بایدها و نبایدهای مراقبت از تشک

زمان مطالعه: 4 دقیقه

درست است که اغلب تولیدکننده های مطرح و شاخص تضمین می کنند که تشک تولیدی شان تا چند سال عمر خواهد کرد، اما معنی اش این نیست که نحوه استفاده کردن ما تاثیری روی این موضوع ندارد. مراقبت هایی هست که عمر مفید تشک را بالا می برد و اشتباه هایی هم هست که باعث صدمه و لطمه به تشک ما می شود. وقتی بحث نگهداری پیش می آید، یا مدام آن را عقب می اندازیم یا اینکه به طور کل فراموشش می کنیم؛ برای مثال آخرین باری که تشک را چرخاندید کی بود؟ اغلب کارهای مراقبتی زحمت زیادی ندارند و انجام دادنشان باعث می شود دیرتر نیاز به خرید تشک جدید پیدا کنید. برای کم کردن زحمت شما، اینجا فهرستی درست کردیم از اقداماتی که باید برای نگهداری درست از تشک انجام دهید و کارهایی که باید از انجام دادنشان خودداری کنید.

بایدها

جاروبرقی بکشید: یکی از آن کارهای واجب در مراقبت از تشک و همچنین مراقبت از خودتان است؛ مخصوصا برای کسانی که حساسیت (آلرژی) دارند. پیشنهاد می شود به طور مرتب هر سه ماه یک بار این کار را انجام دهید، چون در طی چند ماه استفاده، گرد و غبار و شوره سر در تشک شما جمع می شود. اگر آلرژی شما شدید است، فاصله انجام این کار را کمتر کنید.

تشک محافظ بگذارید: یکی از اقدامات اساسی در نگهداری از تشک و بالا بردن عمر آن، تهیه پدی است که در برابر آسیب هایی مثل گرد و غبار، لکه و ریختن مایعات از تشک محافظت می کند. این لایه ها به طور معمول از دو جنس پنبه و مموری فوم (فوم حافظه دار) هستند که هر کدام هم خوبی خودشان را دارند. تهیه این محافظ به ویژه به خانواده هایی که کودکی در خانه دارند توصیه می شود. حفاظت این لایه در برابر مایعات، کاملا به کار این افراد می آید. برای تجربه کیفیت بهتر سراغ محافظ تشک نانو بروید.

تشک را بچرخانید: برای اینکه تشک کیفیت خوبش را حفظ کند و زودتر از آنچه باید دچار فرورفتگی در ناحیه ای نشود، هر شش ماه یک بار تشک خود را بچرخانید و از سمت دیگرش استفاده کنید. این توصیه در سال اول استفاده از تشک اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که ممکن است از همان ابتدا فشار روی یکی دو ناحیه بیشتر از بقیه قسمت ها باشد و اصطلاحا تشک دفرمه شود.

چند ترفند ساده

1- ملحفه و پتو و روتختی یک نفره را روی زمین نیندازید؛ درست است که شما اتاق تمیزی دارید اما فرش و کف خانه به دلیل تماس با انواع اشیاء و برخی حشره ها و آلودگی هایی که با چشم دیده نمی شوند، می تواند کالای خواب شما را کثیف کند.

2- تشک را هوادهی کنید: برای مثال اگر برای مدتی به مسافرت می روید، ملحفه و روتختی را بردارید تا تشک شما نفس بکشد. انجام هوادهی از بو گرفتن تشک جلوگیری می کند. اگر نمی توانید تشک را از منزل خارج کنید، آن را نزدیک پنجره بگذارید تا هم نور خورشید به آن تابیده شود و هم کمی هوا بخورد.

3- تعمیر به موقع تخت و تشک: این جزو بدیهیات است، اما عده ای بعد از پیش آمدن مشکل برای تخت و تشک، سراغ درست کردنش نمی روند. یادتان باشد عقب انداختن این کار فقط شدت مشکل را بیشتر می کند. اگر یک ایراد جزئی را برطرف نکنید، ممکن است بعد از دراز کشیدن های متعدد، فشار مضاعفی وارد شود و آن وقت تعمیرش هزینه زیادی روی دست شما بگذارد.

نبایدها

تشک را تا نکنید، خم نکنید و نکشید: غیر از تشک هایی که امکان تا شدن دارند و تشکی که از مواد بسیار نرم ساخته شده، برای سایر مدل ها این کارها را نکنید. گوشه های تخت را خم نکنید؛ برای مثال وقتی می خواهید آن را از دری رد کنید یا می خواهید روتختی دو نفره را روی آن کاملا محکم کنید. ضمنا روی گوشه های تشک ننشینید.

مواد شیمیایی خشک نزنید: برای تمیز کردن تشک از راه های خانگی و صحیح یا مایع تمیزکننده معمولی استفاده کنید. مواد شیمیایی خشک می توانند به تشک شما آسیب برسانند.

بین تشک و تخت خواب، تخته نگذارید: این کار ممکن است برای مدت کوتاهی از تشک شما پشتیبانی کند، اما به مرور مشکل تشک بدتر می شود. اگر تشک شما به مرحله ای رسیده که ناچار شده اید برای نگه داشتن و حمایت بهتر از آن، زیرش تخته ای اضافه کنید، دیگر وقتش رسیده که از دستش خلاصه شوید و یک تشک نو بخرید.

خوردن ممنوع: تماشای فیلم در آخر شب در تخت خواب، یک سرگرمی عالی است اما این برنامه معمولا با خوردن تنقلات همراه می شود. می دانیم که این ترکیب خیلی لذتبخش است اما برای تشک شما خوب نیست؛ خرده ریزها با چشم دیده نمی شوند و از درز و کناره تخت و جاهای دیگر به تشک و تخت شما نفوذ می کنند.

تشک را از دستگیره اش بلند نکنید: در بعضی از تشک ها یک دستگیره وجود دارد که معمولا برای حرکت دادن تشک وقتی در جایش قرار گرفته استفاده می شود. این دستگیره برای اینکه تشک را بلند و جابجا کنید، مناسب نیست؛ وقتی تمام وزن تشک به آن دستگیره فشار بیاورد ممکن است باعث پارگی اش شود.

روی تشک نپرید: این توصیه اغلب برای کسانی است که در خانه کودک و نوجوانی دارند، وگرنه قاعدتا بزرگسالان روی تشک نمی پرند. البته می دانم که پریدن روی تشک بامزه است، اما باعث خراب شدن تشک شما می شود. ایستادن روی تشک هم خوب نیست چون فشار روی یک نقطه متمرکز می شود.

این نکته های ساده که رعایت کردنشان کار چندان سختی نیست به شما کمک می کند که بیشترین بهره را از تشک ببرید و تا چند سال به خوبی از آن استفاده کنید. اما اگر عمر تشک شما به انتها رسیده، تعویضش را به عقب نیندازید چون این موضوع با سلامتی شما در ارتباط است؛ تشکی که مشکل دارد می تواند باعث بروز دردهایی در ناحیه کمر و پشت شما شود. نگران هزینه اش هم نباشید؛ در فروشگاه سه گامه به نشانی www.segameh.com بخشی داریم با عنوان «تشک ارزان» که تشک هایی از برندهای معتبر که قیمت پایینی دارند عرضه می کنیم. حتما نگاهی به این سایت بیندازید.

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/LeIpUp
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *