نوسانات نفس‌گیر قیمت مسکن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

نوسانات نفسگیر قیمت مسکن

 

به تازگی وزارت مسکن و شهرسازی، آماری منتشر کرده که نشان میدهد قیمت مسکن از سال 97 تا سال 99 چیزی حدود 121 درصد افزایش داشته است! این افزایش هولناک به معنای فشار به تمامی اقشار جامعه به غیر از افرادی است که پیش از این افزایش، مالک زمین و املاک شهرهای بزرگ بودهاند.

در همین آمارها مشخص شده است که مهر سال 97 برای هر متر مربع از ملک مسکونی در شهر تهران باید به طور متوسط حدود 8 میلیون و 600 پرداخت میشد در حالی که متوسط قیمت امروز مسکن هر متر مربع به 18 میلیون و  71 هزار تومان  رسیده است.

این افزایش قیمت مسکن 99 در مناطق 1-3 شهر تهران ارقام بسیار متفاوتی با مناطق ارزانتر مانند منطقه 18 داشته است اما افزایش میانگین قیمت مسکن در تهران در طی این 2 سال برای همه مناطق سرسام آور بوده است. 

 

نوسانات نفس گیر قیمت مسکن

مقایسه قیمت مسکن در مناطق 22 گانه تهران

از منطقه یک تهران شروع میکنیم. برای خرید ملک در این منطقه باید برای هر متر مربع مبلغ 37.8 میلیون تومان پرداخت کنید. منطقه 3 تهران 31.7 میلیون و منطقه 2 تهران با 27.7  میلیون تومان برای هر متر مربع پیشتاز است.

منطقه 6 تهران با 24.7 میلیون و منطقه 5 تهران با 22.4 میلیون تومان برای هر متر مربع گران ترین مناطق تهران به شمار میرود. 

بازه 15 تا 20 میلیون تومان برای هر متر مربع در تهران مربوط به مناطق 4، 22، 8، 7 و 13 است. بررسی لیست قیمت خانه در تهران برای بازه قیمت 10 تا 15 میلیون تومان برای هر متر مربع نیز مربوط به مناطق 21،14،9، 10، 11،  12 و 19 است.

 پایینترین بازه قیمت مربوط به 9 تا 10 میلیون تومان برای هر متر مربع است که مربوط به مناطق 15،16،17،19 و 20 است. کمترین قیمت مسکن در تهران متعلق به منطقه 18 است با متری 8.6 میلیون تومان.

 البته این ارقام مربوط به قیمت جدید مسکن در تیر ماه 99 است و بعید نیست که این قیمتها در روزهای آینده تغییراتی داشته باشد.

رابطه قیمت مسکن و قیمت طلا

 

رابطه قیمت مسکن و قیمت طلا

قوانین بازار در هر شرایطی حتی بحرانهای جاری در اقتصاد ایران و بحرانهای جهانی مانند بیماری کرونا در هر صورت بر اساس قواعد عرضه و تقاضا عمل میکند. خصوصا در زمانهایی که ارزش پول یک کشور پایین میآید طبیعیست که مردم برای حفظ ارزش پول خود اقدام به سرمایه گذاری و یا تبدیل پول به طلا یا ارز یا مسکن میکنند.

انتخاب هر کدام از گزینههای برای تبدیل پول نقد به تخصص و احاطه در اقتصاد نیاز دارد. واقعیت این است که آرزوی خرید ملک در تهران برای بسیاری از مردم به آرزویی دور از دسترس تبدیل شده است.

یکی از فاکتورهای مهم مقایسه است.

 در ادامه قصد داریم آخرین قیمت مسکن در تهران را با قیمت طلا مقایسه کنیم:

 

مقایسه افزایش قیمت نمودار قیمت مسکن و طلا

با بررسی نمودار قیمت مسکن ، تیر سال 1398، متوسط قیمت ملک در تهران با متری حدود 13.300 میلیون معامله شده و همین ملک تیرماه 99 با قیمت 18.500 میلیون تومان برای هر متر معامله شده است به معنای افزایش 40 درصدی در یک ملک برای شهر تهران. مقایسه کنیم با قیمت طلا در همین بازه زمانی. تیرماه 1398 قیمت یک سکه بهار آزادی 5.100 میلیون تومان بوده است و 14 تیر 99 همین قیمت به 9.500 رسیده است.

به معنای افزایش 86 درصد افزایش قیمت! این مقایسه نمیتواند مبنای تصمیمگیری برای هر سرمایهگذاری باشد زیرا ریسک بازار طلا کم نیست اما اعداد و ارقام با مقایسه لیست قیمت مسکن و طلا نشان میدهد که افزایش قیمت طلا حدود دو برابر بوده است.

 

بحران، افزایش قیمت، هجوم به بازار، بحران مضاعف

آنچه شاهدیم، ایجاد بحرانهای جهانی ناشی از بیماری کرونا و تاثیر در قیمتهای جهانی طلا است. شرایط اقتصادی ایران نیز به نحوی شده است که بی ثباتی بیداد میکند و ارزش پول ملی به سرعت پایین میآید.

 به این ترتیب هر چه قیمت هر محصولی بالا رود، خریداران برای خرید آن هجوم میآورند و به این ترتیب قیمت آن بیشتر افزایش مییابد.

 شرایطی که برای این روزهای طلا و دلار پیش آمده است تعداد بسیار بالای معاملات و افزایش افسار گسیخته قیمتهاست. اما در زمینه بازار مسکن؛ با توجه به شرایط اقتصادی تعداد معاملات مسکن کاهش پیدا کرده است و قیمت معاملات مسکن با وجود این رکود کاهش نیافته است.

دلیل این عدم کاهش بیشتر به شرایط اقتصادی ایران وابسته است که ارزش ملک را در رقابت با نرخ ارز و طلا قرار داده است.

نمودار افزایش قیمت طلا در سالهای اخیر و تاثیر آن بر قیمت مسکن

هر متر مربع در تهران چند گرم طلاست؟

در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که با چه میزان سکه طلا میتوان یک خانه در هر نقطه از تهران در تیرماه سال 99 خرید. کار را با مناطق بالای شهر تهران، منطقه 1-2-3- شروع میکنیم که قیمتهایی بالای 25 میلیون تومان برای هر متر مربع دارند. برای بررسی قیمت خوب است که به قیمت مسکن دیوار یا شیپور یا سایر سایتهای آنلاین مسکن مراجعه کنید.

قیمت یک ملک 80 متری مسکونی در ولنجک را متری 38 میلیون تومان در نظر بگیرید. ملک 3 میلیارد و 40 میلیون تومان قیمت دارد. با 304 عدد سکه میتوان این ملک را خریداری کرد. به مناطق میانی تهران بیایید.

در منطقه اکباتان که منطقه 5 شهرداری حساب است. ملک 60 متری در این منطقه یک میلیارد و دویست میلیون تومان قیمت خواهد داشت و این ملک را با 120 سکه طلا میتوانید بخرید. به مناطق جنوبی تهران برویم. قیمت خرید و فروش مسکن در این منطقه برای ملک 60 متری حدود 600 میلیون تومان است که این خانه را با داشتن 60 عدد سکه میتوان خرید.

 

دو سناریو برای تغییرات قیمت مسکن در مقایسه با طلا و ارز

به گزارش سایت ملک 7 در مورد اخبار مسکن ، سناریو اول رکود بازار مسکن است که میتوان باعث کاهش قیمتها شود. این سناریو که البته میان بسیاری از تحلیلگران اقتصادی طرفدار چندانی ندارد پیشبینی میکند که التهابات بازار مسکن تمام سرمایهها را به خود جذب میکند و به این ترتیب بازار مسکن با کاهش تقاضا مواجه شده و دچار رکود میشود.

سناریو دوم که بیش از سایر سناریوها مورد توجه است، رقابت قیمت مسکن است است با طلا و ارز. به این ترتیب مالکان زمینها حتی با وجود کاهش تقاضا پا به پای بازار ارز و دلار، قیمت را بالا میبرند و با سرمایهگذاران با مشاهده فضای رقابتی میان قیمت مسکن و ارز و طلا، بخشی از سرمایههای خود را متوجه بازار مسکن میکنند و هم این بازار از رکود خارج میشود و هم شاهد افزایش تصاعدی قیمت مسکن خواهیم بود.

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/oQW
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. پورحیدر گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *