آموزش کیوبیس فصل هفدهم قسمت اول : میکسر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فصل هفدهم

میکسر

 

در این درس روش میکس شیارهای صوتی و  midi موجود در یک پروژه را می آموزید . برای اجرای میکس از پنجره Mixer استفاده می کنیم . باز کردن پنجره میکسر به روشهای گوناگون امکان پذیر است :

  • به ترتیب Devices → mixer در نوار منو را کلیک کنید .
  • دکمه Open track mixer در نوار ابزار اصلی برنامه را کلیک کنید .
  • کلید F3 در صفحه کلید کامپیوتر را فشار دهید .

بدون شک دقت نموده اید که در منوی Devices سه گزینه mixer و 2mixer و mixer3 دارید . این ها سه میکسر متفاوت نیستند بلکه سه پنجره متفاوت و جداگانه از یک میکسر را باز می کنند  . در هر پنجره می توانید ترکیب دلخواه از کانالها ، نوارها و نوع کانالها را نشان دهید . به عنوان مثال از یک پنجره میکسر فقط برای نمایش کانالهای midi از یک پنجره دیگر فقط برای نمایش کانالهای ورودی و خروجی و از پنجره سوم فقط  برای نمایش کانالهای صوتی استفاده می کنیم .

داخل پنجره میکسر انواع کانالها به شرح زیر را می توان نشان داد :

  • کانالهای صوتی
  • کانالهای midi
  • کانالهای fx
  • کانالهای Group

 

هرکانال داخل پنجره میکسر به شکل یک نوار عمودی آشکار می شود . ترتیب کانالها در پنجره میکسر بر اساس ترتیب شیارها در پنجره پروژه است . هر گاه ترتیب شیارها در پنجره پروژه را تغییر دهید بی درنگ ترتیب کانالها در میکسر نیز تغییر می کند .

علاوه بر چهار نوع کانال که معرفی نمودم ، دونوع کانال دیگر نیز در پنجره میکسر نشان داده می شوند :

  • کانالهای Activated rewire
  • کانالهای Vst instrument
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش پنجم

ترتیب کانالهای Rewire را نمی توان تغییر داد آنها همیشه سمت راست سایر کانالها در پنجره میکسر قرار می گیرند اما ترتیب کانالهای  Vst instrument را می توان مانند سایر کانالها تغییر داد . بدون شک می دانید که کانالهای نوع Folder ، Marker ، Video  ، Automation در پنجره میکسر دیده نمی شود .

ورودی و خروجی هر یک از کانالها در پنجره میکسر در دو فیلد بالای نوار کانال آشکار می شود . می توانید داخل پنجره میکسر نیز  Input routing ، Output routing یک کانال کلیک نموده و ورودی و خروجی آن کانال را تغییر دهید .

برنامه cubase sx پشتیبانی کامل از صدای فراگیر دارد . هر کانال صوتی و هر گذرگاه در پنجره میکسر می تواند تا شش بلندگو را پشتیبانی نماید بنابر این اگر در پنجره پروژه یک شیار صوتی با فرمت صدای فراگیر  5.1 داشته باشید آن شیار درست مانند شیارهای  Mono یا استریو فقط یک نوار در پنجره میکسر خواهد داشت .

 

” ادامه دارد “

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Ybr
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *