دریافت تسهیلات مسکن برای رسیدن به آرزوی صاحب خانه شدن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

 

 

دریافت تسهیلات مسکن برای رسیدن به آرزوی صاحب خانه شدن

مسیر خرید خانه هموار نیست. قیمت‌های نجومی و وضعیت بد اقتصادی صاحب خانه شدن را سخت کرده است. شرایط اخذ وام مسکن زمانبر و دشوار است. در این میان راه‌های میانبری وجود دارد که شما را سریعتر به تسهیلات مسکن برساند. می‌توانید اوراق تسهیلات مسکن که به اختصار تسه نام دارد را از بانک مسکن یا بورس دریافت کنید و به سرعت بخشی از هزینه خرید ملک را تامین کنید.

وام مسکن | تسهیلات مسکن | اوراق مسکن

شاید این روزها صاحب خانه‌ شدن  برای بسیار  رویایی دست نیافتنی باشد. رویایی آنقدر دور از دسترس که گاهی یادشان می‌رود تمام راه‌های رسیدن به این رویا را جستجو کنند.

اگر خانه‌دار شدن هدف شماست، باید با زیر و بم تسهیلات مسکن آشنا شوید. تمامی جزئیات اوراق وام مسکن و مدارک لازم جهت خرید اوراق مسکن را بدانید. تمامی فرصت‌ها رابشناسید.

ادعا نمی‌کنیم مسیر خانه‌دار شدن هموار است و تسهیلات مسکن به راحتی در دسترس است اما دلیل نمی‌شود که از اندک فرصت‌های موجود هم دست شست. حداقل کاری که باید بکنید آگاهی داشتن از تمامی طرح‌های تسهیلات مسکن است.

میانبر اوراق تسهیلات مسکن برای خانه دار شدن

 

با دریافت اوراق تسهیلات مسکن میانبر بزنید

روش قدیمی دریافت وام مسکن سپرده گذاری بود. سپرده‌هایی که نباید نه به اصل پول نیاز داشته باشید نه به سود آن و پس از سپرده گذاری ماه‌ها صبر کنید تا نوبت به دریافت وام برسد.

این فرآیند این روزها نیز انجام می‌شود اما راه میانبری نیز وجود دارد. اگر به دنبال دریافت سریعتر وام هستید اوراق مسکن تهیه کنید.

برای تهیه اوراق مسکن چندین راه وجود دارد. اوراق تسهیلات مسکن که آن‌را با نام اوراق تسه می‌شناسند امکان ارائه در بورس دارد.

برای دریافت آن هم به صورت مستقیم می‌توان از بانک اقدام کرد و هم اوراق ارائه شده در بورس را خریداری کرد.

از آنجایی که بر اساس مبانی فقهی برای هر معامله‌ای مالک باید کالا عرضه کند، معاملات ثانویه اینچنینی با ارائه اوراق سلف موازی انجام می‌شود.

خریدار ثانویه، می‌تواند معاملات را بر اساس دارای مبنای عرضه کننده تهیه کند.

لیست قیمت 99 اوراق تسهیلات مسکنتسه

لیست قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) تاریخ 4/4/99

 

قبل از آنکه به دنبال نحوه خرید اوراق مسکن باشید اول مدارک لازم جهت خرید اوراق مسکن را بررسی کنید.

تهیه مدارک وام زمانبر است و اوراق وام مسکن زمان‌دار است و در صورت تمام شدن سررسید ارزش آن از بین می‌رود. بنابراین پیش از اقدام، همه جوانب را بررسی کنید.

 

مدارک لازم جهت اخذ وام تسهیلات مسکن

پیش از اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن، مدارک وام را حاضر کنید. البته می‌توانید اوراق را در بورس به فروش برسانید اما اگر قصد وام گرفتن دارید بهتر است که پیش از خرید اوراق مدارک وام را تکمیل کنید. اولین مدرک مهم و مورد نیاز شما سند مالکیت است. اصل و کپی، اگر شعبه تشخیص دهید، بنچاق نیز لازم است.

تمامی نقشه‌های معماری و تاییدیه‌های شهرداری نیز لازم است. همه مجوزهای ساختمانی، مانند پروانه ساخت و عدم و خلافی باید اصل و کپی موجود باشد.

اگر وام برای پروژه‌های بیش از یک واحد داده می‌شود باید نقشه سازه نیز موجود باشد. حتی اگر ساختمان دارای آسانسور است باید قرارداد آسانسور موجود باشد. در ادامه استعلامات لازم در خصوص تسهیلاتی که تا به الان دریافت کردید و چک‌های برگشتی برای کسانی که حساب جاری دارند اخذ می‌شود.

تصاویر مربوط به عوارض شهرداری و انشعابات باید ارائه شود و فرم‌ها را تکمیل کنید.

برای تهیه اوراق تسهیلات مسکن گام به گام پیش روید

برای تهیه اوراق تسهیلات مسکن گام به گام پیش روید

همانطور که گفته شد برای اخذ وام مسکن مدارک زیادی نیاز دارید. اگر قصد خرید اوراق تسهیلات و فروش آن در بورس را داشته باشید که هیچ اما اگر قصد گرفتن وام دارید یادتان باشد فرایند زمانبر است و باید حواستان به سررسید اوراق باشد. اما برای خرید اوراق مسکن از بورس چه مراحلی باید طی شود؟

مرحله اول: به بانک مسکن مراجعه کنید و شرایط اخذ وام بر اساس ملک مورد نظرتان را جویا شوید.

مرحله دوم: شما هر معامله‌ای که در بورس انجام دهید نیاز به کد سهامداری دارد

 اگر پیش از این در بازار بورس سهام خرید و فروش کردید و کد سهام‌داری اخذ کردید، نیاز به اخذ مجدد آن نیست. البته برای شناسایی همان کد قبلی در سیستم معاملات مسکن نیز یک روزی معطل خواهید شد. اگر کد سهامداری ندارید که مدارک لازم جهت خرید اوراق مسکن را تهیه کنید و به کارگزاری‌های فرابورس یا حتی خود بانک مسکن هم مراجعه کنید. می‌توانید کد سهامداری اخذ کنید. مدارکی شامل: اصل و کپی همه مدارک شناسایی و شماره حساب بانک مسکن و شماره شبا. با این مدارک کد سهامداری به شما داده می‌شود.

مرحله سوم: نوبت به پرداخت پول می‌رسد

 قیمت اوراق مسکن در بازار بورس بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. لیست تغییرات قیمت اوراق مسکن 99 به صورت آنلاین به روز رسانی می‌شود. باید علی‌الحساب برای هر اوراق حدود 8 هزار تومان بیش از قیمت روز برای خرید اوراق تسهیلات مسکن به حساب جم  14002827187 متعلق به شرکت کارگزاری بانک مسکن واریز کنید. نکته اینجاست که باید رسید بانکی معتبر داشته باشید. بنابراین پرداخت‌های بدون قبض و اینترنتی کار شما را راه نمی‌اندازد. البته پرداخت از طریق سانتا قابل قبول است و می‌توانید از این طریق اقدام کنید در غیر این صورت به شعب بانک مسکن مراجعه کنید و واریز را انجام دهید.

مرحله چهارم: اوراق را سفارش دهید

پول که پرداخت شد، به بانک یا کارگزاری مسکن مراجعه می‌کنید و فیش پرداخت را ارائه می‌کنید و فرم‌های مربوطه را پر می‌کنید. نکته اینجاست که ممکن است به بانک مراجعه کنید اما همان روز اوراق قابل خریداری نباشد. پس پیش از مراجعه تماس بگیرید و بپرسید که آیا اوراق خریداری شده است یا خیر.

مرحله پنجم: اوراق تسهیلات مسکن را دریافت کنید

برای دریافت اصل اوراق نیز باید تماس بگیرید. توجه کنید که اگر خودتان خریدار اوراق هستید که مدارک شناسایی و رسید پرداخت اولیه همراه داشته باشید و اگر شخص دیگری برای دریافت اوراق مراجعه می‌کند، باید کارت ملی شما همراهش باشد.  خرید مسکن و خانه را در سایت ملک 7 مشاهده کنید.

مرحله ششم: کار به پایان رسیده.

شرایط دریافت وام را باید پیش‌تر از بانک مسکن جویا شوید. با ارائه اوراق تسهیلات مسکن به هر کدام از شعب بانک مسکن می‌توانید برای پروسه دریافت وام اقدام کنید. همچنین اوراق امکان فروش در بازار بورس را خواهد داشت.

نکات دانستنی پیش از دریافت وام تسهیلات مسکن

 

پیش از دریافت وام تسهیلات مسکن حساب کتاب کنید

هر پانصد هزار تومان وام مسکن نیاز به یک اوراق تسهیلات مسکن دارد. خرید اینترنتی اوراق مسکن به معنای استعلام روزانه قیمت‌هاست. مزیت بررسی اینترنتی خرید اوراق به شما امکان تصمیم‌گیری درست خواهد داد.

قیمت هر ورقه تسه را استعلام کنید. به طور مثال در تاریخ 4/4/99 حدود متوسط قیمت 62.600 تومان است. برای گرفتن وام 100 میلیون تومان باید 200 برگه تهیه کنید و در تاریخ مذکور باید برای خرید اوراق بدون در نظر گرفتن کارمزد  12 میلیون و پانصد و بیست هزار تومان هزینه خواهید کرد.

کارمزد حدود 0.5 درصد پرداختی است. یعنی در مورد یاد شده چیزی حدود 610 هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کنید. تمام رقم‌های گفته شده در طی زمان تغییر خواهد کرد.

سوالی که وجود دارد این است که تغییرات قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار بورس بر چه اساس است؟

مهلت دو ساله اوراق تسهیلات مسکن

هر چه به پایان مهلت استفاده از اوراق نزدیک شویم قیمت اوراق تسهیلات مسکن ارائه شده در بورس کاهش پیدا می‌کند. البته این روند کلی است و ممکن است بر اساس سفته‌بازی یا شرایط بورس و مهم‌تر از آن عرضه و تقاضا تا حدودی بالا و پایین شود اما مسلما اوراق سال 99 قیمت بالاتری از اوراق سال 97 خواهد داشت. در مورد ذکر شده به طور مثال، برای تاریخ 4/4/99 متوسط قیمت اوراق 62.600  شده است.

در همین بازار اوراق اردیبهشت 97 قیمت 610,588 داشته و اوراق فروردین 99 با قیمت 671,103 ارائه شده؛ نتیجه آنکه در صورتی که قصد وام گرفتن دارید می‌توانید زمان مناسب را برای خرید انتخاب کنید تا کم‌ترین قیمت را خریداری و به سرعت برای وام مورد نیاز خود اقدام کنید.

سود اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟

بر اساس اعلام بانک مسکن نرخ سود تسهیلات مسکن17.5 درصد خواهد بود. تفاوتی که خرید اوراق بورس و افتتاح حساب وجود دارد، در مدت زمان بازپرداخت است. حداکثر زمان بازپرداخت 12 ساله برای افتتاح حساب است اما در مورد اوراق مسکن این زمان به 5 سال کاهش می‌یابد اما نرخ سود تغییری نخواهد داشت.

 

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/DrF
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *