رفع خطای: نمی توان فایل باینری را اجرا کرد: خطای فرمت Exec

زمان مطالعه: 4 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی رفع خطای: نمی توان فایل باینری را اجرا کرد: خطای فرمت Exec همراه ما باشید

خطای Cannot Execute Binary File: خطای فرمت Exec عموماً در یونیکس یا مناظر سیستم عامل مشابه، به ویژه لینوکس مشاهده می شود. کاربران ویندوزی که BASH را اجرا می کنند این خطا را مشاهده کرده اند. این خطا ناشی از تلاش ناموفق برای اجرای یک فایل اجرایی باینری است که در آن سیستم به دلیل فرمت فایلش نمی تواند اعتبار آن را به عنوان یک فایل اجرایی تفسیر کند. در شرایطی که فایل در قالبی است که توسط سیستم عامل قابل تشخیص نیست و از این رو قادر به اجرای آن نیست، همین امر منجر به خطای مذکور می شود. این پست به راه حل های ممکن برای کمک به درک و حل مشکل می پردازد.

 

خطای فرمت Exec فایل باینری را نمی توان اجرا کرد

علل احتمالی

 

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند منجر به خطای ذکر شده در بالا شود که در زیر به تفصیل شرح داده شده است:

  • عدم تطابق در معماری:   یکی از مهمترین دلایلی که به خطا کمک می کند می تواند عدم تطابق معماری باشد. فایل‌های اجرایی مختص معماری CPU هستند و با آن‌ها هماهنگ هستند. به عنوان مثال، یک فایل اجرایی باینری که برای یک سیستم 32 بیتی طراحی شده است، نمی تواند روی نسخه 64 بیتی خود اجرا شود. از این رو، تلاش برای اجرای یک فایل باینری، که برای سیستم در نظر گرفته نشده یا طراحی نشده است، ممکن است منجر به خطا شود.
  • خرابی احتمالی فایل باینری: اگر فایل باینری خراب باشد، ممکن است منجر به خطای اجرا شود. فایل‌های خراب به احتمال زیاد توسط سیستم غیرقابل خواندن نمایش داده می‌شوند و از این رو، دستورالعمل‌های موجود در فایل را اجرا نمی‌کنند.
  • مجوزهای فایل ناکافی: مجوزهای نادرست یا ناکافی فایل همچنین می تواند منجر به خطای اجرای فایل باینری شود، اگر کاربری که در حال حاضر وارد شده است از مجوزهای اجرایی برای فایل مذکور برخوردار نباشد.

رفع عدم اجرای فایل باینری: خطای فرمت Exec

به عبارت ساده، خطا زمانی رخ می دهد که فایل در قالبی باشد که سیستم عامل آن را تشخیص نمی دهد و از این رو نمی تواند آن را اجرا کند و منجر به خطا می شود. برای رفع مشکل می توان مراحل زیر را دنبال و اجرا کرد.

  1. از سازگاری باینری اطمینان حاصل کنید
  2. بررسی یکپارچگی فایل
  3. بررسی مجوز فایل
  4. بررسی وابستگی

اینها باید بدون نیاز به حقوق مدیر کار کنند.

1] از سازگاری باینری اطمینان حاصل کنید

اولین قدم برای حل مشکل مذکور می تواند اطمینان از سازگاری فایل مربوط به معماری CPU و سیستم عامل باشد. در صورت عدم تراز کردن، کاربر باید فایل صحیح را برای اجرا واکشی کند. برای بررسی معماری یک فایل باینری می توان دستور زیر را در Shell وارد کرد:

فایل <نام فایل>

2] بررسی یکپارچگی فایل

در مواردی که فایل باینری از مکان یا سیستم دیگری دانلود یا کپی شده است، باید بررسی هایی انجام شود تا از خراب نبودن فایل اطمینان حاصل شود. اگر در هنگام اجرای فایل مذکور با خطای فوق مواجه شد، تلاش برای دانلود یا واکشی مجدد همان فایل و اجرای آن می تواند یک اقدام اصلاحی بالقوه باشد.

3] بررسی مجوز فایل

کاربری که در حال حاضر وارد شده است باید مجوزهای کافی برای اجرای فایل مذکور را داشته باشد و از این رو، بررسی مجوزهای لازم را می توان به عنوان یک مرحله اصلاحی احتمالی در نظر گرفت. دستور زیر را می توان در شل در پلتفرم لینوکس یا یونیکس برای تخصیص مجوزهای اجرایی برای فایل مذکور وارد کرد:

chmod +x <نام فایل>

در پلتفرم های یونیکس یا لینوکس، دستور تغییر حالت (chmod) برای تغییر حالت مجوز برای هر فایلی استفاده می شود. گزینه +x مجوز اجرایی را به نام فایل ذکر شده اختصاص می دهد.

 

4] بررسی وابستگی

از آنجایی که اجرای فایل های باینری به کتابخانه های مشترک نیز بستگی دارد، لازم است اطمینان حاصل شود که تمام فایل های کتابخانه مرتبط در سیستم وجود دارند. این مرحله می تواند در رفع خطای مذکور نیز قابل توجه باشد. معمولاً هنگام راه اندازی برنامه ها، فایل های مورد نیاز را پیشنهاد یا دانلود می کنند. اگر مال شما اینطور نیست، باید وابستگی ها را بررسی کنید، آن را دانلود و نصب کنید.

حل خطا به شناسایی صحیح موضوع بستگی دارد. اقدامات فوق الذکر می تواند در تعقیب اتخاذ شود. با این حال، پشتیبان گیری سیستم توصیه می شود تا قبل از اجرای مراحل از بی ثباتی احتمالی جلوگیری شود.

امیدواریم از این مقاله رفع خطای: نمی توان فایل باینری را اجرا کرد: خطای فرمت Exec مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/VaYhgP
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *