آموزش کیوبیس فصل سیزدهم بخش سیزدهم : افکتهای صوتی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

افکت Midi gate

عملیات Gate در واقع سیگنالهایی که شدت آنها کمتر از مقدار تعیین شده باشند را ساکت می کند . این عملیات را Gate می نامند چون شبیه دروازه است . سیگنالهایی که شدت آنها بیشتر از مقدار تعیین شده باشد با دروازه باز روبرو شده و بدون افکت گذر می کنند . سیگنالهایی که شدت آنها کمتر از مقدار تعیین شده باشد با دروازه بسته روبرو شده و نمیتوانند بدون افکت وارد شوند .

اما افکت  Midi gate بر اساس مقدار تعیین شده ( Threshold )  عمل نکرده بلکه براساس نت های Midi اجرا می شود . به همین دلیل برای اجرای این افکت هم به اطلاعات صوتی و هم به اطلاعات Midi نیاز داریم .

  1. ابتدا کلیپ یا بخش صوتی مورد نظر برای افکت گذاری را انتخاب نمایید .
  2. افکت Midi gate را به روش Insert اجرا نمایید .
  3. اکنون شیار Midi موجود در پروژه را انتخاب نمایید . این همان شیاری است که می خواهیم افکت Midi gate را براساس نت های Midi آن اجرا کنیم .
  4. در ناحیه تنظیمات شیار Midi در فیلد Out کلیک نموده و نام افکت Midi gate را انتخاب نمایید تا خروجی این شیار به درون افکت Midi gate هدایت شود .
  5. اکنون می توانید تنظیمات این افکت را برای شیار صوتی دستکاری نمایید . شیار صوتی را انتخاب نمایید . قسمت Insert را باز کنید . دکمه e مربوط به افکت Midi gate را کلیک کنید تا پنجره تنظیمات این افکت باز شود . پارامترهار افکت را به دلخواه دستکاری نمایید .

 

 افکت Multiband compressor

با اجرای این افکت می توانید هر یک سیگنال صدا را تا به پنج باند تقسیم کنید و برای هر باند از مشخصات متفاوت کمپرسور استفاده نمایید . سیگنال بر اساس تقسیمات باندها در قسمت بالای پنجره و نیز بر اساس تنظیمات کمپرسور پایین پنجره پردازش می شود .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ادامه آموزش فصل دوم : میزان و ضرب

در قسمت بالای پنجره می توانید پهنا و شدت هر یک از باندها را تنظیم نمایید . برای تغییر پهنای باند کافی است پایه های باند را کلیک نموده و به طرف راست یا چپ بکشید . باری تغییر شدت یک باند کافی است لوزی قرار گرفته در بالای نمودار را کلیک نموده وبه طرف بالا یا پایین بکشید . برای افزایش یک طبقه کافی است لوزی قرار گرفته در بالای نمودار را کلیک نموده و به طرف بالا یا پایین بکشید . برای افزایش یک طبقه بندی جدید باند کافی است پایه منتهی الیه سمت چپ یا منتهی الیه سمت راست باندهای موجود را کلیک نموده و در جهت مخالف بکشید .

دکمه Solo پایین پنجره به شما امکان می دهد تا هر یک از باندهای تعریف شده را جداگانه مشاهده و دستکاری نمایید . ابندا در ناحیه تیره داخل نمودار باند کلیک نموده و سپس دکمه Solo را کلیک و فعال نمایید .

برای هر باند می توانید مشخصات کمپرسور را مستقل تنظیم نمایید . ابتدا باند مورد نظر را بالای  پنجره انتخاب و فعال نمایید  . منحنی مربوط به آن باند در قسمت پایین پنجره فعال می شود . سپس می توانید در نقاط گوناگون این منحنی کلیک نموده و نقاط عطف جدید ایجاد نمایید . نقاط عطف را کلیک نموده و بکشید تا شکل منحنی کمپرسور را به دلخواه تغییر دهید .

کنترل Output  پایین پنجره نیز شدت کل صدای خروجی از افکت به درون محیط برنامه Cubase را تغییر می دهد .

 

 

” ادامه دارد ”                 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/WsQ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *