علت خرابی یا خرابی مادربرد در کامپیوتر چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مجله هشت پیک علت خرابی یا خرابی مادربرد در کامپیوتر چیست؟
که در این بخش به محتوای این خبر با شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت

در این پست، برخی از رایج ترین دلایل خرابی یا آسیب دیدن مادربرد در رایانه را خواهیم دید. مادربرد یکی از حیاتی ترین اجزای هر سیستمی است که با محافظت از آن می توانید عمر سیستم خود را افزایش دهید. در این پست به بحث خواهیم پرداخت علل خرابی یا آسیب مادربرد در یک کامپیوتر،

علت خرابی یا خرابی مادربرد در کامپیوتر چیست؟

دلایل خرابی مادربرد یا آسیب دیدن کامپیوتر

دلایل زیر می تواند باعث خرابی یا آسیب دیدن مادربرد شود که به طور خلاصه به آنها می پردازیم:

  1. نوسانات و نوسانات برق
  2. مسائل ذرات معلق
  3. مسائل مربوط به گرمای بیش از حد
  4. عواقب ضربه یا نشت اتفاقی
  5. عناصر نامتجانس
  6. زوال طبیعی اجزاء

بیا شروع کنیم.

1]نوسانات و نوسانات برق

نوسان در درجه بندی ولتاژ یا جریان یک مدار به عنوان نوسان برق شناخته می شود و می تواند کار آن دستگاه را از بین ببرد. به بیان ساده، این نوسانات برق پتانسیل آسیب رساندن به مدارهای مادربرد را دارند. بنابراین برای جلوگیری از سرخ شدن اجزای مادربرد، از وصل کردن رایانه به منبع تغذیه با برق ناسازگار خودداری کنید. به نفع شماست که از یک محافظ برق با کیفیت بالا استفاده کنید و همچنین به طور مرتب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سن به آن نمی رسد.

خواندن: چگونه بفهمیم که چه مدل مادربرد رایانه شخصی و چه شماره سریالی دارید؟

2]ذرات معلق

دلایل مختلفی برای از کار افتادن یا آسیب دیدن مادربرد وجود دارد. با این حال، شایع ترین علت وجود ذرات معلق در جو و اطراف محل نگهداری لپ تاپ ها است. این چیزها یواشکی در هیت سینک ها پنهان می شدند و آنها را مسدود می کردند و کامپیوتر را گرم می کردند و به نوبه خود اجزای مادربرد را سرخ می کردند. بنابراین توصیه می شود لپ تاپ ها را در تنظیمات بالاتر قرار دهید، آنها را روی سطح سخت قرار دهید تا تهویه هوا حفظ شود و غیره. همچنین توصیه می‌کنیم لپ‌تاپ‌ها را از مکان‌های مملو از عطر، خواه سیگار، عطر، یا آئروسل دور نگه دارید. آنها با گرد و غبار ترکیب می شوند، چسبناک می شوند و این می تواند به مادربرد آسیب برساند.

خواندن: مادربرد برق نمی‌گیرد

3]مسائل مربوط به گرمای بیش از حد

اگر رایانه شما به منبع تغذیه نوسانی وصل نیست و مطمئن شده بودید که نوسان برق وجود ندارد، باید مقصر داغ شدن بیش از حد قطعات باشد. این به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر در حال بازی کردن، رندر کردن ویدیو، یا به طور کلی، استفاده طولانی مدت از رایانه است. نگه داشتن لپ تاپ بر روی یک سطح سخت برای حفظ تهویه مناسب ضروری است. برنامه های مختلفی برای نظارت بر دما وجود دارد که می توانند در این شرایط مفید باشند.

4]عواقب ضربه یا نشت اتفاقی

لپ تاپ دچار افتادن یا ریختن مایعات مختلف می شود، یک عامل کاملاً معمولی است که به آسیب یا خرابی مادربرد کمک می کند. تأثیر سقوط ممکن است فوری باشد یا به تدریج به یک علت بزرگ تبدیل شود. و ما هرگز استفاده از هیچ یک از هک های ارزان را در مورد ریختن توصیه نمی کنیم، زیرا در نهایت بیشتر از آنچه تصور می کنید خرابی ایجاد می کنند. بنابراین اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، دستگاه را خاموش کنید و بلافاصله با تعمیرگاه کامپیوتر تایید شده تماس بگیرید تا آن را بررسی کنند.

5]عناصر نامتجانس

اگر مادربرد شما دارای اجزای ارزان قیمت یا ناسازگار باشد، احتمالا زودتر از حد انتظار دچار خرابی مادربرد خواهید شد. از این رو، لازم است از برخی از وب سایت های بررسی سازگاری استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه جانبی از این مؤلفه وجود نخواهد داشت. و خرید قطعات با کیفیت بالا مانند RAM درجه A یا PSU بدون اشاره به بهره وری طولانی تر است. همچنین، هنگام خرید کارت گرافیک، اطمینان حاصل کنید که با طراحی فن و سایر عوامل مطابقت دارد. این امر تا حدودی احتمال گرم شدن بیش از حد را در طول کارهای پر منابع کاهش می دهد.

6]زوال طبیعی اجزاء

در نهایت، ساده‌ترین دلیل این است که مادربرد شما هر کاری که می‌تواند انجام دهد، انجام داده است، و اکنون زمان خرید یا جایگزینی آن با یک مورد جدید است. همه مادربردها دارای یک دوره بهره وری مشخص هستند و پس از اتمام آن، کاربران در حین بازی و انجام کارهای سنگین روی مادربرد احساس خستگی می کنند. و به همین دلیل است که پاکسازی منظم و ارزیابی عملکرد به شدت پشتیبانی می شود.

اینها برخی از دلایل خرابی و آسیب مادربرد بود. شما باید مطمئن شوید که آنها برای سیستم شما اتفاق نمی افتد.

حالا بخوانید: چگونه مادربرد خود را تمیز و محافظت شده نگه داریم

اگر مادربرد آسیب ببیند چه اتفاقی می افتد؟

هیچ، پاسخ هیچ است. هیچ علامتی از روشن شدن کامپیوتر وجود نخواهد داشت. در برخی موارد، برخی از قطعات، مانند فن ها و درایوها، ممکن است کار کنند، اما در غیر این صورت، اگر مادربرد مرده باشد، سیستم شما مرده است. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است اقدامات پیشگیرانه ای را که قبلا در مقاله ذکر شد برای بهره وری طولانی تر انجام دهید.

خواندن: یک کامپیوتر معمولی چقدر دوام می آورد؟

چگونه بفهمم مادربردم آسیب دیده است؟

اگر مادربرد آسیب دیده باشد، علائم مختلفی دریافت خواهید کرد. با این حال، کامپیوترهایی که به طور تصادفی خاموش می شوند تا بوت نشدند، برخی از رایج ترین آنها هستند. برخی از کاربران همچنین با گرمای بیش از حد و صفحه آبی مرگ مواجه می شوند، در حالی که برخی دیگر از شنیدن صداهای عجیب و بوی سوختگی از مادربرد خبر دادند. ناتوانی کامپیوتر در تشخیص سخت افزار را نیز می توان یکی از نشانه های خرابی مادربرد دانست.

نکات: کاری کنید که رایانه قدیمی خود دوباره مانند رایانه جدید کار کند.

امیدواریم از این مقاله مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/cypoHT
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *