عوامل موثر در سرعت کامپیوتر و لپ تاپ

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عوامل موثر در سرعت کامپیوتر و لپ تاپ

 

 

چکیده : کامپیوترها و لپ تاپ‌ها پس از مدتی استفاده ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوند و همین موضوع باعث کاهش سرعت آن‌ها شود. در بیشتر مواقع کاهش سرعت، طبیعی است یا به دلیل نصب برنامه‌های مختلف بروز می‌دهد.

کامپیوترها و لپ تاپ‌ها پس از مدتی استفاده ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوند و همین موضوع باعث کاهش سرعت آن‌ها شود. در بیشتر مواقع کاهش سرعت، طبیعی است یا به دلیل نصب برنامه‌های مختلف بروز می‌دهد. حال این سوال پیش می‌آید که این مشکل قابل برطرف شدن است یا اینکه باید برای خرید کامپیوتر یا لپ تاپ جدید اقدام کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل کند شدن لپ تاپ و کامپیوترها بپردازیم.

مهم‌ترین علت‌های کند شدن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ

کند شدن سرعت سیستم می‌تواند به دلایل مختلف سخت افزاری و نرم افزاری پیش بیاید. اگر سیستم شما قدیمی است این مشکل بیشتر پیش می‌آید. برخی از دلایل کند شدن در ادامه مطرح شده‌اند. اگر با راهکارهایی نتوانستید سرعت سیستم را افزایش دهید، به ناچار باید با یک کارشناس صحبت کرده و سیستم خود را تعویض کنید.

باز بودن برنامه‌های زیاد در پس زمینه

هر برنامه‌ای که در سیستم شما اجرا می‌شود، منابع سخت افزاری مانند رم، پردازنده، کارت گرافیک، هارد و … را درگیر می‌کند. به همین دلیل اگر تعداد برنامه‌های باز شده زیاد باشد، قطعا سرعت سیستم کاهش پیدا می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است سیستم را چک کرده و تمام برنامه‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند را ببندید. همچنین باز کردن تعداد زیادی تب جدید در مرورگر نیز باعث کاهش سرعت می‌شود.

حذف فایل‌هایی که موقت ذخیره شده‌اند

زمانی که شما برنامه‌ای را در لپ تاپ یا کامپیوتر خود اجرا می‌کنید، فایل‌های موقتی ایجاد می‌شود و این فایل‌ها در فضای هارد دیسک ذخیره می‌شوند. اگر این برنامه‌ها پاک شوند، سرعت سیستم بهتر می‌شود. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Windows Clean Disk Cleanup استفاده کنید. برای حذف دستی نیز می‌توانید به مسیر زیر بروید. C:\Users\Pc\AppData\Local\Temp

اجرای همزمان نرم افزارهای مختلف

سیستم شما هرچقدر هم که جدید و قدرتمند باشد ممکن است با باز کردن چندین برنامه مختلف با کاهش سرعت روبرو شود. بهتر است تنها نرم افزارهایی که نیاز دارید را باز کنید. اگر برای انجام فعالیتی نیاز دارید چند برنامه با هم باز باشد، به ناچار باید کاهش سرعت را نیز تحمل کنید. بهتر است قبل از نصب هر نوع برنامه‌ای به پیش نیازهای آن توجه داشته باشید و در صورتی‌که برای سیستم شما مناسب است، اقدام به نصب کنید.

نصب برنامه‌های بی استفاده

نرم افزارها پس از نصب فضایی مشخص از هارد را پر می‌کنند و با نصب تعداد زیادی برنامه سرعت سیستم بسیار کاهش می‌یابد. بهتر است تنها برنامه‌ها و نرم افزارهای ضروری را نگه داشته و باقی برنامه‌ها را پاک کنید. برای این کار می‌توانید در بخش کنترل پنل به Add or remove programs مراجعه کرده و برنامه‌ای که به نصب آن‌ها نیاز ندارید به طور کامل از سیستم خود پاک کنید.

اشغال شدن cpu

برخی از برنامه‌های موجود در ویندوز با روشن شدن سیستم به صورت خودکار فعال شده و شروع به کار می‌کنند. این برنامه‌ها بخش زیادی از پردازنده را به خود مشغول کرده و سرعت سیستم کاهش پیدا می‌کند. این موضوع مخصوصا برای سیستم‌هایی که مدت زمان طولانی روشن و در حالت آماده به کار هستند پیش می‌آید. برای غیر فعال کردن آن‌ها می‌توانید به پنجره task manager رفته و برنامه‌هایی که با روشن شدن سیستم فعال می‌شوند را غیر فعال کنید. برای این کار کافیست گزینه disable را انتخاب کنید.

پر بودن فضای درایوها

اغلب هر درایو باید بین 500 مگ تا یک گیگ باشد. اگر سیستم شما کند است می‌توانید نگاهی به درایوها بیندازید. در صورتی‌که فضای خالی آن‌ها از این میزان کمتر است باید برای حذف فایل‌های غیرضروری و آزاد کردن فضا اقدام کنید. اگر درایوها فضای خالی کمی داشته باشند، سرعت سیستم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

به روز رسانی نکردن ویندوز و درایورها

گاهی اوقات مشکل کاهش سرعت سیستم به دلیل آپدیت نبودن ویندوز یا درایورهای نصب شده در سیستم است. در این مواقع بهتر است با اتصال به اینترنت ویندوز و تمام درایوها خود را به‌روزرسانی کنید. پس از به‌روزرسانی کدها و مشکلاتی که در ویندوز وجود دارد برطرف شده و سرعت آن بالا می‌رود.

ویروسی شدن سیستم

یکی از دلایل بسیار رایج کاهش سرعت کامپیوتر و لپ تاپ، نفوذ ویروس به بخش‌های مختلف آن است. گاهی اوقات به دلیل اتصال به اینترنت و کلیک کردن روی لینک‌های نامعتبر سیستم شما ویروسی می‌شود. علاوه بر آن اگر برنامه‌های و نرم افزارهای موردنیاز خود را از منابع و سایت‌های نامعتبر دانلود کنید، احتمال ویروسی شدن سیستم بالا می‌رود. بهتر است همواره از یک آنتی ویروس قوی و به روز روی سیستم خود استفاده کنید. هر چند وقت یکبار هارد دیسک خود را نیز اسکن کنید تا برنامه‌های مخرب به طور کامل از سیستم شما پاک شوند.

بروز مشکل در هارد لپ تاپ

اگر هارد سیستم شما دچار مشکل شود، سرعت بسیار کاهش می‌یابد و تأثیر منفی در عملکرد ویندوز خواهد داشت. نوسان برق، گرم شدن بیش از حد لپ تاپ یا کامپیوتر، ضربه زدن به هارد و … از مهم‌ترین دلایل آسیب دیدن هارد کامپیوتر و لپ تاپ هستند. استفاده از هارد SSD می‌تواند سرعت سیستم شما چندین برابر افزایش دهد. اگر امکان خرید هارد وجود ندارد می‌توانید از محافظ برق استفاده کرده، سیستم خود را در محیط خنک قرار دهید و در صورت نیاز از خنک کننده نیز استفاده کنید. به این صورت از آسیب دیدن هارد تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

کثیف بودن لپ تاپ یا کامپیوتر

کامپیوتر یا لپ تاپ شما به مرور زمان کثیف شده و آلودگی و گرد و غبار زیادی روی آن جمع می‌شود. این موضوع باعث می‌شود دمای سیستم بالا رفته و فن‌های موجود نیز نتوانند به خوبی کار کنند. به همین دلیل سرعت سیستم نیز کاهش می‌یابد. به صورت منظم لپ تاپ و کامپیوتر خود را تمیز کنید.

اگر سرعت سیستم شما کند شده نگران نباشید، روش‌های زیادی برای افزایش سرعت سیستم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر سیستم شما قدیمی است و با هیچ کدام از روش‌های گفته شده نتوانستید سرعت آن را افزایش دهید، آن زمان باید به فکر ارتقا یا خرید سیستم جدیدی باشید.

 

5/5 - (4 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/mkK
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *