آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش بیستم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فارسی - بخش بیستم

 

ادامه ی درس قبلی آموزش میکس :

یکی از دلایلی که کمپرسور و لیمیتر معمولا روی سازهای رزونانس کننده مانند گیتار باس و آکوستیک و صدای انسان استفاده می شود نیز همین مطلب است

تنظیم کمپرسور و لیمیتر:

اکثر کمپرسورها و لیمیترها دارای دو کنترل اصلی هستند که به ترتیب آستانه صدا (Threshold) و ضریب یا نسبت شکست (Ratio) نامیده می شوند. در برخی از آنها آستانه صدا را با نامهای

Input ، Trigger gain یا Compression نیز می نامند

تفاوت کمپرسور و لیمیتر در اینست که لیمیتر در هنگام رسیدن صدا به آستانه بلندتر شدن صدا از این حد را متوقف می کند. مشکل در اینجاست که هنگامی که صدا به طور پیوسته و یکنواخت بلند می شود و سپس ناگهان موقع رسیدن به آستانه این روند متوقف می شود، صدایی که می شنویم برای ما طبیعی به نظر نمی رسد و حالت خفگی ناگهانی پیدا می کند. از سوی دیگر، کمپرسور به ولوم اجازه می دهد که کمی از  آستانه بیشتر شود که به Ratio یا در صد آن بستگی دارد. اگر ما Ratio را در حالت ۲۰۱ تنظیم کنیم به این صورت عمل می کند

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل دهم بخش چهارم : پنجره Sample Editor

هنر میکس اگر Thresholdرا کمتر از این مقدار تنظیم کنید، کاهش صدای بیشتری خواهید داشت و صدا به حالت خفه در خواهد آمد. اگرچه برای برخی صداها مانند لید گیتار، پرکاشن یا صداهای جیغ متغیر، آستانه معمولا بصورتی تنظیم می شود، که حداکثر dB

۱۰ کاهش صدا داشته باشیم. همچنین صداهای خواننده یا کر که در زمینه قرار دارد نیز معمولا حداکثر dB 10 کمپرس می شوند. مجددا، هنگامی که شما بتوانید فرق جزئی تنظیمات گوناگون کمپرس کردن را بشنوید، می توانید Ratio و Threshold را آنگونه که می خواهید تنظیم کنید، که این نیز به سبک موسیقی، آهنگ و خود صدا بستگی دارد. تا آن زمان، سعی کنید Ratio را روی ۴

: ۱ و Threshold را برای dB

۶ کاهش صدا یا Gain Reduction تنظیم کنید.

ضریب شکست :  روی کمپرسور

یک نقطه شروع خوب، تنظیم ۱: ۴ ضریب شکست است. این تنظيم كما كان ولوم را پائین می آورد اما آنرا خفه نمی کند. می توانید Ratio را هرگونه که می خواهید تنظیم کنید، اما اکثر افراد در شروع نمی توانند تفاوت بین تنظیمات مختلف Ratio را به خوبی بشنوند. تا زمانیکه در این کار مهارت پیدا کنید، تنظیم ۴

:

۱ می تواند شروع خوبی باشد.

چه اندازه کمپرس کردن؟ |

دو عامل اصلی و چندین عامل فرعی تعیین کننده مقدار کمپرس می باشند. اولین عامل اینست که هر چقدر مقدار سازها و نتها و صداها در میکس بیشتر باشد، معمولا میزان کمپرس باید بیشتر باشد، چرا که در غیر اینصورت میکس بسیار شلوغ و بی نظم و پر هرج و مرج خواهد شد. عامل تعیین کننده دوم سبک موسیقی می باشد، انواع معینی از موسیقی مانند پاپ، معمولا بیشتر کمپرس می شوند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ادامه آموزش فصل دوم : میزان و ضرب

همچنین شما می توانید کمپرسور و لیمیتر را روی برخی از صداها بعنوان یک افکت خاص استفاده کنید. کمپرس یا لیمیت کردن سنگین باعث می شود صدا بطور غیر معمولی جلو جلوه کند، به گونه ای که به نظر می آید صدا درون گوش شما تولید می شود.

لم تنظیمات آستانه صدا:|

به همان مقدار که آستانه روی کمپرسور و لیمیتر کاهش پیدا کند، ولوم صدا نیز کاهش پیدا خواهد کرد. نمایشگر LED روی کمپرسور که “Gain Reduction” نام دارد، مقدار دقیق کاهش ولوم در هر لحظه را نشان خواهد داد. هنگامیکه Threshold را تنظیم می کنید به دکمه Threshold نگاه نکنید، بلکه به نمایشگر Gain Reduction نگاه کنید، به این دلیل که Threshold مستقیما روی مقدار کاهش ولوم یا همان Gain Reduction تأثیر می گذارد. دکمه Threshold را بچرخانید، تا جائیکه به حداکثر dB

۶ کاهش ولوم یا Gain Reduction برسید.

نویز گیت ها یا دروازه نویز (Noise Gates):

همانند عملکرد کمپرسور و لیمیتر، نویزگیت هم ولوم را پائین می آورد (بنابراین کمپرسور، لیمیتر و نویز گیت اغلب در یک مجموعه به همراه هم قرار می گیرند.) تفاوت آنها در اینست که کمپرسور و لیمیتر، ولوم بالاتر از استانه صدا را پائین می آورد، در حالیکه نویزگیت هنگامی که صدا از حد آستانه پائین تر می آید آنرا کاهش داده با کاملا حذف می کند.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/gty
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

2 پاسخ

  1. ارسلان گفت:

    سایت بسیار خوبی دارید. از این بابت از شما سپاسگزارم. اگر بین نوشته‌ها از تصویر یا کلیپ ویدئویی نیز استفاده کنید بسیار فوق العاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *