آموزش کیوبیس فصل هفدهم قسمت دوم : میکسر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تنظیمات پنجره میکسر

 

پنجره میکسر را می توانید در وضعیت عادی یا در وضعیت توسعه یافته ( Extended ) داشته باشید . در یک ناحیه خالی از پنجره کلیک راست نموده و گزینه window و سپس گزینه show extended view را انتخاب نمایید .

همچنین یک پانل کوچک سمت چپ پنجره میکسر قرار دارد که به کمک کنترلهای موجود در این پانل می توانید انواع کانالها یا قسمت های گوناگون میکسر را آشکار یا پنهان نمایید

 

نوارهای مربوط به کانالهای صوتی و  midi

نوارهای مربوط به همه کانالهای صوتی و همه کانالهای مرتبط با کانالهای صوتی ( مانند Input / output ، group  ، effect ، vst instrument ، Rewire ) تقریبا ساختار یکسان دارند . با چند تفاوت بسیار جزیی :

  • فقط در نوار مربوط به کانالهای صوتی یک فیلد Input routing ، یک دکمه  Record enable ویک دکمه Monitor قرار دارد .
  • کانالهای Input / output فاقد قسمت Sends می باشند .
  • کانالهای vst instrument یک دکمه اضافی دارند که پانل کنترل وسیله را باز می کند .

نوارهای مربوط به کانالهای  midi به شما امکان می دهند تا شدت و توازن صدای کانال را در پنجره میکسر تغییر دهید .

 

نوار مربوط به گذرگاهها

 

همه گذرگاههای   ( Busses ) که داخل پنجره vst connections در برنامه  cubase ایجاد و تنظیم نموده اید یک نوار مخصوص به خود در پنجره میکسر دارند . هر گذرگاه خروجی یک کانال و یک نوار مخصوص  داخل این پنجره دارند . این نوارها سمت چپ و  سمت راست پنجره میکسر قرار دارند .

 

ابزارهای میکس

داخل پنجره میکسر هر نوار کانال یک لغزنده برای کنترل  volume ( شدت صدا ) دارد . این لغزنده برای کانالهای صوتی در واقع شدت صدای کانال پیش از ارسال به یک گذرگاه خروجی ممکن است مستقیم یا از طریق یک کانال Group انجام شود .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش نوزدهم از فصل دوم : پنجره پروژه ها

لغزنده صدا مربوط به نوار کانال خروجی تعیین کننده شدت عمومی صدای همه کانالهای صوتی است که به آن گذرگاه خروجی ارسال می شوند .

لغزنده صدا مربوط به نوار کانالهای midi شدت صدای اطلاعات آن کانال را تغییر می دهد ولی از طریق ارسال پیامهای  midi volume به وسیله مجری اطلاعات .

مقدار شدت صدای فعلی برای شیارهای صوتی پایین نوار این کانالها و به شکل عددی بر حسب db نشان داده می شود . برای  کانالهای midi نیز این مقدار بین 0 تا 127 می باشد می توانید در این فیلدها کلیک نموده و سپس مقار شدت صدا را بروش عددی دستکاری نمایید .

اگر کلید ctrl را نگهداشته و سپس روی یک لغزنده کنترل صدا کلیک نمایید ، مقدار شدت صدای آن کانال برای کانالهای صوتی معادل odb  و برای کانالهای  midi  معادل 100 تنظیم می شود .

 

نکته : بیشتر لغزنده ها این ویژگی را دارند . یعنی اگر کلید ctrl را نگهداشته و روی آنها کلیک نمایید مقدار آن معادل صفر تنظیم خواهد شد .

 

” ادامه دارد “

 

 

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/qUQ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *