سقوط FTX سام بانکمن-فرید “پادشاه کریپتو”

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

کمتر از هشت روز طول کشید تا سام بنکمن-فرید از لقب «» سقوط کند و به شرکتش اعلام ورشکستگی کند و کناره گیری او از سمت مدیر اجرایی، با تحقیقات فدرال در مورد نحوه مدیریت امور مالی شرکت، رقم بخورد ! به راستی که گروه خبری هشت پیک چنین پیشبینی را نمیتوانست انجام دهد ! خب عیبی هم ندارد چون کار ما پیشگویی نیست و تولید محتوا و تهیه مقالات برای شما عزیزان میباشد

با یک مقاله خبری و جنجالی جالب دیگر در مجله هشت پیک میهمان ما باشید

در چند سال گذشته، اینترنت مملو از مصاحبه‌های طولانی با او شده است که از طریق چت ویدیویی از میز دفترش در باهاما صحبت می‌کرد :

در برخی از آنها صدای کلیک حواس پرتی وجود دارد.

در حالی که مصاحبه شوندگان او به شدت به داستان باورنکردنی او در مورد چگونگی تبدیل شدن او به مولتی میلیاردر در پنج سال گوش می دهند، صدا ثابت است و به وضوح از موش این کارآفرین آمریکایی می آید :

 

«کلیک کنید، کلیک کنید، کلیک کنید»، به صورت ناگهانی و روشن و خاموش می شود

در همین حال، چشمان آقای بنکمن-فرید به دور صفحه نمایش می چرخد !

از ویدیوها مشخص نیست که او در رایانه خود چه می کند، اما توییت های او می تواند سرنخ بسیار خوبی به ما بدهد.

او در فوریه 2021 توییت کرد: «من به خاطر بازی در League of Legends در حین تماس تلفنی مشهور هستم.

آقای Bankman-Fried – رئیس سابق صرافی ارزهای دیجیتال FTX – یک گیمر مشتاق است. و در یک سری توییت برای نزدیک به یک میلیون فالوور خود دلیل آن را توضیح داد. انجام بازی نبرد فانتزی تیمی راهی برای او بود تا ذهنش را از اداره دو شرکت که روزانه میلیاردها دلار معامله می کردند، کنار بگذارد.

او گفت: “بعضی ها بیش از حد مشروب می نوشند، برخی قمار می کنند. اما من در یک لیگ بازی می کنم.”

 

سام بنکمن-فرید همچنین از بازی ویدیویی به نام Storybook Brawl آنقدر لذت برد که سازنده آن را در مارس 2022 خرید.

از آنجایی که امپراتوری ارزهای دیجیتال این مرد 30 ساله در این هفته به شکلی دراماتیک فروپاشید ، حکایت دیگری در مورد بازی های او دوباره به صورت آنلاین ظاهر شد.

طبق یک پست وبلاگی از غول سرمایه گذاری خطرپذیر Sequoia Capital، آقای Bankman-Fried در طول یک تماس ویدیویی سطح بالا با تیم سرمایه گذاری خود، نبرد شدید League of Legends را انجام داد.

اگرچه به نظر نمی رسید که آنها را به تعویق بیندازد. این گروه اقدام به سرمایه گذاری 210 میلیون دلاری در شرکت FTX آقای Bankman-Fried کرد.

این هفته، Sequoia Capital آن پست وبلاگ را حذف کرد و اعلام کرد که اکنون سرمایه گذاری FTX خود را به عنوان ضرر حذف می کند.

این شرکت تنها سرمایه‌گذاری نیست که از زمان فروپاشی امپراتوری 32 میلیارد دلاری آقای بنکمن-فرید، مبالغ چشمگیری از دست داده است.

تخمین زده می‌شود که FTX ۱.۲ میلیون کاربر ثبت‌شده داشت که از این صرافی برای خرید توکن‌های ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین و هزاران مورد دیگر استفاده می‌کردند.

از معامله‌گران بزرگ گرفته تا طرفداران ارزهای دیجیتال، بسیاری در این فکر هستند که آیا هرگز پس‌اندازهای خود را که در کیف پول‌های دیجیتال FTX محبوس شده است، پس خواهند گرفت.

 

این یک سقوط سرگیجه‌آور است و ظهور آقای Bankman-Fried نیز داستان دراماتیک خود از خطرات، پاداش‌ها و کیسه‌های لوبیا است.

آقای بنکمن-فرید به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) رفت – یک دانشگاه تحقیقاتی معتبر ایالات متحده که در آن فیزیک و ریاضیات را مطالعه کرد.

اما این جوان باهوش در مقطع کارشناسی می‌گوید این درس‌هایی بود که در خوابگاه‌های دانشجویی آموخته بود که او را در مسیر ثروتمند شدن سوق داد.

ماه گذشته در یک مصاحبه ، او به یاد می‌آورد که در جنبش «نوع دوستی مؤثر» غرق شده است. او گفت که نوع‌دوستی مؤثر جامعه‌ای از مردم است که «تلاش می‌کنند بفهمند چه کارهای عملی می‌توانید با زندگی‌تان انجام دهید تا تا آنجا که می‌توانید تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشید».

بنابراین، همانطور که آقای بنکمن-فرید به یاد می‌آورد، تصمیم گرفت به بانکداری وارد شود تا تا آنجا که می‌توانست پول به دست آورد تا آن را به اهداف خیر برگرداند.

او قبل از اینکه حوصله اش سر برود و تصمیم بگیرد بیت کوین را آزمایش کند، طی یک دوره کوتاه در شرکت تجاری جین استریت در نیویورک، معامله سهام را آموخت.

او متوجه تغییرات ارزش بیت‌کوین در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال شد و شروع به آربیتراژ کرد – بیت‌کوین را از مکان‌هایی که آن را ارزان می‌فروشند و فروش آن به مکان‌های دیگری که در آن‌ها با قیمت بیشتری معامله می‌شد، خرید.

آیا ارزهای دیجیتال آینده پول هستند؟

پس از یک ماه سود ناچیز، او با تعدادی از دوستان دانشگاهی جمع شد و تجارتی به نام Alameda Research را راه اندازی کرد.

آقای Bankman-Fried می‌گوید که این کار آسانی نبود و ماه‌ها طول کشید تا تکنیک‌هایی را در مورد نحوه انتقال پول به بانک‌ها و خارج از بانک‌ها و فراسوی مرزها تکمیل کرد. اما پس از حدود سه ماه، او و تیم کوچکش به جکپات رسیدند.

او یک سال پیش به پادکست Jax Jones و Martin Warner Show گفت: “ما فوق العاده سخت بودیم.” “ما فقط به راه خود ادامه دادیم. اگر کسی مانع دیگری ایجاد کند، ما خلاق خواهیم بود و اگر سیستم ما نتواند از عهده آن برآید، فقط یک سیستم جدید می‌سازیم تا ما را از این حلقه عبور دهد.”

تا ژانویه 2018، تیم او روزانه 1 میلیون دلار درآمد داشت.

یک خبرنگار تجاری در CNBC اخیراً از او پرسید که چه احساسی دارد.

از نظر فکری و با توجه به روش شناسی خود، می گفت: «کاملاً منطقی بود». او گفت: “اما از نظر ظاهری، هر روز من را شگفت زده می کرد.”

سام بنکمن-فرید در سال 2021 به لطف تجارت ثانویه و پرمخاطب خود، FTX، به یک میلیاردر رسمی تبدیل شد. صرافی کریپتو با تجارت 10 تا 15 میلیارد دلار در روز به دومین صرافی بزرگ در جهان و یکی از بزرگترین صنعت تبدیل شد.

آقای بنکمن-فرید به دنبال کنندگان توییتر خود گفت: «بیشتر روی یک کیسه لوبیا می خوابم

در اوایل سال 2022، FTX با یک استادیوم NBA به نام شرکت و تاییدیه‌های حامیان مشهوری مانند تام برادی از NFL، 32 میلیارد دلار ارزش داشت.

در تمام این مدت، آقای بانکمن-فرید ظاهراً از ارائه بینشی به دنبال کنندگان توییتر خود در مورد سبک زندگی خود خوشحال بود. او گفت که او عمدتاً روی یک کیسه لوبیا در کنار میزش در دفتر می خوابد، با عکسی از او که در کنار کارکنانش در پایانه های تجاری آنها دراز کشیده است.

در دیگری، او در ساعات اولیه صبح پست گذاشت. او نوشت: “نتونستم بخوابم. به دفتر برگرد.”

رویای آقای بانکمن-فرید مبنی بر اهدای مبالغ هنگفتی برای امور خیریه نیز به خوبی در جریان بود. ماه گذشته در مصاحبه رادیویی بی‌بی‌سی، او ادعا کرد که «تا الان چند صد میلیون» به او هدیه داده است.

و سخاوت او فقط شامل خیریه ها نمی شد. در شش ماه گذشته، به “پادشاه کریپتو” لقب دیگری داده شد – “شوالیه سفید کریپتو”.

با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در سال 2022، به اصطلاح “زمستان رمزنگاری” در نوسان کامل است. در حالی که سایر شرکت‌ها در این صنعت دچار تزلزل شدند، آقای بانکمن-فرید در حال ارائه کمک‌های نقدی صدها میلیونی بود.

او در پاسخ به این سوال که چرا تلاش می‌کند از شرکت‌های رمزنگاری شکست خورده حمایت کند، به CNBC گفت: “اگر درد واقعی و ضربه واقعی داشته باشیم، در درازمدت خوب نخواهد بود. و برای مشتریان منصفانه نیست.”

او همچنین در همان مصاحبه ادعا کرد که 2 میلیارد دلار ذخیره دارد که می تواند از آن برای کمک به شرکت های رمزنگاری شکست خورده استفاده کند.

اما هفته گذشته، او خودش هم همین صنعت را دور می زد و سعی می کرد برای نجات شرکت و مشتریانش پول جمع کند.

پرسش‌ها در مورد ثبات مالی واقعی FTX پس از مقاله‌ای در وب‌سایت CoinDesk شروع شد که نشان داد بسیاری از غول تجاری آقای Bankman-Fried Alameda Research بر پایه‌ای استوار است که عمدتاً از یک سکه تشکیل شده است که یک شرکت خواهر FTX اختراع کرده است، نه یک شرکت مستقل. دارایی

اتهامات دیگری مبنی بر اینکه Alameda Research از سپرده های مشتریان FTX به عنوان وام برای تجارت استفاده کرده است در وال استریت ژورنال مطرح شد.

آغاز پایان زمانی بود که رقیب اصلی FTX – بایننس – چند روز بعد همه توکن‌های رمزنگاری مرتبط با FTX را به صورت عمومی فروخت.

چانگ پنگ ژائو، مدیر اجرایی بایننس به 7.5 میلیون دنبال کننده خود گفت که شرکت او “با توجه به افشاگری های اخیر” سهام خود را به فروش خواهد رساند.

منبع تصویر،گتی ایماژ
چانگپنگ ژائو، رئیس بایننس، مبادلات مختصری را در توییتر با رقیب خود آقای بانکمن-فرید به اشتراک گذاشت.

این امر جرقه‌ای بر روی FTX زد و مشتریان وحشت زده میلیاردها دلار از صرافی ارزهای دیجیتال برداشت کردند.

برداشت‌ها متوقف شد و آقای Bankman-Fried سعی کرد کمک مالی دریافت کند، بایننس در یک مرحله به طور علنی خرید را پیش از خروج در نظر گرفت.

بایننس گفت که گزارش‌های مربوط به «استفاده نادرست از منابع مالی مشتری و تحقیقات ادعایی آژانس ایالات متحده» بر تصمیم آن تأثیر گذاشته است.

یک روز بعد FTX ورشکست شد.

آقای بنکمن-فرید در یک سری توییت عذرخواهی کرد و گفت: «باز هم واقعا متاسفم که به اینجا رسیدیم.

امیدواریم همه چیز بتواند راهی برای بهبود پیدا کند.

او همچنین گفت که “از اینکه دیدم همه چیز به شکلی که انجام شد، شوکه شد”.

دنیای کریپتو هم همینطور بود و هست. قیمت بیت کوین به پایین ترین حد در دو سال اخیر رسیده است و بسیاری از آنها می پرسند که اگر FTX بتواند همراه با رهبر طلسم خود کاهش یابد، چه چیزی ممکن است سقوط کند؟ پاسخ به تمام پرسشهای فوق نیز چندان ساده نیست اما مجله هشت پیک به شما پیشنهاد میکند که در بازار کریپتو نه ترسو باشید و نه محتاط . میانه روی شاید بهترین راه واسط باشید .

اگر این مقاله هشت پیک نظر شما را جلب کرده است لطفا آنرا با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/CoH
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *