آموزش کیوبیس فصل سیزدهم بخش هجدهم : افکتهای صوتی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

افکت Voeoder

این افکت می توانید مشخصات صدا / کلام را از یک سیگنال منبع گرفته و آنها را به یک سیگنال دیگر اجرا نماید . گاهی از یک کلام به عنوان منبع و ازیک ساز بعنوان مقصد این افکت استفاده می کنند تا ساز سخن بگوید .

 

افکت Graung elizer

این افکت در گروه افکتهای Restoration قرار دارد . برای اجرای این افکتها به ترتیب Audio → plug-ins → restoration در نوار منو را کلیک نموده و سپس نام افکت مورد نظر را انتخاب نمایید . این افکت می تواند نویز را به صدا اضافه نماید . درست مانند اینکه به صدای رادیو گوش می دهید هنگامی که موج آن بدرستی تنظیم نشده است .

 

افکتهای گروه Rever b

این گروه از افکتها انواع جلوه های انعکاس پژواک را به صدا اضافه می کنند . برای اجرای این گروه از افکتها به ترتیب Rever b  Audio → plug-ins →  در نوار منو را کلیک نموده سپس نام افکت مورد نظر را کلیک نمایید .

 

افکت Revereb A

این افکت  یک جلوه انعکاسی و پژواک نرم را به صدا اضافه می کند .

 

افکت Reber B

عملکردی شبیه افکت  Revereb A دارد اما فشار کمتری بر توان پردازشی کامپیوتر دارد .

 

افکت Mix6 to 2

این افکت در گروه افکتهای Surround قرار دارد . این افکتها برشیارهایی اجرا می شوند که خروجی آنها با نوع صدای فراگیر (Surround ) تنظیم شده باشد به کمک این افکت کانال می توانید شدت تا شش کانال فراگیر را در دو کانال استریو ادغام و ترکیب نمایید .

 

 

افکت Surround dither

این افکت در واقع یک افکت نیست . عملیات Dithering نوعی عملیات اصلاحی است برای کنترل نویزهای ایجاد شده بر اثر خطاهایی که هنگام ضبط صدای دیجیتال اتفاق می افتند . هنگام ضبط صدای دیجیتال اگر شدت سیگنالهای صوتی از یک مقدار خاص کمتر باشد ، تعدادی اندک اطلاعات به نرم افزار ضبط صدا وارد می شوند و نوعی خطا اتفاق می افتد . با افزودن یک نوع خاص از نویز به سیگنالهایی که شدت آنها کم است می توانید این مشکل را تا حدودی برطرف نمایید .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش یازدهم از فصل دوم : پنجره پروژه ها

اما چه زمانی از عملیات  Dithering استفاده می کنیم ؟

  • هرگاه میکس نهایی با کیفیت پایین تر از کیفیت صداهای اصلی انجام می شود .
  • چون افکت Surround dither می تواند عملیات اصلاحی را همزمان روی شش کانال مستقیم انجام دهد ، بهتر است در میکس های انجام شده با فرمت صدای فراگیر از این افکت استفاده نمایید .

 

 

افکت Surround pan

با اجرای این افکت یک رابطه گرافیکی در اختیار دارید که به کمک آن می توانید صدای کانالهای موجود را به بلندگوهای موجود هدایت نمایید . این افکت مخصوص شیارها و میکس های انجام شده با صدای فراگیر است .

افکت SMPTE generator

این افکت در واقع یک افکت نیست بلکه کد زمانی  SMPTEتولید می کند و به وسیله صوتی خروجی ارسال می کند تا بتوانید وسیله صوتی بیرونی را با برنامه cubase هماهنگ و همسان نمایید .

روال عمومی استفاده از این ابزار به شرح زیر است :

  1. افکت SMPTE generator را به عنوان یک افکت Insert برای یک شیار صوتی اجرا نمایید . لازم است سایر افکتهای اجرا شده بر شیار مورد نظر را غیر فعال نمایید .
  2. وسیله صوتی بیرونی را به پورت مناسب در کارت صوتی کامپیوتر متصل نمایید .
  3. شدت کد زمان را در محیط Cubase یا در وسیله بیرونی تنظیم نمایید .
  4. مقدار Frame rate در افکت SMPTE generator با این مقدار در وسیله صوتی بیرونی را یکسان تنظیم نمایید .
  5. دکمه Link را فعال نمایید .
  6. دکمه Play  در برنامه Cubase را کلیک کنید .

 

 

” پایان “

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Oeg
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *