آموزش کیوبیس فصل پنجم بخش چهارم : ضبط صدا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعیین گذرگاه ورودی برای یک شیار

قبل از ضبط صدا در یک شیار باید تعیین نمایید که صدای ضبط شده از کدام گذرگاه ورودی به شیار وارد شود . برای انتخاب گذرگاه ورودی یک شیار می توانید از ناحیه تنظیمات آن شیار یا از امکانات ناحیه کاوشگر استفاده نمایید .

ابتدا شیار موردنظر را انتخاب نمایید . سپس در ناحیه کاوشگر در فیلد  In  کلیک و نام گذرگاه ورودی موردنظر را انتخاب نمایید .

 

انتخاب پوشه برای فایلهای صوتی ضبط شده

هر بار یک پروژه جدید در برنامه Cubase ایجاد می کنید ، در واقع یک پوشه در دیسک سخت کامپیوتر ایجاد می شود که همه فایلها و تنظیمات آن پروژه را نگهداری می کند . این پوشه بطور معمول شامل یک پوشه Audio است که فایلهای ضبط شده داخل آن پوشه نگهداری می شوند . با این حال می توانید یک پوشه دیگر را بعنوان مکان نگهداری فایلهای ضبط شده انتخاب نمایید .

  1. در ناحیه تنظیمات شیار موردنظر کلیک راست نموده و سپس گزینه Set record folder را انتخاب نمایید .
  2. داخل پنجره Select directory جستجو نموده و نام پوشه موردنظر را انتخاب نموده و دکمه ok   را کلیک کنید . یا از دکمه  Create استفاده نمایید تا یک پوشه جدید در مکان دلخواه ایجاد نمایید .

 

 تنظیم شدت ضبط صدا

هنگام ضبط صدا در یک شیار لازم است تا سطح و شدت صدای ورودی را به درستی  نمایید . شدت صدا نه آنچنان زیاد باشد که نویز و صداهای ناخواسته ضبط شوند و نه آنچنان اندک باشد که صدا ضعیف ضبط شود .

در برنامه  Cubase sx می توانید شدت صدای ورودی به یک شیار را در کانال Level کنترل نمایید .

  1. پنجره میکسر را باز کنید . بر روی شیار موردنظر کلیک راست نموده به ترتیب Global meter setting → meter input را انتخاب نمایید .
  2. صدایی که می خواهید ضبط کنید را اجرا نموده و به نوار شدت سنج در شیار مورد نظر ( داخل میکسر ) دقت نمایید . این نوار نباید از مقدار O db تجاوز نمایید .
  3. در صورت لزوم شدت صدای ورودی را به یکی از روشهای زیر تغییر دهید :
  • شدت صدای خروجی در وسیله منبع یا میکسر بیرونی را تغییر دهید .
  • از تنظیمات سخت افزار صوتی کامپیوتر خود استفاده نموده و شدت صدای ورودی را تغییر دهید .
  • اگر کارت صوتی نصب شده در کامپیوتر شما از Asio پشتیبانی داشته باشد می توانید تنظیمات شدت صدای ورودی را از طریق پانل کنترل Asio تغییر دهید .
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش سئو در کرج

 

” ادامه دارد “

 

 

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/bia
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *