرند.

این تجربه مالک فروشگاه آنلاین و مهاجر کانادایی مت هرون است که به مدت چهار سال در ژاپن زندگی کرده است. او از طریق ایمیل می‌گوید: «اگرچه بیشتر مردم ژاپن از روز شکرگزاری آمریکا اطلاعی ندارند، اما بسیاری از خرده‌فروشان بزرگ در مراکز خرید و همچنین خرده‌فروشان آنلاین از این نام برای تبلیغ فروش و جذب مشتریان بیشتر استفاده می‌کنند.

با این حال، او سریعاً متذکر می شود که این تجربه به طور قابل توجهی با حرکات دیوانه و ازدحام افراد مبارزی که جمعه سیاه آمریکایی به آن شهرت دارد متفاوت است، و آن را با یک شات طولانی «رام تر» می نامد. او توضیح می‌دهد: «مردم در صف منتظر نمی‌مانند یا برای فروش جمعه سیاه صبر می‌کنند. “به نظر می رسد تا حدودی یک فروش متوسط ​​​​در مقابل “بزرگترین فروش سال” مانند ایالات متحده است.”

آدام گارسیا آمریکایی دو جمعه سیاه متوالی را به دیدار دوستان خود در آلمان گذرانده است. او از طریق ایمیل می‌گوید: «اینجا هست و همه درباره آن شنیده‌اند. او عقیده هرون را تکرار می کند که تخفیف ها به اندازه ایالات متحده نیست. “آنها معمولاً 5 تا 10 درصد تخفیف بر روی برخی از محصولات ارائه می دهند، به ندرت بیشتر. و برخی حتی قیمت ها را در ماه اکتبر کمی افزایش می دهند، فقط به این دلیل که آنها را خریداری می کنند. می توان آنها را به عقب برگرداند و آن را یک فروش جمعه سیاه نامید.”

انور یافای، وبلاگ‌نویس سفر ایمیلی می‌گوید: «زمانی که چندین سال پیش در ترکیه زندگی می‌کردم، متوجه شده بودم و برای دوستانم درباره نحوه استقبال از فروش جمعه سیاه در ترکیه اظهار نظر کرده بودم، اما از قضا آنها «روز بوقلمون» را با نام روز شکرگزاری جشن نمی‌گیرند.

بله، جمعه سیاه در سراسر جهان بزرگ است. یکی از شرکت‌های مشاور قیمت‌گذاری Simon-Kucher & Partners می‌گوید که 77 درصد از افرادی که در کشورهای خارج از ایالات متحده زندگی می‌کنند در خرید جمعه سیاه شرکت می‌کنند، در حالی که این رقم برای ساکنان ایالات متحده 89 درصد است. این داده ها حاصل مطالعه اخیر خرید تعطیلات آنها است که از 20500 مصرف کننده در 23 کشور نظرسنجی انجام داده است. با این حال، شریک شرکت Shikha Jain می گوید که طیف بسیار گسترده ای از مشارکت در خرید وجود دارد. به عنوان مثال، ژاپن ممکن است تنها حدود 43 درصد نرخ مشارکت را در جمعه سیاه ببیند، در حالی که تایلند، برزیل [and] امارات متحده عربی انتظار دارد نرخ مشارکت نزدیکتر به ایالات متحده باشد (حدود 90 درصد)” او از طریق ایمیل می گوید.

جین توضیح می دهد که برخی از این تاخیر به این دلیل است که مناطق خاصی از قبل روزهای خرید بزرگ خود را دارند. برخی از کشورها مانند چین وجود دارند که وجود روزهای تبلیغاتی برجسته مانند روز مجردها پذیرش جمعه سیاه را کاهش می دهد – به خصوص که روز مجردها نیز در نوامبر (11 نوامبر) است. در ژاپن، روزهای خاصی مانند روز ولنتاین، روز مادر و غیره، سر و صدای بیشتری نسبت به جمعه سیاه ایجاد می کند.”

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/SdvEbh
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *