آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش پانزدهم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فارسی - بخش پانزدهم

ساختار آهنگ:

ساختار آهنگ اغلب روی کاری که صدابردار در هر قسمت از میکس انجام می دهد تأثیر می گذارد. برخی گروه ها ساختارهایی خلق می کنند که هر بخش از آهنگ با بخش قبلی آن کاملا متفاوت می باشد. فرانک زاپا، پینک فلوید، بیتلز و دارای آهنگهایی هستند که میکس آنها از یک بخش به بخش دیگر کاملا متفاوت است. برای میکس آهنگهایی که دارای بخشهای متفاوت هستند و می توان میکسهای مختلفی را برای هر قسمت خلق کرد، باید دارای دید گاهی باز و مناسب باشیم و اینگونه میکسها بسیار جالب می باشند. حتی در مواقعی که قسمتهای مختلف آهنگ خیلی متفاوت نیستند، می توانید هر بخش را مقدار کمی متفاوت و با لهجه های مختلف میکس کنید. برای مثال، معمولا گروس آهنگ دارای مقدار بیشتری پس آوا روی صدای خواننده (Vocals) می باشد. قسمت لید( Lead Break) معمولا با زیاد کردن ولوم صدای

Kick , Share یا باس و بعضی مواقع با اضافه کردن مقداری پس آوا به Snare جذاب تر و خوش منظرتر می شود. چنین کاری را همچنین می توان در انتهای آهنگ و هنگامی که گروه در حال بداهه نوازی برای خاتمه دادن به آهنگ می باشد انجام داد. یک قسمت وصل (Bridge) نیز می تواند دارای پس آوا يا پن متفاوت با قسمتهای دیگر روی سازها باشد تا در میکس تنوع بوجود آید.

تجهیزات بهتر اصولا می توانید میکسهای تمیز تر و بهتر داشته باشید. همچنین اگر هنگام ضبط مراقب سطح صداها و نویزها باشید، بعدأ موقع میکس لازم نیست آنها را دوباره درست کنید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل سوم بخش چهارم : روشهای اجرای پروژه و پانل Transport

معمولا دو بخش اجرا و اشعار هستند که بیشترین نقش را هنگام تصمیم گیری برای اینکه چه کاری برای میکس باید انجام شود دارند. اگر چه این خصوصیات از آهنگی به آهنگ دیگر کاملا تغییر می کند. اغلب یک یا دو مشخصه هنگام میکس نقش اساسی تری را نسبت به بقیه ایفا می کنند. شاید بهترین نوع میکس هنگامی باشد که تمام این مشخصات کما بیش نقش متعادلی را در میکس داشته باشند.

بنابراین باید ببینید که شما برای کدامیک از این مشخصات اهمیت بیشتری قائل هستید و از نظر شما کدامیک از این ده مشخصه یک آهنگ برای تصمیم گیری در مورد یازدهمین مشخصه یعنی “میکس” از بقیه مهمتر است

بخش C: افراد مرتبط با پروژه

 

اجرا یکی از مهمترین مشخصه هایی است که روی میکس تأثیر می گذارد. برای مثال یک لیک (Lick) گیتار خاص ممکن است شما را بر آن دارد که آن را در زمان لیک از چپ به راست پن کنید و همچنین افکتی از یک وی اس تی مانند پس آوا که با آن ريف (Riff) تناسب دارد به آن اضافه کنید. از همه مهمتر، کیفیت اجرا روی چگونگی میکس آهنگ تأثیر می گذارد. اگر اجرا کاملا خوب و دقیق باشد شما فقط احتمالا آن را در میکس بالا برده و به جلو می آورید تا در میکس خودنمایی کند. اما اگر اجرا قابل قبول و جالب نباشد، نباید آن را به جلو آورید و مخصوصا از افكت در آن استفاده نکنید. به این دلیل که مسلما نباید چیزی را که قابل قبول و مناسب نمی باشد مشخص و پر رنگ جلوه دهید. در چنین مواقعی باید این قسمتها را در میکس پایین آورده و با افزودن مقدار کمی پس آوا یا دیگر افکتهای بر پایه زمان قسمتهای ناهنجار آن را مخفی کنید. اما با این حال دقت کنید که اینگونه قسمتها را بیش از حد نپوشانید با بیش از حد به آن افکت ندهید و آن را پایین نیاورید. این کار باید کاملا بصورت متعادل انجام شود. در غیر این صورت نه تنها اجرایی بد، بلکه میکس بدی نیز خواهید داشت.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل دهم بخش نهم : پنجره Sample Editor

بخشی از کار که مهارت بالایی را طلب می کند این است که نکات مورد نظر خود را با آنچه که سایر افراد پروژه می خواهند متعادل و هماهنگ کنید. یکی از مهمترین کارها در صدابرداری برقرار کردن توازن میان خواسته های مشتری با آنچه که صدابردار به عنوان نکات مثبت و منطقی کار می داند است. شغل صدابردار گرفتن پیشنهادات و نظرات همه افراد دست اندر کار در پروژه و انتخاب بهترین آنها برای اعمال روی کار می باشد. یک صدار بردار حرفه ای همواره به همه نظرات گوش می دهد و آنها را با ارزشهای مورد نظر خود و همچنین مخاطب عام مقایسه می کند. سپس در مورد حس مربوط به این نظرات بحث و تبادل نظر می کند. اغلب بعنوان یک نمونه ازمایشی روی ایده ها کار کرده و در نهایت به همراه مشتری برای اتخاذ تصمیم نهایی شروع به کار می کند. ایجاد توازن همواره یکی از مشکل ترین کارهای پک صدابردار می باشد.

 

ادامه دارد …

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/woJ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *