برترین شرکت ها جهت کار دانشجویی در هلند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با اینکه شرایط کار دانشجویی در هلند برای دانشجویان بین المللی کاملا فراهم است و آنها می توانند تا 16 ساعت در هفته را به کار نیمه وقت مشغول شوند ولی برای این کار نیازمند اخذ مجوز کاری هستند. این بدان معناست که فقط با داشتن ویزای تحصیلی هلند نمی توان در این کشور حین تحصیل به کار هم پرداخت. پس گام اول برای کار دانشجویی در این کشور یافتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای هلندی است.

  • هزینه های تحصیلی دانشجویان خارجی در هلند چقدر است؟
  • آیا تحصیل در دانشگاه های هلند گران است؟
  • شرایط کار دانشجویان خارجی در هلند چیست؟
  • انواع مشاغل دانشجویی در این کشور کدامند؟
  • درآمد کار دانشجویان در هلند چقدر است؟

اینها سوالاتی است که ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در قالب این نگارش جامع بدنبال پاسخگویی به آنها هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره های تکمیلی با ما در تماس باشید.

مخارج تحصیل در هلند

تمامی دانشگاه های هلندی از دانشجویان خارجیشان شهریه سالانه دریافت می کنند. منتها سطح این شهریه در دانشگاه های کشور هلند یکسان نیست و در سال 2023 از قرار زیر می باشد:

فلذا درباره شهریه تحصیل در دانشگاه های هلند دو نکته ظریف وجود دارد که عبارتند از:

  • شهریه دانشجویان کارشناسی در هلند پایین تر از دانشجویان کارشناسی ارشد است.
  • شهریه دانشگاه های علوم کاربردی هلند پایین تر از دانشگاه های تحقیقاتی این کشور می باشد.

شرایط کار دانشجویی در هلند

غالبا سوالی که برای دانشجویان علاقه مند تحصیل در هلند مطرح می شود این است که آیا دانشجویان بین المللی در کشور هلند حق کار حین تحصیل را دارند یا خیر. در پاسخ بایستی بگوییم که طبق قوانین کشور هلند، کلیه دانشجویان در هلند چه اروپایی و چه غیراروپایی حق کار در این کشور را دارند. منتها شرایط کار دانشجویان اروپایی و غیراروپایی در هلند با هم فرق می کند. دانشجویان اروپایی برای کار نیمه وقت در هلند نیازی به اخذ مجوز کاری ندارند اما دانشجویان بین المللی برای کار نیمه وقت در هلند باید مجوز کاری دریافت نمایند.

پس دانشجویان بین المللی در هلند فقط با اخذ مجوز کاری یا همان ورک پرمیت (TWV) مجاز هستند تا در طول سال تحصیلی تا ماکسیمم 16 ساعت در هفته را کار بکنند. در ضمن آنها می توانند در ماه های تابستان یعنی دقیقا از ماه جون تا آگوست را نیز به صورت فول- تایم در کشور هلند کار بکنند.

نحوه یافتن کار دانشجویی در هلند

پس با این حساب برای اینکه بتوانید حین تحصیل در هلند به کار و کسب درآمد بپردازید بایستی مجوز کاریتان را بدست آورید. و این مهم حاصل نمی شود مگر از طریق یافتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای معتبر. چرا که قانونا این کارفرما هلندی است که بایستی پیگیر اخذ مجوز کار هلند برای کارجو باشد. با اینکه کاریابی در هلند سختی های خاص خودش را دارد ولی دانشجویان با یک رزومه CV خوب و نیز پشتکار می توانند به موفقیت برسند. آنها برای یافتن کار دانشجویی در هلند می توانند از طریق وب سایت های جستجوی کار در هلند به شرح زیر بهره گیرند:

  • LinkedIn
  • Faruse
  • Glassdoor
  • Careers360
  • Netherlands.expatjobs و غیره

قوانین کار دانشجویی در هلند

کار دانشجویی در هلند به مشاغل پاره وقت گفته می شود که تایم و حداقل درآمد آن را قوانین کاری هلند مشخص کرده است. ضمنا کار دانشجویی در هلند بایستی به گونه ای باشد که دانشجو تضمین کند که هیچ لطمه ای به تحصیلاتش وارد نمی شود و اینکه با اخذ مجوزهای لازم نیز قانونی بودن آن هم مورد تایید مراجع ذیربط باشد. در این بین اغلب دانشجویان خارجی کار در پردیس دانشگاهی را به جستجوی کار در بیرون دانشگاه و دردسرهای آن ترجیح می دهند. اما باید قبول کنیم که اولا فرصت های شغلی بیرون دانشگاه هلندی بیشتر بوده و ثانیا سطح درآمدی داخل و خارج دانشگاه یکی نیست.

نحوه درخواست مجوز کار دانشجویی در هلند؟

پس مطابق قوانین هلند، دانشجویان بین المللی در هلند در صورتی می توانند حین تحصیلشان کار بکنند که از قبل مجوز کاری یا Work permit کسب کرده باشند. بر طبق همین قوانین نیز فقط کارفرما هلندی می تواند برای اخذ مجوز کاری اقدام بکند. لازمه آن نیز یافتن پیشنهاد شغلی (جاب آفر) از شرکت هلندی است. معمولا هم مجوز کاری هلند از طریق وب سایت اداره کار هلند UWV Werkbedrijf درخواست می شود. مدت زمان رسیدگی به درخواست نیز تقریبا 5 هفته است. پس قبل از صدور این مجوز هیچ دانشجوی خارجی حتی با داشتن پیشنهاد شغلی معتبر حق کار در هلند را نخواهد داشت. ضمنا فرآیند درخواست این مجوز نیز پیچیدگی خاصی ندارد و نکته پایانی اینکه کارفرماهای هلندی بسته به شرایط کاری دانشجویان می توانند دو نوع مجوز کاری زیر را برای آنها درخواست دهند:

  • مجوز کاری (TWV)
  • سینگل پرمیت (GVVA)

درآمد کار دانشجویی در هلند چقدر است؟

دانشجویان بین المللی از طریق کار دانشجویی در هلند تا حدی می توانند مخارج تحصیل و زندگی خودشان را جبران بکنند. منتها درآمد کار دانشجویی در هلند بسته به عوامل و فاکتورهای مختلفی مثل ملیت، سابقه کاری و نیز رشته شغلی دانشجویان متفاوت است. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود رنج درآمد دانشجویی در هلند از 6 تا EUR20 (یورو) متغیر است:

جستجوی کار پس از تحصیل در هلند

دانشجویانی که در هلند سابقه کار دانشجویی دارند می دانند که پس از اتمام تحصیلاتشان می توانند با اخذ ویزایی به نام ویزای Orientation year در این کشور مانده و به دنبال کار باشند. طبق قوانین کشور هلند، دانشجویان خارجی فارغ التحصیل از دانشگاه های هلندی حداکثر تا 3 سال مهلت دارند تا برای اخذ این ویزا اقدام بکنند. منتها بشرطی که حتما دارای شرایط زیر باشند:

  1. اتمام یک دوره تحصیلی فول تایم از دانشگاه معتبر هلندی
  2. دریافت مدرک آکادمیک پایان دوره از دانشگاه معتبر هلندی

لازم به یادآوری است که ویزای Orientation year به هیچ وجه نیز قابل تمدید نیست. پس اگر دانشجویی در طی همین بازه یکساله بتواند شغلی مناسب در هلند پیدا کند صلاحیت این را بدست می آورد که ویزای تحصیلیش را به ویزای کار هلند تبدیل بکند که شرط اصلی آن یافتن پیشنهاد کاری معتبر میباشد.

فرصت های کاری برای فارغ التحصیلان از هلند

تحصیل در هلند این فرصت طلایی را به دانشجویان خارجی می دهد که پس از اتمام تحصیلاتشان به بازار کاری هلند دست یابند. بازار کاری که همواره درصدد جذب نیروهای متخصص در رشته های مهندسی، علوم، فناوری اطلاعات (IT) و … است.

همان طوری که می دانید شرکت های بزرگ زیادی در کشور هلند فعال هستند که غالبا نیز بدنبال جذب نیروهای کار نخبه و با استعداد هستند. از آنجمله می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • رویال داچ شل
  • ING
  • یونیلور
  • آیگون
  • فیلیپس
  • SHV
  • هینکن
  • آهولد دلهایز و غیره

شما هموطن عزیز که علاقه مند تحصیل یا کار در هلند هستید نیز می توانید با حضور در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از راهنمایی ها و مشاوره های رایگان فیس تو فیس برخوردار شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/sbgQiG
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *