تفاوت میان لوله PVC و UPVC

زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه در اکثر صنایع سعی می‌شود تا از لوله‌های پلاستیکی به جای لوله‌های فلزی و چدنی استفاده شود؛ لوله‌های پلاستیکی در مقایسه با لوله‌های فلزی از قیمت، وزن کمتر و کاربرد بیشتری برخوردار هستند که همه این موارد باعث شده تا طرفداران آنها روز به روز بیشتر شود.

 

pvc-vs-upvc

 

و لوله upvc در بین تمامی لوله‌های پلاستیکی، جزو پرکاربردترین و محبوب‌ترین‌ها هستند که توسط شرکت لومیر، یکی از پیشگامان،تولید کنندگان و عرضه کنندگان لوله‌های PVC و ، در سراسر ایران عرضه می‌شود.

در ادامه قصد داریم تا شما را با لوله pvc و UPVC و تفاوت آنها آشنا کنیم تا خریدی آگاهانه‌تر داشته باشید.

لوله PVC چیست؟

لوله PVC جزو اولین لوله‌های پلیمری بودند که وارد بازار شدند و همین پیش قدم بودن باعث شده تا جزو محبوب‌ترین لوله‌های پلیمری به شمار برود. لوله‌های PVC خودشان تقسیم به دسته‌های مختلفی می‌شوند که لوله UPVC هم یکی از زیردسته‌های لوله پی وی سی است.

لوله‌های پی وی سی در مقایسه با لوله‌های فلزی و چدنی، مقاومت بیشتری در شرایط آب و هوایی دارند که همین موضوع باعث می‌شود تا مقاومت بیشتری از خودشان نشان بدهند.

لوله PVC به دلیل ویژگی‌های زیادی که دارد، از آن در صنایعی به مانند کشاورزی، ساختمان سازی، فاضلاب، آبرسانی و … استفاده می‌کنند.

ممکن است خیلی از شماها، لوله‌های پلیمری به مانند لوله پی وی سی را با نام لوله پلیکا بشناسید؛ درواقع پلیکا نام اولین تولید کننده لوله PVC بود و به همین دلیل، بسیاری از مصرف کنندگان، آن را با اسم پلیکا می‌شناسند.

در حال حاضر لوله UPVC و PVC توانستند جای لوله‌های فلزی و چدن را بگیرند و جزو محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌روند.

لوله UPVC چیست؟

همانطور که در بالا هم گفتیم، لوله PVC به چند دسته مختلف به مانند MPVC, OPVC, PPVC و … تقسیم می‌شوند که محبوب‌ترین آنها لوله UPVC است. پلی وینیل کلراید یکی از اصلی‌ترین ترکیبات لوله PVC است؛ در لوله UPVC هم از پلی وینیل کلراید نرم شده یا unplasticized pvc استفاده می‌شود که به اختصار آن را UPVC می‌خوانند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد لوله‌های UPVC است که همین ویژگی باعث شده تا از آن در صنایع آزمایشگاهی، استفاده‌های زیادی شود.

همچنین به خاطر قابلیت پلاستیکی، مقاومت بیشتری در شرایط مختلف دارد که در نهایت باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.

در گذشته از لوله‌ها فلزی برای آبرسانی و فاضلاب استفاده می‌شده که به خاطر قابلیت زنگ زدگی، باعث می‌شد تا طول عمر کمتری داشته باشد و همیشه باید آنرا تعویض می‌کردند. ولی با ظهور لوله‌های پلاستیکی به مانند UPVC، لوله‌های فلزی از رده خارج شدند و جایشان را به لوله‌های پلاستیکی دادند.

تفاوت میان لوله PVC و UPVC

همانطور که در بالا گفتیم، شرکت لومیر یکی از تولیدکندگان برتر لوله‌های PVC و UPVC است؛ ولی شما قبل از خرید باید بررسی کنید که چه نوع لوله‌ای نیاز شماست. برای همین بهتر است که تفاوت لوله UPVC و PVC را بدانیم:

1. تجزیه و بازیافت

چه لوله PVC و چه لوله UPVC، قابلیت تجزیه ندارند؛ یعنی اینکه اگر آنها را در طبیعت رها کنید، به دلیل قابلیت پلاستیکی بودن آنها، تجزیه نمی‌شوند. ولی می‎توانید لوله‌های UPVC را در دمای بالا بازیافت و به محصولات دیگری تبدیل کنید.

2. کاربرد

همانطور که در بالا هم چند بار تکرار کردیم، لوله‌های پلاستیکی جزو محبوب‌ترین لوله‌ها هستند که هر ساله میزان استفاده آنها از سال قبل بیشتر می‌شود.

ولی معمولا از لوله PVC و به دلیل اینکه دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به یو پی وی سی است، در مصارفی به مانند ساخت و ساز یا لوله کشی استفاده می‌شود.

ولی لوله UPVC نسبت به PVC، مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی مختلف دارد که همین موضوع باعث شده تا از آنها در صنایع درب و پنجره استفاده شود.

این دو لوله دارای کاربردهای زیادی هستند که موارد بالا فقط بخشی از آنها بود؛ ویژگی لوله‌های پلاستیکی آنقدر زیاد است که هر ساله وارد صنایع مختلفی می‌شوند.

3. میزان ایمنی

در بین دو لوله UPVC و PVC پیشنهاد می‌شود که از UPVC به عنوان لوله برق استفاده شود. چون اگر شما از پی وی سی استفاده کنید و کابلها برق دچار اتصالی و جرقه شوند، آتشی که ایجاد می‌شود می‌تواند هیدروژن کلریدی که در لوله PVC وجود دارد را آزاد کند و همین موضوع می‌تواند به سلامتی افراد ضربه بزند.

علاوه بر هیدروژن کلرید، در ساخت پی وی سی از فتالات و دی بوتیل استفاده شده که در صورت آتش سوزی می‌تواند برای محیط زیست هم مضر باشد. ولی در ساخت لوله UPVC از فتالات و دی بوتیل استفاده نشده.

4. مقاومت

لوله UPVC در مقایسه با PVC دارای مقاومت بیشتری است؛ این لوله‌ها در برابر مواردی مثل فرسایش، مواد شیمیایی، ضربات مختلف و دمای بالا و پایین مقاومت بالایی از خودشان نشان می‌دهند.

5. طول عمر

لوله‌های UPVC دارای طول عمر بیشتری نسبت به لوله‌های PVC هستند؛ البته مقاومت لوله یو پی وی سی می‌تواند تاثیر بسزایی در طول عمر آنها بگذارد.به همین خاطر است که معمولا از لوله UPVC برای انتقال آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

البته طول عمر لوله PVC از لوله‌های فلزی و چدنی بیشتر است!

6. ماندگاری

از ترکیباتی که در ساخت لوله PVC استفاده می‌شود، باعث شده تا انعطاف پذیری بیشتری نسبت به لوله یو پی وی سی داشته باشد و همچنین نرم‎تر باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا نسبت به بقیه لوله‌های پلاستیکی، ماندگاری کمتری داشته باشد.

قیمت لوله PVC و UPVC

لوله‌های پلاستیکی و مخصوصا لوله UPVC و PVC جزو پروفروش‌ترین محصولات هستند؛ همه این محصولات دارای ویژگی‌های متعددی هستند که باعث می‌شود از آنها در صنایع مختلف استفاده شود.

یکی از مهم‌ترین مزایا لوله‌های پلاستیکی نسبت به لوله‌های فلزی، قیمت آنهاست که لوله‌های پلاستیکی دارای قیمت کمتری هستند.

اگر شما قصد خرید و یا استعلام قیمت لوله PVC یا UPVC را داشتید، می‌توانید با شرکت لومیر تماس بگیرید.

 

5/5 - (4 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/DJn
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *