ویژگی ها چه تاثیری بر قیمت پروفیل مبلی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پروفیل مبلی

 

 

قیمت و تمام محصولات دیگر فولادی علاوه بر این که تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل به طور روزانه، هفتگی یا ماهانه در حال تغییر و نوسان است مجموعه ای از عوامل دیگر وجود دارد که به واسطه ی تاثیری که در روند تولید این محصولات دارند قیمت آن ها را تغییر می دهند. غیر از تمام این موارد یکی از مهم ترین فاکتور هایی که قیمت پروفیل مبلی را دچار نوسان می کند کیفیت محصول بعد از تولید است. فاکتور های متفاوتی در کیفیت نهایی محصول اثر گذار است که به واسطه ی این رابطه می توان گفت این کیفیت نهایی است که با درصد بالایی قیمت نهایی را کنترل می کند. در ادامه توضیح می دهیم این مقاطع چگونه تولید می شوند و کیفیت آن ها چه تاثیری بر قیمتشان دارد.

فرآیند تولید پروفیل مبلی:

پروفیل مبلی نوعی مقطع فولادی سبک است به همین دلیل برای تولید آن از ورق روغنی استفاده می شود. ورق روغنی به نوار هایی با پناهای متفاوت برش خرده، در طول یک خط تولید به تدریج به شکل پروفیل درآمده و خط درز آن ها به هم جوش می خورد تا در نهایت تبدیل به پروفیل دقیق و تمیز بشود. قیمت پروفیل مبلی به نسبت مناسب و به صرفه است، چرا که هم ورق ارزان قیمتی دارد و هم سبک وزن است. همین ویژگی در کنار چندین و چند خاصیت مثبت دیگر باعث محبوبیت این مقطع در صنعت شده است.

فرآیند تولید و کیفیت پروفیل مبلی چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

 

این سه مورد چون زنجیره به هم مرتبط و متصل هستند و بر هم تاثیر می گذارند. فرآیند تولید تعیین کننده ی کیفیت نهایی محصول است و بدیهی است که کیفیت هم بر قیمت تاثیر دارد. هر چه کیفیت یک محصول بیشتر باشد بی شک قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای کیفیت دو فاکتور مورد بررسی قرار می گیرد. کیفیت ورق، کیفیت درزجوش.

کیفیت ورق: ورق روغنی، ورقی با کیفیت است که فرآیند پذیر و سطح آن صیقلی می باشد. برای فرآیند پذیر شدن ورق باید مرحله ای به نام آنیلینگ را پشت سر بگذارد که هم هزینه بر است و هم با ایجاد خاصیت بهتر و ارزش افزوده باعث بالا رفتن قیمت نهایی می شود. ورق آنیل نشده را ورق اسید شوی می گویند که میزان فرآیند پذیری آن برابر با ورق سیاه است.

کیفیت درزجوش: درز جوش باکیفیت باید از استحکام کافی و ظاهری مناسب برخوردار باشد. اگر جوشکاری به خوبی بین دو طرف ورق ایجاد اتصال نکرده باشد حین فرآیند هایی چون خمکاری پروفیل، درز باز شده و پروفیل از بین میرود. یا اگر زائده های ایجاد شده در درزجوش به خوبی برداشته نشده باشند کیفیت سطحی را به شدت پایین می آورند. با پایین آمدن کیفیت سطح لایه آبکاری به خوبی روی پروفیل اعمال نمی شود و یکی از مهمترین و متداول ترین فرآیندهای پروفیل با مشکل و بی کیفیت انجام می شود.

پروفیل مبلی چه نقاط ضعف و قوتی دارد؟

 

پروفیل مبلی

 

ارزان قیمت: همان طور که توضیح دادیم وزن کم و مناسب بودن قیمت ورق روغنی باعث می شود پروفیل مبلی هم، قیمت مناسب و اقتصادی داشته باشد. با توجه به ویژگی های مناسب این مقطع کم بودن قیمت نقطه ی قوت مضاعفی برای پروفیل به حساب می آید.

قابل بازیافت: پروفیل مبلی شاید به واسطه ی ظرافتش طول عمر خیلی زیادی نداشته باشد اما قابل بازیافت است و طی چرخه ای نسبتا ارزان قیمت می توان مجدد از آن استفاده نمود. امروز برای تولید محصولات فولادی 70% از آهن قراضه و تنها 30% از سنگ آهن و مواد نو استفاده می شود.

شکل پذیر: ورق روغنی و به طبع پروفیل مبلی بسیار نرم و فرآیند پذیر هستند و با کمترین دشواری و بروز مشکل می توان در آن ها تغییر شکل ایجاد کرد. این فرآیند پذیری به لطف مرحله ی آنیلینگ طی نورد سرد ایجاد می شود. پروفیل مبلی ماده ی اولیه ی تولید است و نیاز هست شکل آن به مقتضای طراحی محصول تغییراتی پیدا کند به لطف این خاصیت تولید کننده می تواند انواع تغییرات را با کمترین ایراد و اشکال ایجاد کند.

استحکام کمی دارد: ورق روغنی ضخامت کمی دارد و مقاطع تولید شده از آن نیز به همین خاطر عموما ابعاد کوچکی دارند. این دو عامل در کنار هم باعث می شود پروفیل تحت فشار وزن آسیب ببیند. به خصوص برای ضخامت های خیلی کم حتی جابجایی و انتقال باید با دقت انجام شود تا به محصول آسیبی وارد نشود.

دچار زنگ زدگی می شود: آهن تمایل زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن و تولید زنگ آهن دارد. فولاد هم که در حقیقت ترکیب آهن با تعدادی عنصر آلیاژی دیگر است با ابن مشکل مواجه است. و در معرض اکسیژن به سرعت دچار زنگ زدگی می شود. زنگ آهن ساختاری سست دارد که به شدت استحکام فولاد را از بین می برد.

 

5/5 - (4 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/qML
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *