آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش چهاردهم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فارسی - بخش چهاردهم

اکنون زمان خوبی برای این پرسش است که آیا دیدگاه موسیقایی برای میکس، در وهله اول مناسب نیست؟)

به عبارت دیگر، اگر ریتم خیلی پایه تر، ساده تر و آهسته تر باشد، احتمالا فضای بیشتری برای افکتها و بازی با اکولایزر وین و ولوم وجود خواهد داشت.

ملودی:

طبیعت خط ملودی می تواند به آسانی روی کاری که صدابردار هنگام میکس نهایی و همچنین در هر نقطه مشخص از کار و آهنگ انجام می دهد تأثیر بگذارد، برای مثال، اگر ملودی یک جزء بزرگ و طولانی از آهنگ باشد، ممکن است تصمیم بگیرید که آن را بوسیله افکتهای بر پایه زمان مانند تأخير (Delay)، پس آوا (Reverh) یا فلنجر (Flanger)، حجیم تر و جذاب تر کنید. اگر ملودی ساده باشد (یا کسل کننده)، ایده خوبی است که آن را بوسیله انواعی از حجیم سازی مانند تأخیرهای با زمان کوتاه یا پس آوا به صورت استریو در آوریم. به عبارت دیگر اگر ملودی خیلی شلوغ باشد، بهتر است که از افکتهای کمتری استفاده کنید و آن را بالاتر ببرید تا بتوانید جزئیات را بهتر بشنوید. گاهی اوقات صدابرداران پن و افکتها را براساس خط ملودی تغییر می دهند که می تواند به جذاب تر شدن میکس کمک کند.

ریتم

طبیعت رينم اثر مستقیمی روی میکس دارد. هر چقدر ریتم شلوغ تر باشد، باید میکس را تمیز تر و واضح تر انجام دهید تا بتوانید جزئیات بیشتری را بشنوید. شما نمی خواهید که شفافیت و وضوح و دقت یک ریتم پیچیده، پوشیده و تیره تر شود. هر یک از ابزار و وسایل در داخل اتاق کنترل می توانند برای خلق یک میکس تمیزتر و شفاف تر، وقتی که یک ریتم شلوغ داریم مورد استفاده قرار گیرند. در این مواقع باید از افکتهای بر پایه زمان کمتر استفاده کنید. به این دلیل که فضای کافی برای تأخیرهای اضافی وجود ندارد. سازها یا صداهای وی اس تی ها باید به صورت کی شفاف تر و روشن تر اکولایز شوند تا جزئیات ریتم تفکیک تر و قابل تشخیص شوند. ولوم صدای یک بخش پیچیده ریتم نیز باید کمی بیشتر شود تا جزئیات شفاف تر شنیده شوند. البته همه ريتمهای شلوغ به صورت مشخص تر و جلوتر میکس نمی شوند. یک ریتم ممکن است برای اینکه بخواهیم به صورت شفاف و جلوتر میکس شود خیلی شلوغ باشد. بنابراین باید آن را به صورت گرفته تر و تیره تر اکولایز کنیم و در زمینه موسیقی قرار دهیم، به این دلیل که ممکن است برای آهنگ بسیار طاقت فرسا، سنگین و خراب کننده باشد و بقیه اجزای

هارمونی

طبیعت بخشهای هارمونی و چگونگی تناسب آنها با گل آهنگ نیز به گونه ای دیگر در میکس مشارکت دارد. تفاوت در تعداد بخشهای هارمونی و ساختار آکوردی آنها می تواند راهنماهای مهمی را برای اینکه چه کارهایی در میکس باید انجام شود مهیا کند. مثلا هر چقدر بخشهای هارمونی بیشتر باشد صداها باید به صورت گسترده تری ين شوند. در حالیکه یک بخش هارمونی منفرد به ندرت به صورت کامل به یک سو پن می شود. نوع آکوردهای موسیقایی که بوسیله بخشهای هارمونی خلق شده اند می توانند روی جایگیری آنها تأثیر گذار باشند. یک آکورد نامطبوع احتمالا در میکس در عقب قرار می گیرد، یک آکورد مطبوع و خوش احساس ممکن است با تأخیرها و پس آوای فضایی میکس شود. هنگامی که هارمونی ها واقعی نیستند و در واقع ملودی به صورت هم آوا (اونسیون) صدا می دهد، صداها باید به صورت گسترده تری به صورت استریو پخش شوند تا پرتر و حجیم تر صدا دهند و ولوم صدا نیز احتمالا باید کمتر شود، به این دلیل که ممکن است این صداها برای اینکه در جلو قرار بگیرند، به اندازه کافی جذاب و دلچسب نباشند. یکی از روشهایی که در تصمیم گیری افراد برای چگونه میکس کردن هارمونی بکار می رود بر پایه این است که هارمونی ها تا چه اندازه خوب و صحیح و بجا می باشند. بسیاری از افراد، اگر صدای هارمونی ها واقعا خوب باشد آن را بلند می کنند با این حال و با تمام این اوصاف، هیچیک از این ایده ها یک قانون نیست، اینها تنها دلایلی برای خلق انواع مختلف میکس می باشد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل سیزدهم بخش چهارم : افکتهای صوتی

اشعار:

محتوای اشعار، راهنمای بزرگی برای صدابردار در روش میکس می باشد. طبیعت اشعار اغلب روی میکس کلی تأثیر می گذارد، به این دلیل که به تنظيم لحن و رنگ و آهنگ کمک می کند. اشعار بخصوص، اغلب صدابردار را برای استفاده از افکتهای گوناگون هنگام میکس هدایت می کند. جمله ای مانند: زندگی در حاشیه” با “راه رفتن روی لبه پرتگاه می تواند کاملا به سمت راست یا چپ پن شود و به این صورت کاملا این حس را تداعی کند. جمله ای در مورد رفتار روان پریشانه ممكن است شما را بر آن دارد که صدای برخی فرکانسهای آزار دهنده را در یک یا چند ساز بخصوص بالا ببرید. جمله ای مانند “در سرای عشق” ممکن است مقداری پس آوا را طلب کند. همچنین افکتها ممکن است بر اساس اشعار حذف شوند. برای مثال وقتی اشعار خیلی مهم یا شخصی هستند، معمولا افكتها (مخصوصا پس آوا) کم می شوند تا اشعار جلوتر و نزدیک تر به احساس شما صدا دهند.

کنید که در فضای محدود بين بلندگوها این امر یعنی استفاده از کل فضا و زمینه استریو لازم می باشد.

اگر یک تنظیم خیلی خلوت و کم حجم باشد نیز دو روش با طرح وجود دارد. شما می توانید تنظیم را با اضافه نکردن افكت خلوت نگه دارید یا اینکه می توانید آن را با اضافه کردن انواع گوناگون افکتهای بر پایه زمان پرتر و حجیم تر کنید. وقتی تعداد صداهای کمتری وجود دارد، شما فضای بیشتری برای بازی با افکتها در اختیار خواهید داشت.

تنظیم:

حجم و تراکم تنظيم اغلب راهنمای ارزشمندی برای روش میکس آهنگ می باشد اگر یک تنظیم بیش از حد پر باشد دوطرح مختلف برای کار وجود دارد. برداشتن قسمتهای اضافی و نامطلوب یا پرتر کردن آن. طرح اول به این منظور است که یک تنظيم شلوغ و پر را با اضافه کردن افکتهای دیگر تیره و شلوغ تر نکنیم. در اینجا سعی می کنیم که بگونه ای میکس را انجام دهیم که صدای تمیزتر و واضح تری داشته باشیم تا بتوانیم اجرای آهنگ را در شلوغی تنظیم بشنویم. علاوه بر استفاده کمتر از افکتها، صداها معمولا به صورت شفاف تر و روشن تر اکولایز می شوند. وقتی تعداد خیلی زیادی از صداها و نت ها در میکس وجود دارند، فرکانسهای بالاتر بیشتر پوشیده می شوند، در حالیکه فرکانسهای پایین فضای بیشتری را در بین بلندگوها اشغال می کنند. استفاده از اکولایزهای شفاف تر باعث میشود که صداها فضای کمتری را بگیرند، بنابراین فضای بیشتری برای شنیده شدن هر صدا وجود خواهد داشت.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش سئو در کرج

از طرف دیگر برای برخی آهنگها و سبکهای موسیقی، استفاده از میکس برای پرتر کردن تنظیم، ساختن صدای حجیم و افکتهای مشخص تر مناسب می باشد. اضافه کردن افکتهای بر پایه زمان مانند تأخیر و پس اوا و فلنجر در حقیقت صداهای بیشتری را به میکس اضافه می کند. همچنین ممکن است شما صداها را در سطح وسیع تری پن

سازبندی

اگر صدای ساز خوب باشد، احتمالا شما صدای آن را بالا خواهید برد و با استفاده از افکتهای بر پایه زمان آن را به صورت استریو پخش خواهید کرد. اگر صدای ساز زیبا، جذاب، منحصر بفرد و پیچیده باشد خودنمایی خواهد کرد. از سوی دیگر صداهای جذاب و منحصر بفرد هنگامی که در میکس پایین باشند و تراوش صدای آنها شنیده شود می توانند بسیار فریبنده باشند. یک افکت نرم و آرام برای استریو کردن آن لازم است و در نهایت آن را در زمینه آهنگ قرار می دهد.

اگر صدایی خیلی آشکار و واضح نیست، آن را با بالا بردن بیش از حد، پر رنگ و مشخص نکنید. به جای آن می توانید مقداری افکت به آن بدهید. اگر نمی توانید آن را شفاف و صیقلی کنید، آن را محو کرده و بپوشانید. )

 

 

ادامه دارد …

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Fnl
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *