آموزش کیوبیس فصل شانزدهم قسمت اول : کنترلر Midi

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

کنترلر Midi

به کمک ویژگی به کمک ویژگی Midi device manager می توانید وسایل Midi متصل به کامپیوتر را در برنامه cubase تنظیم و مدیریت نمایید . در این پنجره همچنین می توانید پانلهای کنترلر Midi را ایجاد نمایید . این پانلها نماینده کنترلرهای سخت افزاری Midi بیرونی در درون برنامه cubase خواهند بود . پنجره ویراستار Midi device panel همه ابزارهای لازم را در اختیار شما قرار می دهد تا طرحهای وسایل را تنظیم نموده و به این ترتیب هر یک از پارامترهای کنترلر بیرونی از درون برنامه cubase قابل کنترل شده و اجرای اتوماسیون امکان پذیر شود . در این درس روش نصب و تنظیم کنترلر Midi در برنامه cubase را بطور کامل  می آموزید .

 

در مورد Prg  و Buk

هرگاه بخواهید کنترلر Midi یک صدای خاص را اجرا نمایید ( Patch ) لازم است که از درون برنامه Cubase  یک پیام Program change به آن وسیله ارسال نمایید . پیامهای Program change را می توانید در یک بخش Midi ( مانند سایر رویدادها ) ضبط یا وارد کنید . یا می توانید مقدار مربوط به پیام را در فیلد prg در ناحیه تنظیمات شیار Midi وارد نمایید .

به کمک پیامهای ( prg) program change می توانید از بین 128 صدای ( patch ) موجود در کنترلرهای Midi ، یک صدای خاص را انتخاب نمایید . اما برخی وسایل Midi مجموعه صداهای بیشتری را دارند . برای اینکه بتوانید از امکانات گسترده این وسایل استفاده نمایید لازم است در cubase از پیامهای Bank select استفاده نمایید . در این سیستم صداهای قابل استفاده در کنترلر Midi داخل بانکهای گوناگون ( Banks ) طبقه بندی می شوند و هر بانک نیز 128 صدای متفاوت ( patch ) است . اگر کنترلر Midi متصل به کامپیوتر از ویژگی Midi bank select پشتیبانی دارد . می توانید از فیلد Bank در ناحیه کاوشگر شیارهای Midi  استفاده نموده و سپس از درون برنامه بانک و صدای مورد نظر در کنترلر Midi را انتخاب نمایید .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل هشتم بخش چهارم : کاربرد نشانه ها ( MARKERS )

 

 

” ادامه دارد “

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/TDk
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *