استخدام حسابدار در تهران

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در تهران

 

ايتنا - استخدام حسابدار و تسلط به نرم افزارهای حسابداری پیشرفته

حسابداری یکی از مشاغل پرطرفدار در جامعه‌ی امروز و همچنین کلان‌شهر تهران است. سازمان‌های زیادی سالانه، اقدام به استخدام حسابدار‌های مناسب برای شرکت‌ها، یا کارخانجات خود می‌کنند. چرا که حسابداری لازمه‌ی هر سازمان و صنعتی است. حسابداری در واقع شغلی است که با گردآوری، ثبت، طبقه‌بندی، تهیه گزارش‌های مالی و حسابداری و تجزیه‌وتحلیل این گزارش‌ها جهت کمک بهتر به فرایندهای کاری در هر سازمانی، مرتبط است.

 درواقع امور مالی و حسابداری جزو مهم‌ترین بخش‌های هر سازمانی هستند و از این رو نیاز است تا با پیشرفت سطوح سازمانی، حسابدارانی خبره و ماهر نیز، استخدام شوند. مهارت حسابدار و میزان تجربه‌ی آن در میزان دقت کار و عملکرد کل سازمان، اثرگذار خواهد بود. این شغل حساس لازمه‌ی هر سازمان کوچک، متوسط و بزرگی است، و بایستی افراد مناسبی نیز برای این شغل، مدنظر قرار گرفته و به‌کار گرفته شوند. همچنین تهران نیز بعنوان پایتخت ایران و یکی از بزرگترین شهرهای دنیا، سازمان‌ها و کارخانجات زیادی را در خود جای داده‌است، بنابراین این شهر، نیاز روزافزونی به شغل حسابداری در شاخه‌های مختلف آن دارد، بطوریکه بتواند نیاز خود را به خوبی تامین کند.

همچنین می توانید لیست بهترین شرکت حسابداری تهران را در سایت ببینید.

ویژگی های یک حسابداری خبره

اما ویژگی‌های یک حسابدار خبره و ماهر چیست؟ چه توانایی‌ها یا مهارت‌ها و مدارکی از شما یک حسابدار خوب می‌سازد؟

در ابتدا بایستی عرض کنیم که حسابداری با اطلاعات مالی سازمان، سروکار دارد و این اطلاعات برای سازمان حیاتی بوده و میزان دقیق‌بودن در آنها بایستی از حساسیت بالایی برخوردار باشد. همچنین  در هر سازمان، گزارش‌هایی نیز برای مراجع قانونی ارائه می‌شود و از این رو میزان مهارت حسابدار در انجام وظایف سازمان، نقش مهمی خواهد داشت. ویژگی‌های یک حسابدار خوب بطور کلی، شامل موارد زیر است:

  • داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط و معتبر از مراجع معتبر آموزشی و دانشگاه‌ها
  • آشنایی و تجربه‌ی کار با سیستم‌های رایانه‌ای به‌روز و نرم‌افزارهای حسابداری
  • دقت بالا و دقیق و منظم‌بودن در کار محوله
  • توانایی در انجام وظایف محوله، قابلیت ارائه‌ی گزارش‌های مختلف و کمک به سازمان
  • خلاقیت و توانایی ارائه‌ی پیشنهادهای مناسب جهت کاهش هزینه‌های شرکت و افزایش سود
  • رازداری در حفظ اطلاعات مالی شرکت
  • آشنایی کامل با قوانین مالیاتی و همچنین قوانین حقوق دستمزد و غیره
  • توانایی بالا در تجزیه‌وتحلیل گزارش‌های مالی و نتیجه‌گیری‌
  • آشنایی با چند شاخه از حسابداری به غیر از شاخه‌ی موردنیاز (حسابداری صنعتی، مالی، دولتی و …)
  • داشتن روابط عمومی بالا و ایجاد ارتباط با سایر بخش‌های سازمان و مدیران
  • داشتن روحیه‌ی کار تیمی

تمام توانایی‌های بالا تقریبا بایستی بصورت یکسان و یکنواخت در یک حسابدار خوب  و موفق، موجود باشند، اما از بین آنها، آشنایی با فناوری‌های اطلاعات بصورت به‌روز و نرم‌افزارهای موردنیاز، مهم‌ترین قابلیت موردنیاز است، مهارت کار با نرم‌افزارهای حسابداری ویژگی‌ مهمی است که یک حسابدار خوب بایستی بصورت حتم، آن را دارا باشد. حسابداران زیادی موجود هستند که از تجربه و مهارت کافی برخوردار هستند اما عدم آشنایی آنها با فناوری‌های اطلاعات و نرم‌افزارهای به‌روز، باعث شده تا گزینه‌ی مناسبی برای استخدام نباشند. دنیای امروز، دنیای اطلاعات و سیستم‌های رایانه‌ای است، بدون مجهزشدن به ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، نمی‌توان در این دنیا، فعالیت کرده و حتی زندگی کرد. آشنایی به نرم‌افزارهای تخصصی نیز یکی از لازمه‌های مشاغل مختلف در این دنیا است. یکی از این مشاغل که به نرم‌افزارها، بسیار وابسته است، شغل حسابداری است. در دنیای حسابداری و امور مالی، گردآوری، ثبت اطلاعات، محاسبات، تهیه‌ی گزارش‌ها و حتی تجزیه‌وتحلیل‌ به کمک نرم‌افزارهایی صورت می‌گیرد و بدون استفاده از نرم‌افزاری که قابلیت مناسبی دارد، موفقیت در حسابداری شرکت، عملا غیرممکن است، همچنین بایستی ساعت‌ها، زمان را صرف کارهای روتینی مانند گردآوری اطلاعات و داده‌ها بکنید. همچنین بسیاری از سازمان‌ها، سیستم رایانه‌ای و نرم‌افزارهای حسابداری مختص خود را دارند و از‌این‌رو آشنایی با فناوری اطلاعات، لازمه‌ی کار در آنهاست. البته آشنایی با فناوری اطلاعات و مهارت کار با ابزارهای نرم‌افزاری، شما را از داشتن ویژگی‌هایی چون خلاقیت، کار تیمی، دقت بالا و آشنایی با قوانین مختلف مالیاتی و حسابداری، بی‌نیاز نمی‌سازد. و تمام ویژگی‌های ذکر‌شده در بالا بایستی علاوه بر مهارت کار با نرم‌افزارها و دنیای اطلاعات در حسابدار خبره و ماهر، موجود باشند تا بتوانید بعنوان حسابدار در شرکت‌های معتبر، استخدام شوید. لیست خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره را در سایت مشاهده کنید.

چرا حسابداری یک شغل پر درآمد است ؟

حسابداری، و امور مالی بخش حساس و حیاتی هر سازمانی است، از این‌رو نیروی کار مناسب و ماهر نیز، بایستی در این بخش، فعال باشند تا به بهبود عملکرد کلی سازمان، منجر شوند. بنابراین هر سازمانی نیاز به این شغل سازمانی دارد و برای تامین نیروی کار هرچه‌ماهرتر تمام تلاش خود را کرده و حاضر است هزینه‌ی مناسبی را نیز پرداخت کند. میزان درآمد حسابداران با بزرگی و میزان کار سازمان در امور مالی، می‌تواند افزایش بیاید چون هرچه سازمان بزرگتر، حجم کاری بالاتر و دقت موردنیاز نیز حیاتی‌تر خواهد بود.

همچنین کار در عنوان شغلی حسابرس نیز، می‌تواند زمینه‌ی فعالیت خوبی برای حسابداران باشد که یکی از مشاغل پردرآمد است.

شاخه ها در شغل حسابداری (انواع حسابداری )

  1. حسابداری مالی و یا عمومی

این شاخه، زیربنایی‌ترین شاخه‌ی حسابداری است که برای اغلب سازمان‌ها و شرکت‌ها، موردنیاز است. ارائه‌ی ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان از وظایف این حسابداری است.

  1. حسابداری دولتی

هدف از این حسابداری، ثبت، طبقه‌بندی، تفسیر و ارائه‌ی گزارش‌های مالی جهت استفاده‌ی سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی است. بنابراین بایستی با ساختارهای مالی دولت و دستگاه‌های اجرایی و نیازهای حسابداری آنها، آشنایی کافی داشته باشد.

  1. حسابداری صنعتی

این شاخه از حسابداری که مورد استفاده‌ی سازمان‌های صنعتی و یا کارخانجات تولید است، با مهارت‌های محاسبه‌ی قیمت تمام‌شده‌ی هر واحد محصول در مراحل مختلف تولید، مرتبط است که نام دیگر آن، حسابداری قیمت است.

  1. حسابداری مالیاتی

در این شاخه از حسابداری با نحوه‌ی تعیین میزان مالیات بر درآمد و قوانین مالیاتی، مرتبط است.

بنابراین آشنایی با قوانین مالیاتی، لازمه‌ی موفقیت در این شاخه است، و هر حسابدار بایستی تا حددی با این شاخه بصورت کلی، آشنا باشد چون این شاخه، لازمه‌ی تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها، است که در استخدام حسابدار، مورد توجه قرار می‌گیرد.

  1. حسابداری بودجه‌ای

این شاخه از حسابداری با نحوه‌ی تهیه و تنظیم بودجه‌ی سازمان با توجه به گزارشات مالی و مقایسه‌ی بودجه‌ی پیش‌بینی‌شده با بودجه‌ی موجود و نتایج واقعی عملیات‌های مالی سازمان است. در این شاخه، روش‌های مختلف محاسبه و تنظیم بودجه، آموزش داده می‌شود. و یکی از شاخه‌های مهم موردنیاز برای هر سازمانی، مخصوصا سازمان‌های بزرگ است.

  1. حسابداری منابع انسانی

این شاخه که از شاخه‌های نسبتا جوان حسابداری است بر روی منابع انسانی متمرکز است که یکی از موثرترین عوامل در فرایندهای مالی سازمان است. همچنین منابع انسانی علاوه بر فعالیت‌های مالی در تمام فعالیت‌های سازمان، تاثیرگذار هستند. این شاخه، شامل سه فعالیت عمده‌ی زیر است:

  • شناسایی منابع انسانی : تشخیص کمیت و کیفیت منابع انسانی و تهیه آمار مناسب در رابطه با آن.
  • ارزیابی منابع انسانی : اندازه‌گیری ارزش اقتصادی و تعیین میزان مالی منابع انسانی.
  • تهیه‌ی گزارش : تنظیم و ارایه گزارش‌های مالی مناسب در مورد منابع انسانی
  1. حسابداری بیمه

حسابداری بیمه، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های حسابداری است که عمدتا در موسسات بیمه بصورت خاص و بصورت کلی در سایر سازمان‌ها، مورد استفاده، قرار می‌گیرد. این شاخه از حسابداری با قوانین بیمه و تهیه‌ی گزارش‌های مالی مربوط بدان، وابسته است. محاسبه‌ی هزیه‌های مختلف مرتبط با بیمه‌ی پرسنل سازمان، نیز در این شاخه، انجام می‌شود و می‌توان گفت که هر حسابدار بصورت کلی بایستی با این شاخه، آشنایی داشته باشد.

  1. حسابداری بانکی

در این شاخه از حسابداری، جریان مالی بانک‌ها مورد بحث است، ازاین‌رو آشنایی با قوانین مالی و حسابداری بانکداری در کشور، جریان‌های پولی و مالی، فرایندهای بانکی، تهیه‌گزارش‌های مرتبط و موردنیاز مالی در بانک‌ها و تجزیه‌وتحلیل آنها، در این شاخه، مهم است و با تمام شباهت‌ها به سایر شاخه‌های حسابداری، تفاوت‌های خود را دارد.

  1. حسابداری موسسات غیرانتفاعی

موسسات غیرانتفاعی، نوعی موسسات مردم‌نهاد هستند و هدف آنها کسب سود بیشتر بر مبنای فعالیت اقتصادی و یا غیراقتصادی است. بنابراین حسابداری که در این بخش، فعالیت دارد باید از فرایندهای این سازمان‌ها آگاهی داشته و با طبقه‌بندی و تهیه‌ی گزارش‌های مربوطه و همچنین قوانین مالی حاکم بر موسسات غیرانتفاعی، آشنایی داشته باشد

  1. حسابداری اجتماعی

این شاخه نیز از شاخه‌های جدید حسابداری است و هدف از آن، اندازه‌گیری هزینه‌ها و سودهای اجتماعی است بطوریکه قبل از این، تضور می‌شد که این مقادیر، غیرقابل اندازه‌گیری هستند. برای مثال اندازه‌گیری الگوی ترافیک قسمت‌های پرجمعیت کشور که دولت می تواند با استفاده از آن، منابع حمل‌و‌نقل موردنیاز در مناطق مختلف را طوری، ارائه و تنظیم کند که نتیجه‌ی بهتری برای ساکنین منطقه داشته و همچنین دولت داشته باشد. بطور کلی این شاخه از حسابداری بیشتر مورد استفاده‌ی بدنه‌ی دولت و سازمان‌های اجتماعی است که هدف آنها، سودرسانی به جامعه و همچنین خدمات به عموم است.

عنوان های شغلی در حسابداری

بصورت کلی، عناوین شغلی زیر برای استخدام‌شدن در شغل حسابداری در ایران و مخصوصا کلان‌شهر تهران، امکان‌پذیر است. که برخی از آنها را با توضیح، ذکر می‌کنیم.

  • حسابدار
  • حسابدار رسمی
  • حسابرس

o             حسابرس داخلی

بصورت کلی به انجام حسابرسی درون سازمان مشغول می‌شوند.

o             حسابرس مستقل

بصورت برون‌سپاری برای سایر سازمان‌ها از سوی شرکت حسابرس، اعزام می‌شوند.

  • دستیار حسابداری

به حسابداران اصلی سازمان در انجام امور محوله، کمک می‌کنند.

  • مدیر مالی

مدیر بخش مالی سازمان است و اهداف بلند‌مدت مالی سازمان را مدیریت می‌کند.

  • تحلیل‌گر مالی
  • کارشناس/مدیر فروش
  • ممیز مالیاتی
  • کارشناس/مدیر بازرگانی
  • دفتردار

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/CcT
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *