نحوه ورود به بورس

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نحوه

با توجه به رشدی که در سال‌های اخیر شاهد بوده است و دوران اوجی که پشت سر گذاشت به یکی از بازارهای شناخته شده در بین مردم تبدیل شد. تا پیش از این بخش قابل توجهی از افراد جامعه با این بازار و نحوه ورود به بورس آشنایی چندانی نداشتند. افراد بسیاری همزمان با اوج بازار به بورس وارد شدند و خرید و فروش در بازار بورس را نیز همچون بازارهای شناخته‌ شده‌تری چون طلا و مسکن یاد گرفتند. ورود به بورس نیز مثل تمامی بازارهای مالی به الزاماتی نیازمند است. شاید این سوال برای شما نیز به وجود آمده باشد که چگونه وارد بورس شوم؟ در ادامه با آموزش ورود به بورس و نحوه فعالیت در بورس آشنا خواهیم شد.

شروع کار در بورس نیازمند داشتن است. کد بورسی را باید کد شناسایی افراد در بازار سرمایه دانست. در سال‌های قبل گرفتن کد بورسی به پشت سر گذاشتن یک پروسه طولانی، مراجعه و احراز هویت حضوری نیاز داشت اما پس از آن با ورود قابل توجه سهامداران در سال‌های 98 و 99 به این بازار و به علاوه افزایش باورنکردنی تعداد سهامداران بورس، مراحل ورود به بورس و گرفتن کد بورسی تسهیل شد. ثبت نام اینترنتی و احراز هویت غیرحضوری یکی از اتفاقات مثبتی بوده است که در سال‌های اخیر در زیرساخت‌های بازار سرمایه وارد شده است. در ادامه به مراحل و جزییات این موضوع که چگونه وارد بورس شویم می‌پردازیم.

آموزش ورود به بورس

برای آموزش ورود به بورس ابتدا با کد معاملاتی در بازار سرمایه یا همان کد بورسی آشنا شویم. برای گرفتن کد بورس ابتدا به تعریف کد بورسی و سپس مراحل ثبت نام کد بورسی می‌پردازیم. در ابتدای یادگیری چگونگی ورود به بورس با سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سامانه سجام نامیده می‌شود، آشنا می‌شویم. این سامانه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند. برای ورود به بورس لازم است ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کنید و مراحل دریافت کد بورسی را طی کرد.

پس از دریافت کد بورسی برای ورود به بازار بورس باید از نحوه وارد شدن به بورس اطلاع داشته باشیم که این مرحله نیز در بستر معاملاتی کارگزاری‌های انجام می‌شود که در ادامه به مراحل و تعریف هر یک می‌پردازیم:

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بررسی پتانسیل Toncoin برای سرمایه گذاری سودآور

شرایط ورود به بورس

برای ثبت‌نام در سامانه سجام کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب «ثبت نام سجام»، ثبت نام خود را آغاز کنید و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنید.در بررسی نحوه ورود به بازار بورس با شناخت کد بورسی که در واقع یک شماره منحصر به فرد و مشخص برای هر فرد است یاد می‌گیریم کد بورسی شناسه‌ای است که از هشت کاراکتر ساخته شده. در کد بورسی هر فرد ابتدا سه حرف که در اکثر مواقع حرف اول نام خانوادگی شخص است آورده می‌شود. در کد بورسی پس از سه حرف که به فارسی آورده می‌شود، پنج عدد نیز به صورت تصادفی انتخاب و در این شناسه وجود دارد. این کد همانند کد ملی برای هر شخص به صورت منحصر به فرد صادر می‌شود.

روش دریافت کد بورسی

در ادمه آموزش ورود به بازار بورس باید در نظر داشته باشیم که اسکن مدارک لازم برای دریافت کد بورسی و پشت سر گذاشتن مراحل اخذ کد بورس یعنی ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت، دریافت کد بورسی، ثبت نام در کارگزاری و اخذ کد معاملاتی آنلاین؛ کد بورسی را دریافت خواهیم که در ادامه توضیح می‌دهیم:

چطور وارد بورس شویم

در ادامه بررسی نحوه ورود به بورس و آموزش گام به گام ورود به بورس، باید به سامانه سجام به نشانی اینترنتی www.sejam.ir وارد و از پشت سر گذاشتن مراحل سجامی شدن برای دریافت کد بورسی و ورود به بورس ایران اقدام کنیم. باید دقت کنیم که در مرحله ثبت نام در سامانه سجام مبلغی لازم است که مبلغی تقریبا 11 هزار تومانی را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز و سجامی شویم. در ادامه به سایر نکات چگونگی ورود به بازار بورس می‌پردازیم.

احراز هویت گام دوم گرفتن کد بورس

پس از ثبت اطلاعات در سامانه سجام باید برای احراز هویت اقدام کرد. برای وارد شدن به بورس از دو روش حضوری و غیرحضوری می توانید استفاده کنید. برای احراز حضوری شخص باید به یکی از مراکز احراز هویتی مراجعه کند اما در احراز غیر حضوری لازم است در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و البته احراز هویت نشده‌ باشید. با این اوصاف وارد بخش استعلام سجام شده و احراز خود را انجام می‌دهید.

صدور کد بورسی

پس از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام و احراز هویت کد بورسی فرد ظرف کمتر از 7 روز کاری توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود. با دریافت کد بورسی شخص می‌تواند کد معاملاتی آنلاین را نیز از یک کارگزاری معتبر دریافت کنید. با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار می‌توانیم کد آنلاین شامل نام کاربری تولید شده توسط کارگزاری به همراه رمز عبوری را دریافت و با استفاده از آن وارد درگاه معاملاتی یا همان پنل یا سامانه معاملاتی کارگزاری شده و به سامانه معاملات برخط وارد شوید. برای خرید خودرو از بورس نیاز به کد بورسی می باشد .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  Wipro با سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری در هوش مصنوعی به فرصت های جدیدی می پردازد

انتخاب کارگزاری

برای ورود به سامانه معاملات لازم است که انتخاب کارگزاری مناسب را در اولویت قرار دهیم.ممکن است برای برخی این سوال پیش آید که سامانه معاملات چیست؟ سامانه معاملات نرم‌افزاری است که به صورت خودکار بستر انجام معاملات اوراق بهادار را برای خرید و فروش سهام به صورت آنلاین و مستقیم فراهم می‌کند این در حالی است که تا قبل از به وجود آمدن امکان انجام معامله به شکل آنلاین و استفاده از سامانه معاملات برخط کارگزاری‌ها، خرید و فروش تنها از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با کارگزاری عملی می‌شد.

انتخاب کارگزاری مناسب می‌تواند با فراهم کردن بستر معاملاتی که سرعت بالایی برای انجام معاملات دارد و به علاوه از پشتیبانی 24ساعته و قوی برخوردار باشد نقش موثری را در شروع کار در بورس و بهبود سرمایه‌گذاری اشخاص در بازار سرمایه بازی کند.

پس از گرفتن کد بورسی و ورود به سامانه معاملات مهم‌ترین موضوع داشتن آگاهی و دانش مالی است.قبل از خرید و فروش مستقیم در بورس لازم است که شخص به آموزش بورس بپزدازد و همه آن چیز که نیاز است در مورد بورس بدانید. کسب اطلاعات در مورد بورس راهکاری است برای جلوگیری از خرید و فروش‌های هیجانی و یا اعتماد به برخی از افراد سودجویی که سهامدار را به واسطه نداشتن دانش مالی فریب داده و موجب متضرر شدن آن در بازار بورس می‌شوند.

ممکن است برخی از افراد فرصت یادگیری و آموزش بورس را نداشته باشند ولی علاقمند به ورود به بورس و انجام معامله در این بازار باشند.ابزار مناسبی که این دسته از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. در این روش که روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شود سهامداران با خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری که توسط مدیران حرفه‌ای و متخصص بازار سرمایه اداره می‌شوند می‌توانند از منافع ورود به بازار بورس بهره‌مند شده و از ضرر و زیان احتمالی بپرهیزند.

5/5 - (6 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/wQe
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *